Festiwal

Lublin: Prezentacja białoruskich teatrów ruchu „PlaStforma”

Zdjęcie: Lublin: Prezentacja białoruskich teatrów ruchu „PlaStforma”

Na zdjęciu: Gallery Dance Theatre, Monday morning. Fot. z materiałów organizatorów.

Wersja do druku

Udostępnij

W dniach 3-6 października 2013 w Lublinie odbędzie się Platforma Białoruskich Teatrów Ruchu „PlaStforma”, organizowana przez Lubelski Teatr Tańca. Wydarzenie to będzie jednym z istotnych punktów  trwającego w tym czasie Kongresu Partnerstwa Wschodniego. W platformie wezmą udział cztery  najważniejsze obecnie teatry tańca i ruchu na Białorusi: InZhest Slavy Inozemcewa z Mińska,  Gallery Dance Theatre Aleksandra Tebenkowa z Grodna, Quadro Dance Theatre Inny Aslamovej z Homla i Dance Company SKVO’s Olgi Skvorcowej z Mińska. Białoruscy artyści zaprezentują swoje najnowsze spektakle oraz poprowadzą warsztaty tańca.

Centrum Kultury w Lublinie oraz działający w nim Lubelski Teatr Tańca od wielu lat współpracują z białoruskimi teatrami tańca i ruchu. Zespoły białoruskie wielokrotnie gościły zarówno w Lublinie podczas Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca (2001, 2002, 2003, 2007, 2009, 2012), jak i na organizowanych przez LTT pokazach w regionie (Chełm, Krasnystaw) prezentując swoje spektakle i prowadząc warsztaty tańca dla uczestników z całej Polski.

Lubelski Teatr Tańca jako pierwszy z polskich teatrów tańca gościł w przeszłości ze swoimi spektaklami w Teatrze Dramatycznym w Grodnie oraz na scenie Teatru Dramatycznego w Witebsku (2001 i 2002). W następnych latach doszło do kolejnych wizyt LTT na Białorusi: w Mińsku, Homlu i Grodnie. Podczas tych wizyt polscy artyści prezentowali swoje spektakle i prowadzili warsztaty oraz wykłady nt. tańca w Polsce i Europie. Można śmiało powiedzieć, że żaden z polskich ośrodków tańca nie ma tak długiej i bogatej tradycji współpracy artystycznej i edukacyjnej z białoruskim środowiskiem teatru tańca.

Planowany projekt, jest wyjątkowy pod względem artystycznym i organizacyjnym. Dotyczy z jednej strony promocji najciekawszych teatrów białoruskich zorganizowanych po raz pierwszy pod niezwykłą nazwą „PlaStforma”, wskazującą na pierwsze w historii białoruskiej porozumienie teatrów tańca, ruchu i pantomimy, a z drugiej jest przykładem niezwykłej aktywności i zaangażowania polskich i europejskich środowisk tańca i teatru (artystów, kuratorów, producentów, krytyków) gromadzących się w Lublinie w celu poznania i wsparcia białoruskich artystów na arenie europejskiej. Jesteśmy przekonani, że w obecnej sytuacji politycznej, kiedy Polska należy do Unii Europejskiej, takie działania nabierają szczególnego znaczenia, przełamując stereotypy we wzajemnym postrzeganiu się europejczyków i Białorusinów, niosąc szansę na realne porozumienie ponad granicami.

Czym jest sama PlaStforma? To inicjatywa dążąca do stworzenia wielostopniowego forum wokół tańca, choreografii i teatru. Otwarta na prezentacje spektakli, prowadzenie warsztatów, debaty oraz spotkania. Białoruscy artyści, działając w obszarze teatru ruchu, teatru tańca i tańca współczesnego wciąż szukają dla siebie nowej formy, nie zapomnieli jednak o swoich korzeniach powiązanych z pantomimą, wypracowanym ruchem technicznym, plastycznością ciała, aż w końcu plastycznym teatrem formy. Do tej pory dyskusja wokół PlaStformy toczyła się głównie wśród rodzimych twórców i publiczności, mimo zagranicznych występów gościnnych choreografom i reżyserom pracującym na Białorusi brakuje konfrontacji z europejskim środowiskiem artystycznym i systematycznie prowadzonego dialogu z jego przedstawicielami, stąd pojawiła się idea na powtórzenie PlaStformy w innym kraju.

Kongres Kultury Partnerstwa Wschodniego w Lublinie jest doskonałą okazją, aby stworzyć warunki do szerszej dyskusji i wpłynąć na intensyfikację wymiany twórczej pomiędzy artystami. Wszelkie analogie przeniesienia PlaStformy dalej, do innych państw, pomogą temu pomysłowi w pełni zaistnieć. W dniach 3- 6 października dokona się więc także prezentacja białoruskich artystów i koncepcji nowego tańca i teatru ruchu w konfrontacji z innymi dziedzinami współczesnej sztuki z udziałem krytyków, promotorów i ekspertów.

Dodatkowymi wydarzeniami będą warsztaty poprowadzone przez białoruskich artystów oraz spotkania i dyskusje dotyczące sztuk performatywnych na Białorusi.

Artystyczny dialog na scenie Akademickiego Centrum Kultury w Lublinie nawiążą także gospodarze i organizatorzy w osobach artystów z Lubelskiego Teatru Tańca oraz Grupy Tańca Współczesnego Politechniki Lubelskiej. Będzie to kolejne bezpośrednie spotkanie artystów wielokrotnie podejmujących współpracę w przeszłości i kolejne porównanie wizji artystycznych twórców, których wiele łączy, ale też wciąż sporo dzieli.

 

 

SPEKTAKLE

 3 października – Akademickie Centrum Kultury „Chatka Żaka”

 

18.00 Lubelski Teatr Tańca: 48/4

choreografia: Ryszard Kalinowski

19.00 Grupa Tańca Współczesnego Politechniki Lubelskiej Opium

choreografia: Anna Żak

4 października – Akademickie Centrum Kultury „Chatka Żaka”

 

18.00 Gallery Dance Theatre: monday morning

Idea, reżyseria i choreografia: Aleksandr Tiebienkow

 

18.50 Gallery Dance Theatre: come and go

Idea i choreografia: Wiktoria Balcer

 

19.20 SKVO’s Dance Company:  Decadence. Dialogi

Choreografia: Olga Skworcowa

 

5 października – Akademickie Centrum Kultury „Chatka Żaka”

 

18.00 Quadro Dance Theatre  – no night train

Idea, scenografia: Inna Asłamowa

19.00 SKVO’s Dance Company Happy Valentine

Choreografia: Olga Skworcowa

 

19.20 SKVO’s Dance Company Ja do n-tej potęgi

Choreografia: Olga Skworcowa

 

6 października – Plac przed Centrum Kultury w Lublinie

20.00 InZhest Theatre The Emperor’s last clothing

Reżyseria: Slava Inoziemcew

 

*Na wszystkie wydarzenia WSTĘP WOLNY

Szczegółowe informacje o festiwalu i artystach

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close