Lublin: „Projekt Yanka Rudzka: Wielogłos” – warsztaty tańców tradycyjnych

Zdjęcie: Lublin: „Projekt Yanka Rudzka: Wielogłos” – warsztaty tańców tradycyjnych

„Projekt Yanka Rudzka: Wielogłos”. Fot. Jakub Wittchen dla Art. Stations Foundation by Grażyna Kulczyk

Wersja do druku

Udostępnij

W dniach 15-16 września 2018 Centrum Kultury w Lublinie i Lubelski Teatr Tańca zapraszają do udziału w w warsztatach tańców tradycyjnych, towarzyszących premierze spektaklu Projekt Yanka Rudzka: Wielogłos w Poznaniu. Uczestnicy warsztatów będą mieli okazje poznać taniec armeński – kochari, taniec gruziński – svanuri oraz brazylijską sambę.

Program:

15 września (sobota) 

-16.00 – 17.30 – taniec gruziński – svanuri – Kote Liparteliani, Megi Zarkua

-17.45 – 19.15- taniec armeński – kochari – Karen Khachatryan, Hasmik Tangyan

16 września (niedziela)

-16.00 – 18.00 – taniec brazylijski (samba) – Anderson Danttas, Neemias

Od organizatorów:

„Czy (i jak) można zderzyć ze sobą tak z pozoru odległe taneczne światy, jak brazylijska samba, ormiańskie kochari i gruzińskie svanuri? Po raz kolejny w ramach Centrum Ruchu Lubelskiego Teatru Tańca zapraszamy Państwa do podjęcia nietypowego wyzwania i zachęcamy do osobistego poszukiwania odpowiedzi na powyższe pytania. W tym działaniu wspierać Państwa będą uczestnicy niezwykłego artystycznego Projektu pod patronatem Yanki Rudzkiej, który połączył w tańcu (w studio i na scenie) artystów z Armenii, Brazylii, Gruzji i Polski.

Yanka Rudzka to wcześniej nieznana u nas choreografka, która w l.50 XX w. poprowadziła pionierską w Brazylii taneczną edukację i zrewolucjonizowała tamtejszą sztukę tańca współczesnego. Podążając śladami jej fascynacji kulturą tradycyjną, grono młodych artystów postanowiło postawić istotne pytania o możliwe inspiracje i znaczenie tej kultury dla współczesnej sztuki. Tak powstał Projekt Yanka Rudzka: Wielogłos – spektakl o naszej tożsamości – tej kulturowej, jak i narodowej, osobistej i artystycznej, na swój sposób polifonicznej, bo złożonej z wielu warstw i wielu elementów.

Pragniemy więc wspólnie z Państwem praktykować tańce tradycyjne różnych kultur pamiętając o tym, że są to praktyki z natury swojej wspólne – mające niezwykle istotną (zwłaszcza dla naszych czasów) moc kreowania wspólnoty. Tańce tradycyjne jednoczą nas niezależnie od przekonań, narodowości czy umiejętności! Pragniemy wespół w zespół celebrować obecną we wszystkich tańcach tradycyjnych (niezależnie od szerokości geograficznej) radość. ”

Opłaty: 10zł za każdą lekcję

Zapisy: warsztaty.taniec@ck.lublin.pl; telefon: 660 577 716

Więcej informacji: www.ltt.art.pl

O prowadzących:

Anderson Danttas (Brazylia)  – tancerz i pedagog (specjalista samby tradycyjnej), aktor (Outra Companhia de Teatro (Salwador) i producent z regionu Bahia / Brazylia. Ukończył wydział tańca FUNCEB (Bahia / Brazylia) oraz studia z zakresu Business Administration. Jako aktor występował w wielu spektaklach z lokalnej grupy teatralnej Outra Cia de Teatro. Jako tancerz, współpracował z wieloma zespołami (w tym z prestiżowym Bale Teatro Castro Alves (Bahia / Brazylia) oraz z międzynarodowymi choreografami takimi jak Sofia Orihuela (Boliwia), Marko Fonseca e Raúl Martínez (Los INnato / Kostaryka), Asier Zabaleta (Hiszpania), Thiago Romero (Brazylia) Vinícius Lirio (Brazylia) oraz z Joanną Leśnierowską i Januszem Orlikiem (Polska) nad projektem Zaczyn. Jako producent, organizował wiele imprez w regionie Bahia a także współpracował wielokrotnie z festiwalem Vivadança Festival Internacional. Jako pedagog tańca poświęca się pracy z młodzieżą. Ostatnio stworzył także choreografię do spektaklu teatralnego Menu w reżyserii Thiago Romero. Jako Dandara Beyonce Anderson jest także znanym salvadorskim Drag Queen i aktywista LGBT.

Neemias Santana (Brazylia)  – tancerz i choreograf; absolwent Wydziału Tańca na Uniwersytecie Federalnym Bahia w Brazylii. Działa także jako nauczyciel tańca w wielu instytucjach edukacyjnych w Brazylii. Od 2011 roku rozwija ciągłą pracę z lokalnymi artystami z Salvadoru, i angażuje się w promowanie idei spotkania poprzez sztukę i współpracę artystyczną (autorski projekt Nii / Colaboratório). Jest częścią lokalnego kolektywu tańca zwanego Núcleo de Investigação Coreográfica João Perene. Tańczył w prestiżowym Bale Jovem de Salvador i dla wielu niezależnych choreografów / reżyserów takich jak Dejalmir Melo (Bahia / Brazylia), Matias Santiago (Bahia / Brazylia), Joanna Leśnierowska i Janusz Orlik (Polska) czy Leonardo Rodrigues (Brazylia / Niemcy). W 2012 roku zadebiutował jako choreograf, od tej pory aż trzy jego prace dostały coroczne nagrody choreograficzne regionu Bahia. Jego spektakle były również prezentowane na ważnych festiwalach w Brazylii (m.in. podczas Festival Internacional de Artes Cênicas da Bahia – FIAC, Jornada de Dança da Bahia oraz Vivadança Festival Internacional w Salwadorze). Ostania premiera Neemiasa odbyła się 20.04.2018 w ramach Festivaly Vivadanca. Neemias otrzymał także rezydencje artystyczną w Art. Stations Foundation, którą odbędzie w lipcu 2018.

Kote Liparteliani (Gruzja)  – aktor i tancerz. Jako czterolatek przeniósł się z rodziną z górskiego regionu Svaneti do Tbilisi. W wieku ośmiu lat dzięki matce rozpoczął naukę tradycyjnych gruzińskich tańców narodowych. Trenował zapasy i judo. Ukończył Ilia State University w Tbilisi na Wydziale Nauki i Sztuki, specjalizacja aktorska. Studia kontynuował na Theatre and Film Georgia State University na wydziale aktorskim. Jako aktor, Kote brał udział w wielu sztukach teatralnych w głownych i drugoplanowych rolach. Grał również epizodyczne role w kilku produkcjach filmowych.

Megi Zarkua (Gruzja)  – tancerka. Absolwentka kursu choreograficznego w studio Fartsa. W 2009 ukończyła czteroletni kurs tańców i choreografii gruzińskiej w Studio Sukhishvili. W 2013 ukończyła Art Gymnasium ze specjalizacją aktor – tancerz i choreograf (Studio Sukhishvili). Od 2014 studiuje na Shota Rustaveli State University of Theatre and Cinema na kierunku aktorskim ze specjalizacją choreograf tańców gruzińskich. Aktualnie jest studentką czwartego roku. Pracuje również jako choreografka i nauczycielka tańca w Art School Iveria.

Karen Khachatryan (Armenia)  – aktor, tancerz I choreograf. W 2008 ukończył Yerevan State Institute of Theatre & Cinematography’s na kierunku aktor pantomimy. Od 2010 solista w Yerevan State Pantomime Theater. Po ukończeniu szkolenia w State Dance Ensemble of Armenia Barekamutyun pracował w tym zespole w latach 2004 – 2011. W latach 2011 – 2012 pracował jako tancerz baletowy w Armenian National Opera and Ballet Theater. Jest założycielem i solistą grupy tanecznej Interdance. Karen jest zdobywcą drugiego miejsca w armeńskim So You Think You Can Dance. Brał udział w wielu projektach tanecznych w Armenii i za granicą. Uczy i tworzy choreografię. W 2017 otrzymał państwową nagrodę teatralną Artavazd za spektakl baletowy Watches of Visions (współautorzy: Rima Pipoyan, Tamara Aydinyan, Ara Asaturyan).

Hasmik Tangyan (Armenia) – historyczka sztuki, performerka, choreografka, terapeutka ruchem. Absolwentka National Academy of Fine Arts and Institute for Contemporary Art (ICA Yerevan). Pracuje w centrum edukacji I rehabilitacji My Way oraz organizacji Save the Children jako terapeutka ruchem. Specjalizuje się w pracy z niepełnosprawnymi dziećmi i dorosłymi cierpiącymi na autyzm, porażenie mózgowe, ADHD. Współzałożycielka Art Therapy Centre w  Erywaniu. W 2012 założyła BA-AR-DI-A Dance Movement Laboratory gdzie (według metody Aveta Terteryana) rozpoczęła swoje eksperymenty choreograficzne. Laboratorium jest otwarte, bez limitów wiekowych i specjalizuje się w pracy z niepełnosprawnymi dziećmi i dorosłymi. Z nastolatkami i tancerzami amatorami z laboratorium, Hamsik stworzyła spektakle taneczne i instalacje wideo: (Vacuum (2012), Schools (2014), Perfume (2014), The Thirst and The Drops (2015), On the Roof (2015), Voteris (2016), I am on you, you are on me (2016), Srban (2016), Pool Party (2016), There is something in me (2017), The Rocking chair (2017)). Ze względu na brak stałego miejsca do pracy laboratorium zaprzestało nowych produkcji. Jej ostatni spektakl Girl is a girl is a girl is a girl stworzony w 2017 (z tancerkami Mery Bayatyan i Karabina) podejmował temat  dziewiczej próby transformacji skumulowanych w nich emocji poprzez praktykę ćwiczeń fizycznych do muzyki pop. Współpracowała z Robertą Miskowską (Polska), Duygu Bostanci (Ankara), Valerią Khripach i Olgą Rabetskaya, Olią Sosnovskaya (Mińsk) a także z lokalnymi kompozytorami i muzykami: Vardan Harutyunyan, Arash Azadi i LSD Sound Out Union.

Projekt Yanka Rudzka. Wielogłos jest realizowany w ramach projektu Terytoria choreografii – nowe szlaki awangardy, będącego częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego POLSKA 100, realizowanego w ramach  Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2021.

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 16:00

Lublin: Centrum Kultury w Lublinie, ul. Peowiaków 12 Sala nr 4, godz. 16.00 - 17.30 - taniec gruziński - svanuri, godz. 17.45 - 19.15- taniec armeński - kochari

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close