Lublin: Promocja książek pod redakcją Jadwigi Majewskiej – spotkanie

Zdjęcie: Lublin: Promocja książek pod redakcją Jadwigi Majewskiej – spotkanie

Jadwiga Majewska. Fot. Jakub Wittchen

Wersja do druku

Udostępnij

Lubelski Teatr Tańca zaprasza na spotkanie z Jadwiga Majewską, redaktorką książek: Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym (Ha!art) oraz My, Taniec. Antologia polskiej krytyki tańca po 1989 (Centrum Sztuki Mościce) oraz tłumaczką książki Sally Banes Terpsychora w tenisówkach (PWM/IMIT).

 

Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym

Świadomość ruchu to autorski wybór najważniejszych wypowiedzi o tańcu współczesnym, opisujących fundamenty aktualnej estetyki i praktyki w tej dziedzinie. Refleksje twórców, ich autointerpretacje i manifesty zostały zestawione z esejami teoretyków i krytyków. Wszystkie zamieszczone wypowiedzi to głosy profesjonalistów, często o wadze klasyki gatunku. Książka składa się z dwóch części: w pierwszej taniec funkcjonuje w trzech perspektywach (jako proces, działanie i spektakl), w drugiej – pojawia się w rozlicznych kontekstach: teatralnym, krytycznym, historycznym, socjologicznym, antropologicznym czy religioznawczym. Poszczególne rozdziały zostały ułożone tak, aby wskazać ewolucję zagadnień i różnorodność perspektyw. Zestawienie nie ma jednak ambicji zbioru wyczerpującego nowoczesną refleksję o ruchu, nastawione jest raczej na konfrontację z tym, co aktualne i przyszłościowe w tańcu. Książka może służyć jako podręcznik dla studentów teatrologii, performatyki, teorii tańca, zarówno na uniwersytetach, jak i w wyższych szkołach artystycznych. Może stanowić podstawę do dalszych, bardziej szczegółowych, publikacji w przyszłości.Jest znakomitym przewodnikiem zarówno dla samych artystów, jak i dla osób piszących o tańcu oraz zajmujących się jego propagowaniem – szczególnie w kontekście wzrastającej popularności tańca w kulturze współczesnej.

My, Taniec. Antologia polskiej krytyki tańca po 1989

My, Taniec. Antologia polskiej krytyki tańca po 1989 stanowi zbiór osobistych wypowiedzi – trafiających w sedno recenzji, wnikliwych artykułów krytycznych i kilku teoretycznych syntez – napisanych w ciągu ostatnich dwudziestu lat przez polskich autorów. Jest to pierwsza publikacja tego typu i, jak na razie, jedyne źródło i archiwum, zawierające dokumentację drogi rozwojowej tańca polskiego jako sztuki oraz otoczenia społecznego, politycznego i duchowego w jakim powstawał. To także kronika artystycznych biografii indywidualności i zespołów, uznanych gwiazd i wschodzących talentów – opowieść o ich sukcesach i porażkach. Polską kronikę uzupełniają komentarze do spektakli z udziałem najciekawszych tancerzy i choreografów odwiedzających Polskę w tamtym czasie. Pozwala to porównać rodzime osiągnięcia z tym, co udało się innym. Tym samym, zebrane tu teksty i zdjęcia pokazują jak polski taniec staje się tańcem europejskim, światowym… i naszym. Bo też autorzy tekstów krytycznych i fotografowie ilustrujący tę publikację są przecież po prostu widzami, reprezentują „nas”, których wrażliwość i ciekawość towarzyszyły wysiłkowi twórców. W zwierciadle opisów tanecznych wydarzeń i ikonograficznych portretów, tych powstających na gorąco i tych pisanych z dystansu, przegląda się zatem również publiczność – my.

Terpsychora w tenisówkach

Terpsychora w tenisówkach Sally Banes to pierwsze na rynku polskim tłumaczenie tak ważnej pozycji należącej do kanonu teoretycznych rozważań nad tańcem współczesnym. Książka pojawiła się w Ameryce w 1977 roku (z nowym wstępem w 1987) i dziś stanowi pozycję klasyczną, wielokrotnie wznawianą i tłumaczoną na wiele języków, funkcjonującą jako podręcznik akademicki. Napisana przystępnym językiem ukazuje szerokie tło społeczne i artystyczne, z którego wyrosła i na którym rozkwitła amerykańska awangarda taneczna. Zarazem jednak rozważania te mają charakter uniwersalny, traktują o tańcu jako takim, gdyż dokonania artystów, o których pisze autorka, stanowią źródło inspiracji dla tego, co w tej dziedzinie sztuki dzieje się obecnie.

Syntetyczny wstęp opowiada historię postmodernistycznego ruchu a dziesięć portretów najważniejszych postaci tamtej epoki wypełniają wnikliwe opisy i błyskotliwe interpretacje przedstawień oraz zdjęcia. Erudycja autorki pozwala poznać nie tylko taniec ale również sztukę plastyczną, teatralną i, rodzący się w Nowym Jorku lat 60. i 70., performance artystyczny. Obowiązkowa lektura dla każdego zainteresowanego tańcem współczesnym, awangardową sztuką, Nowym Jorkiem, Ameryką.

Sally Banes to gwiazda amerykańskiej krytyki tańca, ekspert współczesnej sceny tańca i nowych trendów stale pojawiających się w sztuce. Jako pierwsza zaczęła dokumentować dokonania twórców amerykańskiej awangardy tanecznej. Była szefem Wydziału Tańca w University of Wisconsin-Madison i członkiem rady tegoż wydziału oraz prezesem i honorowym członkiem Society of Dance History Scholars. W 2003 roku została nagrodzona za całokształt działalności przez Congress of Research in Dance. Obecnie, z uwagi na stan zdrowia, Banes nie jest już aktywna zawodowo.

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 17:30

Lublin: Szklarnia - księgarnia w Centrum Kultury w Lublinie, ul. Peowiaków 12

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close