
Romanian dance history VIII.© materiały prasowe.
Romanian dance history VIII.© materiały prasowe.
Po latach cenzury Stere Popescu, rumuński choreograf, zdecydował się przedstawić swoje poglądy na życie oraz całokształt pracy artystycznej w jednej choreografii – the hammer without a master [młot bez mistrza]. Czterdzieści pięć lat później Brynjar Bandlien, Florin Flueras oraz Antonija Livingstone wrócili do tego utworu. W toku ich pracy, bazującej na wywiadach z bohaterami, ich zainteresowanie przesunęło się z rekonstrukcji „przedmiotu” przedstawienia na grę ze sposobem, w jaki funkcjonują istniejące wspomnienia, oraz na performatywny potencjał wywiadów na styku rzeczywistości i fikcji, teraźniejszości i przeszłości. W centrum tego podejścia pozostały procesy, metody pracy i koncepcje leżące u podstaw oryginalnego utworu, które umożliwiły jego realizację. hammer without a master to artystyczne spotkanie, to próba jednoczesnej refleksji nad dawnymi intencjami i naszym współczesnym rozumieniem sztuki, społeczeństwa i działań – refleksji tak dalekiej, jak pełne pasji było podejście Stere Popescu, i z taką samą odwagą, która pozwala podjąć tematy tak wielkie jak miłość, uczuciowość, sztuka, czas, społeczeństwo, transcendencja i śmierć.
Romanian Dance History VIII: Każdy chce mieć swoją własną historię. A większość leksykonów historii sztuki, podręczników, esejów jest napisanych z zachodniego punktu widzenia. Stąd też perspektywa rekonstrukcji lokalnego kontekstu i lokalnych historii może wydawać się kusząca … Ale co miałoby zostać zrekonstruowane? W oparciu o co i według jakich kryteriów? I w sumie dlaczego miałoby to mieć dla nas znaczenie?
hammer without a master [młot bez mistrza]
Romanian Dance History VIII [Rumuńska historia tańca VIII] www.rodancehistory.blogspot.com
koncepcja i wykonanie: Brynjar Bandlien i Florin Flueras.
Specjalne podziękowania dla: Antonija Livingstone i Stere Popescu (Manuel Pelmuȿ)
Produkcja: Bandlien/Pelmus co-produkcja: CNDB Bucharest
Przy wsparciu: Norwegian Arts Council oraz Fond for utovende kunstnere.
Florin Flueras studiował choreografię na UNATC w Bukareszcie i psychologię na Uniwersytecie Targu Mures. Pracował jako psycholog, następnie skoncentrował się na realizowaniu projektów artystycznych w Rumunii i zagranicą. Często zmienia konteksty, w których działa – sztuki wizualne, taniec współczesny, aktywizm, teoria. Jest zaangażowany w projekty takie jak Unsorcery, Postspectacle, Presidential Candidacy, Bezna. Współpracuje z Aliną Popą. Jego dotychczasowe realizacje to m.in. Dead Thinking and Second Body i End Pit w Stambule we współpracy z Popą w 2013 roku, w 2010 – Military Performance on discipline, hammer without a master jako część The Romanian Dance History i przedstawienie telewizyjne: The Last Apocalypse w 2009 roku. florinflueras.blogspot.ro
Brynjar Åbel Bandlien (1975) zdobył wykształcenie taneczne w swojej rodzinnej Norwegii i w Niemczech. Od 1995 do 1998 roku był zawodowym tancerzem w zespole the Netherlands Dance Theater 2 w Holandii, następnie rozwijał swoją karierę jako tancerz tańca współczesnego na scenie europejskiej. Współpracował z takim artystami jak Vera Mantero, Manuel Pelmus, Raimund Hoghe, Antonija Livingstone, Philipp Gehmacher i Jennifer Lacey. W 2004 roku zamieszkał w Bukareszcie, gdzie należał do grupy założycieli CNDB – The National Center of Dance. Zajmuje się tańcem, nauczaniem jogi, udziela się politycznie i rysuje komiksy. Jako kurator przygotował program Zilele Strimbe (Crooked Days) jako element programu CNDB w 2008 roku. Jako choreograf wystawił O w 2005 oraz Still w 2008. Bandlien mieszka w Oslo, Bukareszcie i Berlinie.
Bilety: 15/20 zł
Więcej: HARMONOGRAM sympozjum w Lublinie
Pełne informacje o projekcie: www.identitymove.eu