Spektakle

Lublin/XXI Konfrontacje Teatralne: Penny Arcade „Longing Lasts Longer”

Zdjęcie: Lublin/XXI Konfrontacje Teatralne: Penny Arcade „Longing Lasts Longer”

Fot. Laurent Goldring.

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach XXI Festiwalu Konfrontacje Teatralne odbędzie się pokaz spektaklu Penny Arcade Longing Lasts Longer. Longing Lasts Longer to dwukrotnie nagrodzony w Edynburgu spektakl niepodważalnej królowej nowojorskiego undergroundu, która stawia na głowie współczesny stand-up, aby stworzyć rysę na krajobrazie miasta w zgentryfikowanej rzeczywistości. Widzowie lubelscy doskonale ją pamiętają. Jej brawurowy spektakl Bitch! Dyke! Faghag! Whore! zrobił na zeszłorocznych Konfrontacjach prawdziwą furorę. Penny Arcade, legendarna performerka niezależnej sceny Nowego Jorku powraca ze swoim najnowszym przedstawieniem.

Napędzana zniewalającą energią rock’n’rolla cięta satyra Arcade w Longing Lasts Longer miksowana jest na żywo z euforycznymi planami dźwiękowymi zainspirowanymi przez cztery dekady popkultury. Ten żywiołowy, pełen pasji performans trafia mocnym ciosem w złoty wiek głupoty – to występ, podczas którego myślimy, śmiejemy się i tańczymy jednocześnie.

Pomysł, autorstwo, wykonanie: Penny Arcade

Współreżyseria, scenografia: Steve Zehentner

Producent kreatywny: Jeremy Goldstein

Produkcja: London Artists Projects

Premiera polska

Język: angielski z polskimi napisami

Penny Arcade to ciesząca się międzynarodową sławą pisarka, poetka, aktorka, reżyserka i ikona artystycznego oporu. To jedna z niewielu artystek praktykujących długie formy performatywne – odmianę teatru eksperymentalnego z pogranicza sztuki performansu i tradycyjnego teatru. Jej wieloletnia formuła budowania społeczności poprzez performans przy jednoczesnym traktowaniu go jako aktu transformacji, czyni ją wyjątkowo oryginalną postacią na amerykańskiej scenie. Ta niegdysiejsza supergwiazda Factory Andy’ego Warhola, znana z roli w „Women In Revolt” Warhola/Morrisseya, ugruntowała swoją pozycję w amerykańskiej awangardzie dzięki współpracy z takimi jej tuzami kontrkultury jak John Vaccaro, Charles Henri Ford czy Judith Malina. Penny słynie z ciętej riposty – sam wielki Quentin Crisp nazywał ją bratnią duszą i kobietą, z którą najmocniej się identyfikował. Penny jest autorką kilkunastu spektakli i setek performansów solowych, których znakiem szczególnym jest improwizacja i cecha, którą sama artystka nazywa „spite-specific” (gra słów od „sztuki site-specific”; ang. spite – złośliwość). Jej słynny spektakl o seksie i cenzurze, Bitch! Dyke! Faghag! Whore!, został wystawiony w ponad 30 miastach świata, w tym 48 razy w Londynie w 2012 roku, kiedy to na dwudziestolecie premiery z powodzeniem wrócił na afisz.

„The New York Times” wymienił Penny Arcade – obok takich sław jak Philip Glass, Fran Lebowitz i Edmund White – wśród artystów i myślicieli definiujących Nowy Jork w tekście They Made New York, dodając, że podbiła Edynburg swoim Longing Lasts Longer.

***

Pliki do pobrania:

Program

Katalog

Gazeta festiwalowa

Strona festiwalu: www.konfrontacje.pl

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close