
Valeria Khripatsch, "Tragicomedy From point A to point B"
Valeria Khripatsch, "Tragicomedy From point A to point B"
W ramach XXII Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca Lubelski Teatr Tańca, Centrum Kultury w Lublinie i Centrum Spotkania Kultur zapraszają na pokaz pięciu spektakli z Białorusi, Polski, Izraela i Ukrainy: Valeria Khripatch „Tragicomedy From point A to point B” (Białoruś), Olga Labovkina „Don’t name me” (Białoruś), Adi Weinberg-Prejna „Babie lato” (Polska/ Izrael), STRUCTURERS „Hunters. Futuristic imagination about time” (Białoruś), Inna Aslamova „Something about us” (Białoruś, Ukraina, Polska).
o Tragicomedy From point A to point B:
„Nie mogę nazwać moich działań ani tańcem współczesnym, ani performansem. Ale jest to działanie ruchowe, które trwa 15 min i ma kształt tragikomedii.
Mówi o tym, że wszystko w naszym życiu jest relatywne. Wiatr zawsze wieje niespodziewanie, w czarną bądź jasną stronę. Czy to źle czy dobrze?”
reżyseria: Valeria Khripatch.
tancerze: George Zaborski, Anastasia Nekrasova, Eugene Ivanov
czas trwania: 15 min.
o Don’t name me:
Kiedy nadajemy czemuś nazwę, jednocześnie tworzymy dla tej rzeczy ograniczenia. Ryzyko pominięcia esencji tej rzeczy jest nieuniknione, gdyż od samego początku stoimy przed wieloma nieotwartymi drzwiami, za którymi tworzy się sacrum. Twoje imię jest niczym sacrum, z którego jestem wykluczony, ponieważ staram się wypowiedzieć to słowo.
choreografia: Olga Labovkina
wykonanie: Ksenia Androsova, Pavel Luntsevich
muzyka: Fraufraulein – one of us always tells the truth, Library Tapes -Distance, Library Tapes – En Kansla av Saknad
oświetlenie: Sergey Novitskiy
czas trwania: 10 min.
o Babim lecie:
Babie lato to opowieść o przenikaniu się dwóch światów. Razem z tancerką udajemy się w podróż, podążając za głosem jej niewidomej babci Chai. Imię to posiada w języku hebrajskim kilka znaczeń. Dwa z nich to „żywa” i „żyła”. Tę dwoistość odnajdziemy także w jej osobistej historii. W trakcie prac nad spektaklem oraz premiery w maju 2018 roku Chaja żyła jeszcze w Izraelu, ale jej wspomnienia, zarejestrowane podczas cyklu rozmów, dotyczyły dzieciństwa, które spędziła w przedwojennym polskim miasteczku.
W ciemności, w ślad za głosem babci, artystka stara się uchwycić i zachować jej wizje, wrażenia z przeszłości, charakter i naturę, wplatając w nie swe własne przeżycia i wątki związane z decyzją o przeprowadzce do Polski u schyłku lata 2017 roku.
Krok po kroku, w rytm kolejnych wyobrażeń, ciało tancerki staje się pośrednikiem oraz narzędziem dla głosów przeszłości i przemieszcza się pomiędzy tym, co minione, a dzisiejsze. Stopniowo stajemy się świadkami wędrówki dusz niczym w opowieściach żydowskiego folkloru, chasydzkiego mistycyzmu czy kabale. Poprzez dźwięk i ruch, artystka próbuje przywrócić do życia osoby, miejsca, tradycje i nieistniejący już świat.
choreografia, taniec: Adi Weinberg-Prejna
dźwięk: Daniel Sapir
muzyka: Deru, SeeFeel, Jerry Bock, Jacob Jacobs, Alexander Olshanetsky
głos: Chaya Thorn
kostiumy: Julia Kornacka
współpraca artystyczna, tekst: Karol Prejna
laserowy system dźwięku wykorzystany w trakcie realizacji spektaklu: Michał Silski, Włodzimierz J. Zakrzewski
specjalne podziękowania: Lubelski Teatr Tańca, Warsaw Dance Department, Jadwiga Majewska, Sharon Zukerman-Weizer, Shiri Teicher-Sabach, Noa Shiloh, Alon Karniel, Rosalind Noctor, Savta
przy wsparciu: Ambasada Izraela w Warszawie, Mifal HaPais Council for the Culture and Arts
czas trwania: 15 min.
o Hunters. Futuristic imagination about time:
Życie – niekończący się wyścig z czasem. Jedynie w wybranych momentach udaje nam się zbliżyć do jądra tego co niepojęte. Codziennie powracamy pamięcią do tych wybranych momentów: wspomnień z dzieciństwa, lirycznych doświadczeniach, chwil prawdy. Aby powrócić znowu do tego niekończącego się wyścigu, u którego podłoża leży pytanie: czym były te wybrane momenty?
choreografia: Payarkau Siarhei
wykonanie: Payarkau Siarhei, Barsukova Alena
muzyka: Radiofillz – 6um1, noize
czas trwania: 9 min.
***
bilety:
25 zł, 15 zł, 12 zł (dla uczestników Centrum Ruchu Lubelskiego Teatru Tańca, po uprzednim zgłoszeniu w biurze organizatora)
Bilety do nabycia w kasie Centrum Kultury w Lublinie oraz online na stronie Centrum Kultury w Lublinie
Karnety na spektakle XXII Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca: 300 zł; informacje, zgłoszenia i rezerwacja: taniec@ck.lublin.pl
Więcej: mstt.pl/
wydarzenia towarzyszące podczas 22. MSTT:
16-19 listopada: Anna Kamińska/ Przemysław Degórski (Polska) Reflections – interaktywna instalacja
15-20 listopada: warsztaty pisania o tańcu z Joostem Goutziersem (Holandia)
17-18 listopada: warsztaty masterclass z Ailey II (USA), zapisy: warsztaty.taniec@ck.lublin.pl
23 listopada: warsztaty choreograficzne z Fouad Boussouf – Compagnie Massala (Francja), zapisy: warsztaty.taniec@ck.lublin.pl
24-25 listopada: warsztaty tańca współczesnego, zapisy: warsztaty.taniec@ck.lublin.pl
16-25 listopada: wystawa „Historia tańca w USA”
kino 22 MSTT:
19 listopada, godz 20.30: Rize, reż. David LaChapelle
20 listopada, godz 20.30: Frances Ha, reż. Noah Baumbach
21 Musicale, godz 20.30: West Side Story, reż. Robert Wise, Jerome Robbins
25 listopada, godz 17.00: Bobbi Jene, reż. Elvira Lind
Wstęp na seanse filmowe bezpłatny