
Od 12 września do 16 grudnia 2011 kontynuowana jest realizacja programu Myśl w ruchu – do tej pory cykliczne zajęcia podejmujące temat tańca odbyły się już we Wrocławiu (koordynator: Adam Kamiński). Założeniem programu jest wprowadzenie tańca do programu nauczania szkolnego na poziomie podstawowym. Koordynatorka lubelskiej wersji projektu jest Anna Żak.
Tutaj można zapoznać się z wywiadem z koordynatorką: http://www.itvl.pl/news/mysl-w-ruchu
Program będzie realizowany w trzech placówkach – państwowych szkołach podstawowych w Lublinie: Szkole Podstawowej nr 24; Szkole Podstawowej nr 6; Szkole Podstawowej nr 28W każdej ze szkół zostanie wybrana jedna klasa pierwsza, w której zostanie przeprowadzonych 15 dwugodzinnych jednostek lekcyjnych (2×45). Razem 30 godzin lekcyjnych. Ponadto w ramach programu odbędą się próby do prezentacji uczestników na zakończenie projektu (6 godzin lekcyjnych związanych bezpośrednio z pokazem), a także wspólne obejrzenie przez uczestników projektu dwóch spektakli tanecznyc. (spektakl baletowy Jezioro Łabędzie w wykonaniu baletu Teatru Muzycznego w Lublinie oraz taneczny spektakl w technikach modern i współczesnych Królowa Śniegu w wykonaniu zespołu Teatru im. H.Ch.Andersena w Lublinie w choreografii Katarzyny Aleksander-Kmieć). Grupy będą miały również możliwość uczestnictwa w próbie Lubelskiego Teatru Tańca oraz obejrzą pokazy tańców narodowych i ludowych regionalnych w siedzibie Zespołu Pieśni i Tańca im.W.Kaniorowej w Lublinie. W listopadzie dzieci mogły równie…z uczestniczyć w spektaklach XV Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca.
Zajęcia będą prowadzone będą w terminie od 12 września do połowy grudnia i zostaną zakończone prezentacją choreograficzną Dookoła świata – żywioły w wykonaniu wszystkich trzech grup biorących udział w projekcie.
***
Program Instytutu Muzyki i Tańca ,,Myśl w ruchu” jest autorskim projektem edukacyjnym z dziedziny tańca, przekazującym wiedzę na temat nowych możliwości kreacji w tej formie sztuki; jest programem tanecznych form aktywności ruchowej, propozycją rozwijania wśród młodych ludzi wielokierunkowych zainteresowań sztuką . Ma na celu otwarcie dzieci i młodzież na inne formy komunikacji i zapoznanie ich z pozawerbalnym językiem tańca. Wszystko to odbywa się we współpracy z artystam i− tancerzami uprawiającymi różne dziedziny sztuki tańca.
Podstawą autorskiego programu jest taniec współczesny – teatr tańca i założenia rozwoju wyobraźni i osobowości ruchowej, wpływającej na naturalny rozwój dziecka. Ta baza zajęć z dziećmi będzie realizowana przez nauczycieli „prowadzących”. Baza programu powstaje we współpracy z artystami uprawiającymi inne dziedziny sztuki tańca: balet, hip – hop, taniec narodowy, oraz poprzez techniki wspomagające rozwój twórczego pojmowania tańca i świadomości ciała takie jak: capoira, akrobatyka, improwizacja ruchowa, połączenie ruchu z głosem. Dopełnieniem programu będą zajęcia teoretyczne dotyczące sztuki rozumienia ruchu, kultury bycia widzem teatru tańca, historii tańca.
Autorskiemu programowi tanecznemu patronują słowa myśli Ericha Fromma: „Osoby twórcze ożywiają niejako wszystko czego dotkną – i inne osoby i rzeczy i duchowość własną”, oraz Isadory Duncan: „Każdy ruch taneczny istnieje w naturze”
Nauczyciele prowadzący projekt:
Nauczyciele prowadzący:
Barbara Czajkowska
Ewelina Drzał
Joanna Szot
Bożena Baranowska, Lublin – taniec narodowy
Barbara Czajkowska, Lublin – balet
Paweł Grzybczyk, Warszawa – akrobatyka
Augustyn Laskus, Warszawa – capoeira
Agnieszka Łuczyńska, Łódź – hip hop, house
Jacek Gębura, Wrocław – głos i ruch
Katarzyna Gardzina, Warszawa – zajęcia teoretyczne: balet oraz taniec współczesny
Koordynator projektu – Anna Żak
Szczegółowe informacje:
http://www.ltt.art.pl/mysl-w-ruchu–projekt-edukacyjny
http:///www.imit.org.pl (zakładka: programy/departament tańca)