Olsztyn/Otwarta Scena Tańca odc.8: Teatr Rozbark „democratic body” – chor. Anna Piotrowska

Zdjęcie: Olsztyn/Otwarta Scena Tańca odc.8: Teatr Rozbark „democratic body” – chor. Anna Piotrowska

Fot. materiały organizatorów.

Wersja do druku

Udostępnij

Podczas 8. odcinka Sceny Otwartej w Olsztynie jako gość specjalny wystąpi zespół Teatru Rozbark ze spektaklem democratic body w choreografii i reżyserii Anny Piotrowskiej. Przed spektaklem odbędzie się pokaz filmu reportażowego Marty Ordakowskiej o projekcie misja IZRAEL-PRYZMAT-OLSZTYN 2015 (godz. 18.30, Scena Kameralna). Na obydwa wydarzenia wstęp jest wolny, konieczne jest jednak odebranie bezpłatnych zaproszeń w kasie teatru.

Spektakl Anny Piorowskiej democratic body stworzony został z tancerzami, z którymi współpracowała już wcześniej przy produkcji Transdyptyk(u). Istotny dla nowego przedstawienia był przebieg procesu, w którym artyści przyglądali się wykreowanemu przez Annę Piotrowską określeniu: democratic body. Sam proces twórczy był przestrzenią zdefiniowania w ciele, czym może stać się tytułowe democratic body. democratic body db – w tym wypadku staje się również „bohaterem” spektaklu, stworzonym z sześciu ciał demokratycznych tworzących jedno „democratic body”. Potwierdza się reguła, że ciało może być demokratyczne tylko względem innych ciał. Jedno ciało nie jest w stanie stworzyć systemu demokratycznego.

db nie ma przeszłości, czyli swoistej tożsamości, która mogłaby stworzyć obawy przed brakiem akceptacji innych demokratycznych ciał. db żyje tu i teraz, nie zajmując się zupełnie przeszłością. W systemie stworzonym przez db jest miejsce na indywidualność, nie ma za to pola na intelektualizację ego. Najważniejsza jest potrzeba, charakterystyczny dla danego momentu nakaz chwili, który określa istnienie ciała demokratycznego. Bierność, obojętność, apatia nie działają w demokratycznym systemie demokratycznych ciał. db jest prostolinijne, nieskomplikowane, nie oczekujące, ciało jest aktywne, realizuje ciągle własne potrzeby. Ciało jest w ciągłym procesie, ono dąży, podejmuje wyzwania. Nie dyskutuje z nimi, akceptując wybory. Ciało demokratyczne nic nie musi. Jest wolne. W systemie democratic body budują się więzi. Całe ciało jest decyzją i jest akceptacją tej decyzji. Co łączy demokratyczne ciała? Na pewno puls i chęć życia, istnienia, lecz nie zawsze wspólnego działania. db nie może istnieć pomiędzy decyzjami – jest za lub przeciw lub może wstrzymać się od głosu. Ciało pomiędzy decyzjami nie musi mieć zdania.

koncepcja, reżyseria, choreografia: Anna Piotrowska

kreacja i wykonanie: Kamil Bończyk, Wojciech Chowaniec, Szymon Dobosik, Jan Lorys, Tomek Urbański, Piotr Mateusz Wach,

muzyka: Michał Mackiewicz

światła: Anna Piotrowska, Michał Wawrzyniak

scenografia, kostiumy: Anna Piotrowska

obserwatorium krytyczne: Anna Duda, Aleksandra Kranz

współpraca: Bożena Suwaj, Paweł Murlik, Dastin Greczyło

produkcja: Fundacja Rozwoju Tańca _ eferte, Teatr ROZBARK

Najnowsza produkcja Anny Piotrowskiej to osobisty hołd złożony demokracji jako najwyższemu dobru, które człowiek otrzymuje – możliwości wyboru. Dla choreografa, tancerza, reżysera,  wybór określa horyzont twórczy. Pozwala wydobywać z ciała wszystko to, co domaga się wyrazu. Czy ciało podlega jednak zasadom wolnego wyboru? Czym jest demokracja w ciele i czy w ogóle jest możliwa? Gdy jedno demokratyczne ciało spotyka drugie, rozpoczyna się spektakl balansu, między równością i nierównością, tolerancją i wycofaniem, obcością i zaufaniem. Ujawniają się nie tylko przemyślane strategie kontaktu z drugim człowiekiem, ale również skrywane emocje, lęki, potrzeby. Demokracja staje się nie tyle celem, co narzędziem. Pozwala kochać i być kochanym, wybierać i szanować wybory, wygrywać i godzić się z przegraną…
Anna Duda, obserwatorium krytyczne

Spektakl przeznaczony jest dla widzów powyżej 16. roku życia.

koncepcja, reżyseria, choreografia: Anna Piotrowska
kreacja i wykonanie: Kamil Bończyk, Wojciech Chowaniec, Szymon Dobosik, Jan Lorys, Tomek Urbański, Piotr Mateusz Wach
muzyka: Michał Mackiewicz
światła: Anna Piotrowska & Michał Wawrzyniak
scenografia, kostiumy: Anna Piotrowska
obserwatorium krytyczne: Anna Duda, Aleksandra Kranz
współpraca: Przemek Jeżmirski, Bożena Suwaj, Paweł Murlik, Dastin Greczyło
premiera:  29 czerwca 2015 r., Teatr ROZBARK
produkcja: Teatr ROZBARK, Fundacja Rozwoju Tańca _ eferte
projekt współfinansowany przez Urząd Miasta Bytom Wydział Kultury i Sportu
w ramach projektu sezon artystyczny eferte_ROZBARK 2015

Projekt misja IZRAEL-PRYZMAT-OLSZTYN 2015

Celem projektu było stworzenie wyjątkowego performancu ruchowego oraz filmu reportażowego, które są efektem pracy tancerzy podczas dwutygodniowej rezydencji artystycznej w Izraelu w lipcu 2015 roku. Tancerze wzięli udział w warsztatach w trzech teatrach tańca, stanowiących czołówkę światową i wyznaczających trendy rozwoju w dziedzinie teatru tańca i sztuk performatywnych: Batsheva Dance Company w Tel Awiwie, Yasmeen Godder Company w Jaffa, Vertigo Dance Company w Jerozolimie.

Więcej o projekcie

Film projektu misja IZRAEL-PRYZMAT-OLSZTYN 2015, zrealizowany podczas rezydencji artystycznej tancerzy Pracowni Tańca PRYZMAT w Izraelu, w lipcu 2015 roku.

Trailer

realizacja i montaż: Marta Ordakowska

KOORDYNATORZY: Tatiana Asmolkova i Katarzyna Grabińska (www.artoffnia.pl)

ORGANIZATORZY: Fundacja Tańca i Sztuki ARToffNIA, Pracownia Tańca PRYZMAT

PARTNERZY: Teatr im. S. Jaracza w Olsztynie, Urząd Miasta Olsztyn, Teatr Rozbark, Fundacja Rozwoju Tańca EFERTE
MECENASI: GRAVITE design, Telewizja Olsztyn, taniecPOLSKA.pl, Olsztyn24.com, TVP Olsztyn, Gazeta Olsztyńska, Radio Olsztyn

Projekt zrealizowano przy współudziale finansowym Samorządu Olsztyna.

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 20:00

Olsztyn: Scena Kameralna, Teatr im. Jaracza, ul. 1 Maja 4

powiązane

Ludzie

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close