Spektakle

Ostrołęka/InQbator Ruchu vol.2: Teatr CHOREA „Bachantki”

Zdjęcie: Ostrołęka/InQbator Ruchu vol.2: Teatr CHOREA „Bachantki”

Fot. z materiałów organizatorów.

Wersja do druku

Udostępnij

Spektakl Bachantki Eurypidesa w reżyserii Tomasza Rodowicza to opowieść o dzisiejszym społeczeństwie przedstawionym jako grupa, w której tak szybko i z łatwością wyznacza się zbiorową odpowiedzialność. To spektakl o tym, jak przy zanikaniu obecności Boga i zastępowaniu go jego nieudolnymi wizerunkami łatwo przypisać sobie samemu wszechwiedzę i wszechwładzę i manipulować emocjami innych. O tym, że wobec entropii wartości, religii i autorytetów sposobem na zdefiniowanie siebie samego jest destrukcja i agresja wobec innych i że potrzeba oczyszczenia przez złożenie ofiary została w naszej kulturze zredukowana do znajdowania kozła ofiarnego. Świat wykreowany przez Rodowicza i jego współpracowników jest rzeczywistością poddaną nieustannej destrukcji. Destruowany jest nie tyle dramat Eurypidesa, co pewne zawarte w nim idee – idea harmonii, wspólnoty; wreszcie odrzucona zostaje sama idea Boga jako istoty nadającej sens ludzkim działaniom, zaprowadzającej porządek. Dlaczego jesteśmy jedynym gatunkiem, który wyrzyna sam siebie, pragnąc w głębi serca najbardziej miłości i obecności Boga?

Stowarzyszenie Teatralne CHOREA działa od 2004 roku, należą do niego muzycy, śpiewacy, kompozytorzy, tancerze, plastycy, aktorzy – praktycy i teoretycy skupiający swoją działalność wokół sztuki teatru. CHOREA, w początkach pracy twórczej prowadząc badania nad źródłami tańca i muzyki, eksplorowała kulturę Antyku. Obecnie zespół koncentruje się na problematyce i kondycji współczesnego człowieka, inspirując się wielkimi reformatorami teatru: Kantorem, Wyspiańskim, Grotowskim, czy wielkimi myślicielami i artystami, np. Wittgensteinem, Herbertem; tworząc własną metodę pracy i nowy sposób tworzenia współczesnego teatru. Twórcy CHOREI deklarują artystyczne podejście do zagadnienia Antyku i na jego bazie tworzą oryginalną metodę pracy, łączącą formy współczesnego teatru: nowatorskie techniki ruchu i tańca, nowoczesną muzykę oraz współczesny materiał literacki, według idei antycznej trójjedni. W teatralnym działaniu wyrażonym nowatorskimi środkami scenicznymi poszukują form aktywności źródłowej i naturalnej.

Zespół Teatru CHOREA wytworzył własną technikę treningu, polegającą na pracy z ciałem, głosem i rytmem, pracy z partnerem i pracy w grupie. Istotna w metodzie CHOREI jest zespołowość, umiejętność laboratoryjnej wspólnej pracy, a jednocześnie troska o to, by ciało zbiorowe nie wykluwało się kosztem indywidualności każdego z jego członków. Celem metody jest badanie materii ruchu, dźwięku i słowa, połączonych w integralną całość, poprzez zerwanie ze sposobami ich wzajemnej ilustratywności. Rozbudzenie całego ciała i intensywny trening tworzą obecność sceniczną, która na nowo integruje wszystkie te elementy.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close