Warszawska Pracownia Kinetograficzna zaprasza na performans badawczy Taniec w drodze i w relacjach, który odbędzie się w Pałacu Karolin – historycznej siedzibie Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca „Mazowsze” w Otrębusach. Wydarzenie obejmuje prezentację pt. Jak zapisywano niektóre polskie tańce i dlaczego?, zwiedzanie wystawy Centrum Folkloru Polskiego z udziałem badaczek-performerek oraz działania performatywne, mające na celu zachęcenie publiczności do różnych rodzajów aktywnego odbioru.
Taniec ludowy, tańce narodowe, taniec tradycyjny – pod tymi nazwami kryją się różne formy tańca społecznego, czyli aktywności nakierowanej na bycie razem w ruchu i na interakcję. Kiedy trafiają na scenę w formie stylizowanej, nabierają funkcji artystycznej. Aspekt interakcji zmienia wtedy kierunek – zanika spontaniczna relacja między tańczącymi, wytwarza się zaś relacja między tańczącymi a oglądającymi.
W performansie Taniec w drodze i w relacjach członkinie Warszawskiej Pracowni Kinetograficznej chcą przy użyciu choreologicznych narzędzi badawczych przyjrzeć się tańcowi społecznemu, reprezentowanemu w Centrum Folkloru Polskiego „Karolin”. Choć formalnie sklasyfikowany i zamrożony w skodyfikowanej formie, wciąż kryje żywy potencjał tworzenia relacji międzyludzkich, możliwy do przekształcania w zgodzie z przemianami społecznymi, jakie zaszły między XX a XXI wiekiem. Poprzez różne formuły uczestnictwa w interakcji między performującymi a oglądającymi, wydarzenie ma zachęcić publiczność do różnych rodzajów aktywnego odbioru, w zależności od indywidualnych potrzeb.
Pierwsza część wydarzenia będzie opowieścią o tańcu społecznym jako przedmiocie zainteresowania nauki o tańcu w Polsce w obszarze analizy i notacji ruchu (kinetografii). Dalsze części obejmują spotkanie z historią zespołu „Mazowsze” i z tańcami będącymi składową polskich tradycji lokalnych i wspólnej tradycji krajowej. Wykonawczynie poświęcą badawczo-performatywną uwagę jakościom ruchowym, więzi tańca z muzyką, funkcji tworzenia i utrzymywania relacji międzyludzkich, a także tematyce ograniczeń społecznych niesionych przez niektóre zasady zachowań tanecznych. Zapytają również o trwałość tradycji, o ich otwartość na innowacje i o relacje ze współczesnymi formami tańca społecznego.
Koncepcja: dr Hanna Raszewska-Kursa
Badaczki-performerki: dr Aleksandra Kleinrok, mgr Anna Opłocka-Perko, dr Hanna Raszewska-Kursa, dr Katarzyna Skiba
Produkcja: Fundacja „Myśl w Ciele”
Wsparcie (przestrzeń badawcza): Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk
Logistyka i dokumentacja: Michał Kursa
Informacje praktyczne:
13.00-13.30 – prezentacja Jak zapisywano niektóre polskie tańce i dlaczego?; sala rekreacyjna na I piętrze
13.30-14.10 – zwiedzanie wystawy CFP z udziałem badaczek-performerek
14.10-15.00 – działania performatywne; sala rekreacyjna na I piętrze, w razie ładnej pogody także park wokół pałacu.
Do performansu można dołączyć w każdym momencie, ale dla pełniejszego doświadczenia organizator zachęca do uczestnictwa w całości wydarzenia.
Czas trwania:
ok. 120 min
Koszt:
Udział w spotkaniu w ramach biletu wstępu do Centrum Folkloru Polskiego „Karolin”
Rezerwacja:
telefon: +48 22 208 87 00, +48 605 501 770
e-mail: kontakt@karolinmazowsze.pl
Liczba miejsc ograniczona.
Facebook: link