Poznań/Alternatywna Akademia Tańca: Isabelle Schad „Collective jumps” – praktyka

Zdjęcie: Poznań/Alternatywna Akademia Tańca: Isabelle Schad „Collective jumps” – praktyka

Fot. materiały organizatorów

Wersja do druku

Udostępnij

Isabelle Schad jest berlińską choreografką, której prezentowane na całym świecie spektakle są wynikiem głębokich poszukiwań cielesnych (głównie w oparciu o praktykę Body-Mind Centering) i badań nad procesami cielesnej re-prezentacji. Z jej inicjatywy w 2005 r. powstał berliński kolektyw Practicable stworzony razem z Alice Chauchat, Frédérikiem Gies, Frédérikiem de Carlo i Odile Seitz, wprowadzający nowe metody artystycznej kolaboracji. Ta horyzontalna struktura została oparta na pragnieniu współdzielenia szeroko rozumianej tanecznej praktyki i stała się bazą dla spektakli sygnowanych przez więcej niż jednego artystę. Bardzo ważne dla pracy Isabelle Schad okazało się spotkanie z Laurentem Goldringiem, artystą wizualnym i fotografikiem. Wspólnie od 2009 roku kreują cykl przedstawień Unturtled(s), którego jedną z odsłon mogliśmy oglądać w Starym Browarze w 2010 roku. Jako pedagog i choreografka współpracuje z berlińską uczelnią HZT, a jej warsztaty rozsiane są po całym świecie (w marcu 2010 roku była już także wykładowcą w ramach Alternatywnej Akademii Tańca).Warszat Collective Jumps proponuje budującą wspólnotę pracę nad tańcem. Formy i praktyki kulturowe tańca ludowego zostają tu (krytycznie) wzięte pod lupę i zbadane w kontekście współczesnej polityki pracy i ciała w tańcu. Projekt dotyczy ciała jako „miejsca oporu”. Ciało jest tu rozumiane jako performatywne źródło interaktywnych działań, jako ciało zbiorcze, które jednocześnie staje się sceną. Analogie ze współczesnym ruchem „occupy” czy tańcami-protestami jak Halay (taniec z Turcji/ Kurdystanu), który jest wykonywany podczas demonstracji w wielkim okręgu jako wyraz protestu, narzucają się same: ciało polityczne w ruchu – w tańcu. W praktyce warsztat jest wprowadzeniem w badania relacji pomiędzy formą i treścią, które Isabelle Schad prowadzi od wielu lat stawiając pytania skąd jaka forma pochodzi – szukając ich korzeni i początków. Praktyka ta czerpie z doświadczania ciała w ramach Body-Mind-Centering ® oraz z embriologii (w przypadku tej ostatniej chodzi o podstawowe biologiczne założenia w kontekście stawania się formy). Założenia te choreografka łączy z różnymi tanecznymi formami wykorzystania przestrzeni, takimi jak łańcuchy czy kręgi;  także ze schematami kroków, zadając przy tym pytania m.in. o to jaką energię uwalnia krok naprzemienny? w jaki sposób płynnie przechodzi z jednej formy tanecznej w drugą? Kiedy i jak dochodzi do wzajemnego zetknięcia się ludzi w tańcu ludowym? Co oznacza zmiana partnera w tańcach grupowych i w tańcach parami, co oznacza w budowaniu wspólnoty? Praktyka ciała w ramach warsztatu będzie odnosić się do wczesnego stadium embrionalnego rozwoju – jeszcze przed podziałem komórek – i zostanie w tańcu przeciwstawiona równowartościowości ludzi wewnątrz jednej grupy. W efekcie powstanie model społeczeństwa przeciwstawiony dzisiejszej potrzebie rywalizacji: subiektywność (indywidualność) wewnątrz kolektywu i wspólnoty.

Nabór na coaching Alternatywnej Akademii Tańca z Isabelle Schad jest zamknięty.

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

Poznań: Studio Słodownia 3, Stary Browar, ul. Półwiejska 42

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close