Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu zaprasza na premierową prezentację spektaklu Cyrkostrada, pod szyldem Movements Factory i opieką artystyczną Iwony Pasińskiej. Cyrkostrada to pomysł zrodzony z inspiracji La Stradą Felliniego, osnuty wokół toposu wędrówki. Na scenie zobaczymy aktorów-seniorów i aktorów-dzieci, czyli zespół znany już poznańskiej widowni z poprzednich spektakli Iwony Pasińskiej realizowanych w CK ZAMEK. Tym razem grupa spotka się na polu Nowego Cyrku. Narracja i dramaturgia spektaklu zostanie zbudowana z najpiękniejszych i najokrutniejszych wspomnień z życia performerów-seniorów. Wędrówka przez ich doświadczenia ma sprowokować do refleksji i pytań o chwile w naszej egzystencji ważne, które po latach takimi być przestały, o chwile przypadkowe, które zmieniły bieg naszego losu, o chwile słabości i upadków, które okazały się wzmocnieniem, o chwile szczęścia, który stały się przyczyną pasma nieszczęść. Estetyka oraz konwencja przedsięwzięcia będzie oparta o stylistykę sztuki cyrkowej. Jej kolor, rozmach, feeria barw, ale też ekwilibrystyczna sprawność, tresura i klaunada stanowić będą ramy wiążące pasmo przystanków wspomnień postaci dramatu.
Spektakl prezentowany w ramach Teatru powszechnego – całorocznego, autorskiego projektu performatywnego realizowanego przez Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu, złożonego ze spektakli tworzonych przez środowiska osób zagrożonych wykluczeniem ze względu na stan zdrowia czy status społeczny.
Iwona Pasińska – choreografka, teatrolog, wykładowczyni Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, założycielka grupy Movements Factory. Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi oraz Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Obszarem jej badań i jednocześnie tematem pracy doktorskiej była ekspresja ciała współczesnego tancerza-aktora w przestrzeniach teatrów tańca oraz teatrów dramatycznych. Jest autorką edukacyjno-artystycznych projektów aktywizujących motoryczną kreatywność w grupach zagrożonych wykluczeniem, ze szczególnym uwzględnieniem seniorów i juniorów. Współpracowała z wieloma scenami w całej Polsce. Przez wiele lat była I solistką w Polskim Teatrze Tańca. Od tego sezonu artystycznego jest jego dyrektorką.
Obok Iwony Pasińskiej zespół osób pracujących z Seniorami i Dziećmi tworzą:
Przemysław Grządziela / Pinezka – trening cyrkowy
Damian Piełka – muzyka
Andrzej Grabowski – scenografia
Kuluza Studio – kostiumy
Paulina Wycichowska – wsparcie choreograficzne
Radek Wysocki – konsultacje dramaturgiczne
Aleksandra Król – asystent choreografa
Katarzyna Tendorowicz, Natalia Gorzelańczyk – wsparcie produkcyjne
Movements Factory Foundation – współprodukcja (projekt współfinansowany ze środków Urzędu Miasta Poznania)
Występują:
Janina Bela, Emilia Landskowska, Irena Rembalska, Małgorzata Okulicz-Kozaryn, Tadeusz Anioła, Hanna Wojciechowska, Aleksandra Nikodem, Teresa Sałamaszek, Genowefa Jóźwiak, Ilona Lewandowska, Anna Jurewicz-Jastrząb, Maja Kubaszewska-Rogal, Róża Łakatosz, Bogdana Gąsiorek, Alicja Lisiak-Osińska, Katarzyna Gorzelaczyk, Elżbieta Chojnacka, Róża Gulik, Grażyna Idkowiak, Urszula Różycka, Andrzej Figiel, Elżbieta Kołodziej, Krystyna Rydz, Roma Knast, Borys Gierliński,
Amelia Gierlińska, Julia Kędzierska, Emilia Panek, Patrycja Wróblewska, Letycja Jacyna, Janina Milejczak, Maria Repczyńska.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Bilety: 15 zł (normalne) i 10 zł (ulgowe)
***
W 2016 roku gości w CK Zamek Teatr powszechny – całoroczny, autorski projekt performatywny, mający na celu prezentację spektakli tworzonych przez środowiska osób zagrożonych wykluczeniem ze względu na stan zdrowia czy status społeczny. Są to zarówno wybitne przedstawienia pochodzące z repertuarów polskich i zagranicznych teatrów, jak i cztery premierowe produkcje przygotowane w tym roku w CK Zamek przez pochodzących z takich właśnie środowisk artystów-naturszczyków. Opiekę artystyczną nad powstającymi spektaklami roztoczyli: Iwona Pasińska, Małgorzata Walas i Katarzyna Klebba (Teatr Wiem Kiedy Nie Mogę), Janusza Stolarski oraz Teatr Usta Usta Republika.
Deklarowana w tytule powszechność dotyczy – po pierwsze – umieszczenia prezentowanych spektakli w pełnoprawnym, głównym obiegu życia teatralnego, bez stygmatyzacji i brania w cudzysłów „ułomności” czy „inności”. Po drugie, przyjęte w tytule projektu określenie ‘powszechny’ zwraca uwagę na uniwersalność procesu twórczego, niezależnie od dodatkowej, terapeutycznej roli obecnej w pracy zaproszonych do projektu zespołów. Osoby zaproszone przez terapeutów i opiekunów do pracy, na polu doświadczeń teatralnych podlegają takim samym procesom dążenia do swobody w wyrażaniu siebie poprzez indywidualną kreację, jak aktorzy scen zawodowych. Organizatorzy uważają, że takie same powinny być też kryteria oceny jakości tych przedstawień, skupiające się na treści przekazu, formie i sposobie skonstruowania roli, bez stosowania „taryfy ulgowej”.
Więcej o projekcie: www.zamek.poznan.pl/sub,pl,520,teatr-powszechny.html