Poznań/Co z tym tańcem? Prezentacje przed-platformowe: Grupa Artystyczna Koncentrat „Lamentacje”

Zdjęcie: Poznań/Co z tym tańcem? Prezentacje przed-platformowe: Grupa Artystyczna Koncentrat „Lamentacje”

Fot. Paula Mozdrzewska

Wersja do druku

Udostępnij

Lamentacjeto spektakl multidyscyplinarny łączący w sobie języki teatru, opery i tańca (wykonawcami są aktor, śpiewaczka i tancerka), w duchu tzw. „nowego tańca”; eksponując zarówno umiejętności jak i osobowość oraz osobiste profile wykonawców. Bezpośrednimi inspiracjami dla Lamentacji jest twórczość Williama Firbanka, „Notatki o campie” Susan Sontag, oraz legendarne solo Marthy Graham,Lamentation.


Dzieła te pozornie ze sobą nie są związane, ale Firbank jest flagowym twórcą campu, esej Sontag najbardziej zupełną i najpełniejszą do tej pory próbą definicji campu a postać Marthy Graham, w kontekście współczesnej sztuki tańca wyrasta ponad miano„jego matki”, stając się właśnie czymś w rodzaju szalonej ciotki – ikony w gruncie rzeczy campowej.


Na spektakl składają się trzy solowe prezentacje – tytułowe lamentacje, w których różnymi środkami opowiadana jest ta sama historia – straty i osamotnienia. Opowieści te są intymne a zarazem sformalizowane, skodyfikowane językowo – innymi słowy wychoreografowane.Spektakl jest próbą zastosowania 'przepisów’ na camp zawartych w Notatkach…, co z góry można uznać za projekt niemożliwy, ponieważ zgodnie z tymi właśnie przepisami campu nie da się stworzyć celowo, jest on wynikiem niewinnej i niezamierzonej pomyłki, potknięcia. Celem nie jest stworzenie sztuki campowej a jedynie 'pożyczenie” campowego instrumentarium i z nim eksperymentowanie.


Wybór tej stylistyki opowiadania podyktowany jest tym, że camp konsekwentnie omijając w swoim przekazie bolesne aspekty egzystencji człowieka, kompetentnie i przejmująco właśnie o nich opowiada (np. u Firbanka). Ta sprzeczność i jej implikacja jest fascynująca, ona jest główną osią oraz ideą Lamentacji. Z drugiej strony, amerykański modern dance w wydaniu Graham bardzo głeboko penetrował ciemne strony człowieka i jego losu, jakkolwiek siła jego oddziaływania obecnie leży gdzie indziej – niekoniecznie w tematyce, czy też w technice tańca, ale w campowo (z dzisiejszego punktu widzenia) przerysowanej ekspresji wykonawców. Sontag zaś wyjaśnia subtelności świata campu, wynosząc sztukę spod tego znaku na artystyczny Parnas, jako trzeci obok klasycznego i współczesnego sposób uprawiania sztuki w ogóle. Stąd też twórcy ci są patronami, ale i drogowskazami w intuicyjnej i eksperymentalnej pracy nad spektaklem Lamentacje. Celem tej pracy jest znalezienie wiarygodnego scenicznie sposobu opowiadania o ludzkiej intymności, samotności i cierpieniu.

choreografia i reżyseriaRafał Dziemidok
światło, przestrzeń, kostiumyEwa Garniec
występująMagdalena Jędra, Monika Świtaj (Teatr Studio, Warszawa), Mirosław Zbrojewicz (Teatr Studio, Warszawa)
produkcjaGdański Festiwal Tańca, Teatr Studio (Warszawa), Grupa Artystyczna Koncentrat
premiera23 lipca 2012, Gdańsk
czas trwania45 minut

Wejściówki na spektakle odbywające się w Studio Słodownia +3 oraz OT Maski w cenie 5zł do nabycia w punktach informacyjnych w Pasażu i Atrium Starego Browaru


KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 21:00

Ośrodek Teatralny Maski, Al. Niepodległości 26, Poznań

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close