Inne

Poznań: „Dances with Camera” – konkurs na krótki film o tańcu

Zdjęcie: Poznań: „Dances with Camera” – konkurs na krótki film o tańcu

890 BRODWAY/Marta Renzi/ USA. Fot. materiały organizatorów.

Wersja do druku

Udostępnij

W konkursie na najlepszy krótki film o tańcu Dances with Camera o nagrodę główną konkurować będzie 20 produkcji z całego świata. Konkurs Dances with Camera debiutuje w programie Short Waves Festival. Organizatorzy zachęceni sukcesem ubiegłorocznego przeglądu tanecznych krótkich metraży Forward Motion postanowili pójść o krok dalej, ogłaszając międzynarodowy konkurs na najlepszy krótki film o tańcu. Do finału wybrali 20 produkcji. Każda z nich to zamknięta historia, opowiedziana w innym stylu, używająca odmiennych środków wyrazu. Ale wszystkie łączą na ekranie ruch i emocje. Pokazują, że taniec pomaga przełamywać bariery, pozwala wyrażać siebie. Zgodnie z ideą festiwalu trwają nie dłużej niż 30 minut i układają się w niepowtarzalny filmowy kolaż.

Na ekranie zobaczyć będzie można m.in. kanadyjską produkcję TournAround Tango rozpoczynającą się od serii namiętnych kroków i gestów, podczas których kobieta i mężczyzna poruszają się odwróceni do siebie plecami. Napięcie stopniowo rośnie, a oczy obojga po raz pierwszy spotykają się… The Stonger to inspirowana sztuką Augusta Strindberga historia dwóch kobiet zmagających się z miłością, zdradą i wstydem. Reżyser Rawad Al Zaquat w 9.99° wykorzystał taniec, by przedstawić swoje wspomnienia z czasów, gdy był więźniem syryjskiego reżimu. Zamknięty w ciasnej przestrzeni, pozbawiony  nadziei i widoków na przyszłość, trawiony uczuciem buntu, rozpaczliwie tęsknił za wolnością. Do wydarzeń w Syrii nawiązuje także Agnieszka Kobyłecka, autorka The Rite of Spring, która wybuch Arabskiej Wiosny zestawiła ze Świętem wiosny Igora Strawińskiego tworząc opowieść o upadku, śmierci i ponownych narodzinach do nowego życia.

20 finałowych filmów podzielonych zostało na dwa zestawy, które oglądać można w Studiu Słodownia +3 w Starym Browarze oraz w Charlie Monroe Kino Malta. Nagrodę główną przyzna jury złożone ze specjalistów od tańca oraz filmu w składzie: Anna Głowińska, Anna Królica oraz Darek Arest. Własnego laureata wskaże publiczność.

Bilety: 5zł.

Więcej o konkursie Dances with Camera oraz Short Waves Festival na www.shortwaves.pl

Program Dances with Camera I

Program Dances with Camera II

 

Dances with Camera I – 2 i 4 kwietnia:

1. MIRRORS/Drew Lint/Niemcy / 2012 /10′

Kiedy bohaterka przestaje identyfikować się z tym, co widzi w lustrze, zaczyna kwestionować swoje istnienie.

2. TURNAROUND TANGO/Marites Carino/Kanada/2012 /6’51

Pod okiem kamery kręcącej  TurnAround Tango  niezwykła para wykonuje namiętne figury, zmieniając taniec „plecy w plecy” w nowy rodzaj zmysłowego tańca, w którym tancerze dotykają się twarzami. Kiedy wyczuwają nawzajem swoje ciała w tym nieudolnym lecz seksownym ruchu, wzbiera w nich nadzieja. W końcu ich oczy będą mogły spotykać się po raz pierwszy. Czy to właśnie “ten jeden jedyny raz”?

3. THE STRONGER/Gabrielle Lansner/USA /2012 /9’20

The Stronger (Silniejsza) przywołuje konflikty wewnętrzne dwóch kobiet zmagających się z miłością, zdradą i wstydem. Film jest inspirowany sztuką Augusta Strindberga o tym samym tytule.

4. BETWEEN/Duet performatywny Janicka_Elsner/Polska /2014 /4’42

Between to próba opisania za pomocą języka ciała oraz języka filmowego zderzenia dwóch światów – stabilnego, zanurzonego w bezruchu, dopiero rodzącego się istnienia oraz aktywnej, pełnej twórczej  energii egzystencji, która inspiruje do działania i sprawia, że nowe, dopiero rodzące się istnienie uczy się języka ruchu.

5. 890 BRODWAY/Marta Renzi/ USA /2013 /4’30

Dwie kobiety stroją się, żeby wyjść na miasto. Nie zdają sobie sprawy, że ich plan nigdy się nie ziści.

6. THE TIME IS TAKES/Katrina McPherson, Simon Fildes/Wielka Brytania 2013 / 1′

czas, który zabiera / przybycie / zbudowanie kraju / życie / znalezienie / upadek / zadomowienie się / praca / budowa / korzystanie z dnia / podróż / szczęście / stworzenie historii / taniec / pozbieranie kawałków / śmiech / zaśpiewanie piosenki / miłość / wzrost / pochowanie zmarłych / strata / odkrycie przeszłości / marsz / wyobrażenie sobie przyszłości / odejście / by zwrócić / czas, który zabiera

7. HANDFUL OF DUST/Marta Kosieradzka,Vincent Pieraerd/Belgia /2013/5′

Film inspirowany portugalską muzyką fado, wywodzącą się z uczucia melancholii i tęsknoty, przenikającego życie biednych ludzi. Zazwyczaj kojarzona jest ze słowem „saudade”, które symbolizuje niepowetowaną stratę i nostalgię za tym, co utracone, towarzysząc człowiekowi przez całe życie.

8. CONCERT FOR SHADOWS 1-10/Alessandro Amaducci/Włochy/2012/15′

Meta-choreograficzny duet pomiędzy wymiarami sztucznymi i naturalnymi.

9. 99°/Rawad Al Zaqout/Liban/2014/3’53

Krótki, eksperymentalny film, w którym reżyser za pomocą tańca wyraża cielesne i duchowe wspomnienia, zbudowane na osnowie osobistych doświadczeń z czasów, kiedy był więźniem syryjskiego reżimu. Zamknięty w ciasnej przestrzeni, pozbawiony  nadziei i widoków na przyszłość, trawiony uczuciem buntu, rozpaczliwie tęsknił za wolnością.  Film  jest wołaniem o wolność dla wszystkich syryjskich więźniów, niezależnie od tego w czyich rękach się znajdują.

10. GLOBAL TIDES/Charly Wenzel, Linda Brieda/USA/2012 /6’52

Film eksploruje przestrzeń „miejskiej walki” o uznanie łagodnego głosu, płynącego z głębi naszego wnętrza, który zagłuszają pośpiech i zgiełk wielkomiejskiego tłumu. Potrzeba izolacji pośród mas może prowadzić do wyobcowania z własnego środowiska, przez co stajemy się nieświadomi trwałych śladów, jakie pozostawiamy po sobie na ziemi.

Łączny czas: 76 min.

Dances with Camera II – 3 i 5 kwietnia:

1. CRACKS/Alex Pachón/Hiszpania /2013/4′

Każdy dźwięk generuje ruch, a każdy ruch wydaje dźwięk.

2. WASHED/Daphna Mero/Izrael/2012/13′

Doświadczenie przemocy opowiedziane dzięki połączeniu narracji filmowej i tańca: pracownica pralni desperacko próbuje pozbyć się owocu brutalnego zbliżenia. Kiedy konsekwencje jej działań wychodzą na jaw, powracają wyparte przez nią wspomnienia.

3. WANDER/LOST/Gregory R.R. Crosby, Keith Johnson/USA/2012/4’05

Wander/lost to poemat tonalny. Ucieleśnia idee podróży, dezorientacji, utraty oraz przebaczenia. Taniec odbija się w eksperymentalnych obrazach, wyrażając nasyconą emocjami treść.

4. THE MYSTERIES OF NATURE/Dahci Ma/Korea Południowa/2008/10′

The Mysteries of Nature  Dahci Ma to film oszałamiający stroną wizualną. Jest jednocześnie nowoczesny i pierwotny, a dzięki swej obcości przenosi nas w świat marzeń, w którym lepiej widzimy zarodki człowieczeństwa i zanurzamy się w świeckiej medytacji dla przyszłości.

5. GLOBE TROT/Mitchell Rose/USA / 2014 / 4’35

Międzynarodowy, sfinansowany przez crowd-sourcing projekt taneczno-filmowy, w którym 50 filmowców z siedmiu kontynentów, sekunda po sekundzie śledziło taniec choreografki Bebe Miller.

6. DORIAN C./Rebecca Arndt/USA/2013/ 22’30

Dorian myślała, że już dawno udało się jej pozbyć wspomnień, które teraz wracają i wyrywają ją ze snu w środku nocy. Wspomnienia wkrótce przybierają postać widmowej postaci, która być może jest wcześniejszą wersją Dorian. Dziewczyna traci kontrolę nad swoim wizjami i musi stoczyć klaustrofobiczną walkę o kontrolę.

7. AQUARIUM/Yuuki Takita/Japonia/2013/ 2’40

Najpierw unoszę się na wodzie, a potem idę leśną ścieżką. Tańczę w japońskim ogrodzie, zbierając kwiaty lotosu po całym świecie. Film Yuukiego Takity pozwala ponownie odkryć piękno minimalistycznego tańca japońskiego, który jest jak dziwna wyprawa.

8. ROOMS/Paul Sarvis/USA/2013/ 6’03

Taniec solo w pustym pokoju wywołuje inną obecność – prawdziwą, wyobrażoną, lub przypomnianą. Obrazy rodziny, domu, pułapki, młodości i starości, zderzają się i nakładają na siebie.

9. THE RITE OF SPRING/Agnieszka Kobyłecka/Polska/2013/2’07

The Rite of Spring jest liryczną aluzją łączącą Święto Wiosny Igora Strawińskiego z wybuchem Wiosny Islamskiej w Syrii 15 marca 2011 roku. Dwa skrajne różne wątki łączy symbolika, ofiary, upadku, śmierci, ponownych narodzin i nowego życia. Baśń splata się z życiem , które zdaje się być delikatne jak dmuchawiec.

10. TIME/Mimi Garrard/USA/2013/5′

Time w reżyserii Mimi Garrard z udziałem Dai Jian jest historią opowiedzianą abstrakcyjnym tańcem stworzonym na potrzeby filmu, którego tematem jest czas.

Łączny czas: 74 min

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close