Spektakle

Poznań/Dla każdego gestu inny aktor: Tony Orrico „Penwald: 5: wrists on walk” – akcja performatywna

Zdjęcie: Poznań/Dla każdego gestu inny aktor: Tony Orrico „Penwald: 5: wrists on walk” – akcja performatywna

Tony Orrico, Penwald: 4: unison symmetry standing (Dance Theater Workshop, New York, NY) 2010. Fot. Michael Hart.

Wersja do druku

Udostępnij

Art Stations Foundation zaprasza na akcję performatywną Penwald Drawings towarzyszącą wystawie Dla każdego gestu inny aktor, którą przeprowadzi Tony Orrico. Punktem wyjścia dla pracy twórczej Tony’ego Orrico jest wypracowana przez artystę praktyka fizycznej symetrii. W stanie, który sam określa jako „stan gotowości”, aplikuje swoje działające ciało na różnorakie powierzchnie, zderza je z przedmiotami i wyprawia w podróż w wiele różnych kierunków jednocześnie. Interesuje go, jak impulsy fizyczne manifestują się w formach widzialnych. Odnajduje naturalne piękno i fascynację w tym, co utracone przez reprezentację(-e) oraz w tym, jak wprawione w ruch idee replikują się, mutują i dezintegrują. Jego dzieła sztuki i performatywne akcje często wkraczają w bezkresne obszary lustrzanej i rotacyjnej symetrii. Skupiając się na cyklicznym medytacyjnym ruchu oraz generowaniu i ciągłym regenerowaniu materiału, prace Orrico czerpią z napięcia między tym, co ulotne a tym, co do uchwycenia możliwe i w działaniu pochwycone.

To w oparciu o nią powstają prace z cyklu Penwald Drawings – serii dwustronnych rysunków (wykonywanych obiema rękami naraz), eksplorujących ciało jako narzędzie miary,  którego ruchem Orrico wpisuje się w sferę geometrii. Choreografia jego gestów znajduje pole działań w przestrzeni wyznaczonej zasięgiem rozpostartych ramion artysty zatracającego się w medytacyjnej, repetytywnej praktyce podążającej za wewnętrznymi impulsami, które w ten sposób znajdują swoją fizyczną manifestację. Szansę obserwacji tego procesu będziemy mieć także podczas półtoragodzinnego performansu, w ramach którego Tony Orrico „wyprowadzi swe nadgarstki na spacer” i stworzy na naszych oczach kolejną pracę z cyklu Penwald Drawings.

 

Tony Orrico: „Praktyka symetrii stanowi dla mnie sposób zbalansowania i przygotowania ciała na wejście w obszar nieznanego. W praktyce tej badam możliwości używania proprioceptycznych, (pochodzących z wewnątrz ciała) informacji dla zgłębiania i nawigowania po wewnętrznych i mentalnych jego przestrzeniach. Doskonaląc sztukę pozostawania w „stanie gotowości” – gotowości do natychmiastowego rejestrowania wisceralnych impulsów i podążania za nimi – eksploruję jednocześnie przestrzeń wolną od emocji, myśli, projekcji, wspomnień, zahamowań i ocen. Izolując ciało od informacji z zewnątrz, próbuję przekierować uwagę jego receptorów na sferę czysto fizyczną, a zwłaszcza na działanie grawitacji. Bez użycia zaawansowanych technologii łączę się z tym, co zdawałoby się dla nas niewidoczne wierząc, że poprzez punkt, linię, kształt i ich intensywność, gęstość, jesteśmy w stanie nadać temu widzialną formę.”

Tony Orrico (ur. 1979) dorastał w Chicago i jako dziecko uczył się malarstwa. Uczęszczał na Uniwersytet Stanowy Illinois, gdzie po raz pierwszy wziął udział w lekcji tańca. W 2003 r. uzyskał tytuł magistra sztuk pięknych z choreografii na Uniwersytecie Iowa, skąd przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie kontynuował swoje poszukiwania. Jako członek Trisha Brown Dance Company i Shen Wei Dance Arts, Orrico występował na takich scenach jak Sydney Opera House, Teatro La Fenice, New York State Theater i Théâtre du Palais-Royal. Był również członkiem elitarnej grupy artystów, którzy wzięli udział w rekonstrukcji dzieł Mariny Abramovic podczas jej retrospektywy w MoMA. Sztuka Orrico prezentowana była w USA, Francji, Hiszpanii, Holandii, Meksyku i Niemczech. Jego prace znajdują się w kolekcjach The National Academy of Sciences w Waszyngtonie i Museo Universitario de Arte Contemporáneo (MUAC) w Mexico City oraz w znaczących kolekcjach prywatnych. Ostatnio wystawiane były w New Museum w Nowym Jorku oraz podczas konferencji Poptech 2011: The World Rebalancing. Tony Orrico dzieli obecnie swoje życie i praktykę studyjną pomiędzy Chicago, gdzie ma swoje studio, a Stevens Point (w stanie Wisconsin), gdzie w dawnym kościele zbudował przestrzeń do pracy nad swoimi performansami i wielkoformatowymi rysunkami.

O wystawie Dla każdego gestu inny aktor

 

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close