Spektakle

Poznań/Friv Move ZAMEK: Marysia Zimpel „s c a t t e r”

Zdjęcie: Poznań/Friv Move ZAMEK: Marysia Zimpel „s c a t t e r”

Fot. z materiałów artystki.

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach Laboratorium Friv Move ZAMEK Marysia Zimpel zaprasza  na premierę swojej pracy s c a t t e r,  która powstała powstała we współpracy z artystką i performerką Zeiną Hanną oraz muzykiem eksperymentalnym Bryanem Eubanksem. Wstęp wolny.

s c a t t e r  jest otwartą strukturą, to kolekcja wydarzeń. Tworzą ją dwa współistniejące w polifonii sola. Muzyka kreuje kolejną warstwę rozrzuconej kolekcji. Poprzez dźwięk i ruch badane są możliwości rozluźnienia granic przestrzeni i ciała. Znaczenia pojawiają się , aby za chwilę ulec rozproszeniu.

Od choreografki:

s c a t t e r  jest kontynuacją poszukiwań ruchowych, które podejmowałam w swoich poprzednich pracach. W konstruowaniu ruchu istotne są dla mnie formalne parametry: kierunek, poziom, natężenie, objętość, rytm oraz parametry percepcyjne. Tym razem interesuje mnie ciągłość, i możliwość współistnienia w konstruowanej przestrzeni.

 Pracy tej towarzyszą dwa pytania: o to, jak przekształca się w czasie sama intensywność i potencjalność bycia, i jak może być utrzymana pewna ciągłość obecności przy jednoczesnym nawigowaniu zmianami: kierunku, natężenia i postrzegania. W  s c a t t e r  budowany materiał, oprócz wspólnej praktyki czerpie również z indywidualnego języka każdej z performerek. Znaczenie ma tu fakt, iż jest to spotkanie dwóch różnych performatywnych obecności, a właściwie trzech, gdzie obecność muzyka tworzy trio. Pozwala to  obserwować możliwości współistnienia trzech cielesnych wydarzeń, które zachowują jednocześnie swoją niezależność. Muzyka tworzy siatkę, o którą ciało w pewnym sensie może się opierać.

 Ruch jest dla mnie wydarzeniem, do którego należy także moment, który ruch wyprzedza.

idea: Marysia Zimpel

realizacja / udział: Zeina Hanna, Marysia Zimpel

muzyka: Bryan Eubanks Triple Portrait

wsparcie: Agata Siniarska, Mateusz Sadowski

podziękowania dla: Jagny Domażalskiej, Zofii Starikiewicz, Jadwigi Zimpel, Kuby Bąka, Niny Kurteli, Marty Romaszkan, Patryka Lichoty, Aleksandry Borys, Dawida Misiornego, Jakuba Czyszczonia oraz Aleksandra Baczyńskiego Jenkinsa.

Idea: Marysia Zimpel

O twórcach:

Marysia Zimpel: pracuje w przestrzeni tańca, performensu i choreografii, w swojej pracy koncentruje się głównie na poszukiwaniach ruchowych, badając granice fizyczności. Na jej pracę duży wpływ miały praktyki somatyczne oraz spotkanie z improwizacją choreograficzną Rosalid Crisp. Studiowała w HzT (Taniec, Choreografia, Kontekst) na UdK w Berlinie, oraz kulturoznawstwo na UAM w Poznaniu, gdzie obroniła pracę magisterską pt. Praktyka tańca – ruchoma przestrzeń tworzenia siebie. Stypendystka programu DanceWeb 2009. Od kilku lat obecna jest na europejskiej scenie tańca współczesnego, związana jest głównie z Poznaniem, Berlinem i Wiedniem. W ramach Solo Projektu 2012 w Starym Browarze w Poznaniu zrealizowała choreografię What do you really miss?. Swoje prace pokazywała na takich festiwalach jak ImageTanz w Wiedniu – w kooperacji powstała praca Working like a dog, na niezależnym festiwalu For the time being w Berlinie, Tanz Tage w Berlinie, na autorskim festiwalu wypowiedzi performatywnych Serendypia w Poznaniu.

Współpracowała z wiedeńską grupą performatywną God’s Entertainment z berlińską choreograf Iabelle Schad, z Kattrin Deufert i Thomasem Plischke, Rosalind Crisp oraz Aleksandrą Borys. Jest kuratorką festiwalu wypowiedzi performatywnych Serendypia, który w 2010 i 2011 roku odbył się w Pasażu Kultury, przy Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu. Współtworzy inicjowany przez Gaję Karolczak interdyscyplinarny projekt badawczy Phantomic Sensation, relizowany w ramach Visegrad Artist Residency2013. Podczas rezydencji PACT Zollverein 2013 rozpoczęła pracę nad projektem Scatter.

Ze(i)na Hanna urodziła się 30 września lub 30 listopada, ale na pewno w Bejrucie. Pomimo płodnej kariery w sztuce performensu oraz interdyscyplinarnej wiedzy zdobytej poprzez studia i tytuły magisterskie w dziedzinie Teatru i Choreografii, Zeinie nigdy nie udało się napisać dobrej biografii. Jej ostatnia praca Never live twice – a video installation performance, prezentowana była w Wiedniu, Dreźnie, Berlinie i Sofii. Współpracowała z Xavierem Le Roy przy projekcie Retrospective oraz z Sasa Asentic przy “Revolution won’t be performed”. Jej kolejny projekt – Backroom anatomyjest w fazie powstawania.

Bryan Eubanks (b. 1977, US) jest muzykiem, aktywnym głównie w tradycji eksperymentalnej  i tworzonej na żywo muzyki elektronicznej. Wychowywał się na pustynnych regionach wschodniego stanu Waszyngton. W późnych latach ’90 pojawił się na muzycznej scenie w Portland, Oregon, wcześniej studiował fotografię. W Portland był częścią aktywnej artystycznie wspólnoty muzycznej. W 2001 roku wraz z  Paul Jenkinsem i Josephem Fosterem otworzył wytwórnię płyt Rasbliutto, która działała do 2011 roku. Od 2005 do 2013 roku obecny był na nowojorskiej scenie muzycznej, pracował głównie z  Andrew Lafkasem. Obecnie mieszka w Berlinie. Nie posiada żadnej formalnej edukacji muzycznej, konstruuje głównie własną edukację, choć w 2012 otrzymał tytuł magistra sztuk pięknych. Pracuje z saksofonem sopranowym, elektroniką własnego projektu, oraz muzyką komputerową. Improwizuje, komponuje oraz rozwija instalacje dźwiękowe, które badają akustyczną holografię.

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close