Spektakle

Poznań: Joanna Leśnierowska „blur”

Zdjęcie: Poznań: Joanna Leśnierowska „blur”

Projekt: Michał Łuczak.

Wersja do druku

Udostępnij

Stary Browar Nowy Taniec w Poznaniu zaprasza na prezentację nowego spektaklu Joanny Leśnierowskiej, zatytułowanego blur.

O spektaklu:

Gest celowego rozmazywania obrazu (ang. blur) jest obecny w tradycji europejskiego malarstwa  już od czasów Leonarada da Vinci i jego techniki zmiękczania konturów (sfumato). Jednak to dopiero wraz z praktyką Gerharda Richtera (który od końca lat 60. XX wieku pozbawiał swoje fotorealistyczne obrazy ostrości) rozmyte powierzchnie i kształty stały się jednym z centralnych motywów zarówno figuratywnego, jak i abstrakcyjnego  malarstwa oraz fotografii (i postfotografii) współczesnej. Artyści rozmazują obrazy intencjonalnie i na wiele różnych sposobów, aplikując różnorodne koncepty i strategie. Niewyraźne płaszczyzny, zamazane kontury, mgliste wizerunki, bezkształtne motywy,  nieokreślone stany między w(yob)rażeniem a rozpadem, chaotyczne akumulacje,  nieustanny nadmiar jednocześnie ważnych i nie-ważnych detali, rozproszone wizje i znaczenia oraz zagadnienia koloru i kompozycji wysunięte na plan pierwszy – z  wszystkim tym w pamięci wchodzimy do studia eksplorować możliwość „rozmazania” w kontekście ciała  i choreografii.

W przygotowaniach do spektaklu wzięli udział artyści wielu różnych dziedzin. Wspólnie poszukiwali sposobów przetłumaczenia idei „rozmaz(yw)ania” na wszystkie poziomy spektaklu. „Rozmazanie” rozumieli na dwa sposoby – dosłownie: jako pozbawienie ostrości/kształtu/formy (lub niemożność utrzymania jednej formy), i metaforycznie – jako wizualną i fizyczną reprezentację mentalnej i emocjonalnej kondycji, w której pozbawieni zostajemy wcześniej rozpoznanych i powszechnie akceptowanych punktów odniesienia oraz bezustannie, zarówno w makro, jak i mikro skali, doświadczamy pofragmentowanej rzeczywistości pełnej skrawków obrazów i dźwięków, szczątków informacji, odprysków idei i ideologii…

Praca nad blur stanowi kolejną odsłonę zainicjowanych w 2014 roku (przy okazji tworzenia trio …(rooms by the sea) ćwiczeń w patrzeniu – praktyki postrzegania i myślenia obrazami, która czerpiąc inspiracje i strategie  ze współczesnego malarstwa i (post)fotografii, egzaminuje możliwość restytucji spojrzenia w kontekście sztuk scenicznych.

Pomysł i kompozycja: Joanna Leśnierowska

wykonanie: Aleksandra Borys

scenografia i kostium: Michiel Keuper

światło: Joanna Leśnierowska (przy współpracy koncepcyjnej Jana Maertensa)

dźwięk i realizacja techniczna: Łukasz Kędzierski

trening głosu: Katarzyna Sitarz

oprawa graficzna: Michał Łuczak

produkcja: Joanna Leśnierowska

koprodukcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk / przy wsparciu wpZimmer Antwerp oraz  Visegrad Artist Residency Program for Performing Arts  (VARP-PA)

powiązane

Ludzie

Joanna Leśnierowska

Joanna Leśnierowska

  • kuratorka
  • krytyczka
  • dramaturg

Stary Browar Nowy Taniec w Poznaniu zaprasza na prezentację nowego spektaklu Joanny Leśnierowskiej, zatytułowanego blur. O spektaklu: Gest celowego rozmazywania obrazu (ang. blur) jest obecny w tradycji europejskiego malarstwa  już od czasów Leonarada da Vinci i jego techniki zmiękczania konturów (sfumato). Jednak to dopiero wraz z praktyką Gerharda Richtera (który od końca lat 60. XX wieku pozbawiał swoje fotorealistyczne obrazy ostrości) rozmyte powierzchnie i kształty stały się jednym z centralnych motywów zarówno figuratywnego, jak i abstrakcyjnego  malarstwa oraz fotografii (i postfotografii) współczesnej. Artyści rozmazują obrazy intencjonalnie i na wiele różnych sposobów, aplikując różnorodne koncepty i strategie. Niewyraźne płaszczyzny, zamazane kontury, mgliste wizerunki, bezkształtne motywy,  nieokreślone stany między w(yob)rażeniem a rozpadem, chaotyczne akumulacje,  nieustanny nadmiar jednocześnie ważnych i nie-ważnych detali, rozproszone wizje i znaczenia oraz zagadnienia koloru i kompozycji wysunięte na plan pierwszy – z  wszystkim tym w pamięci wchodzimy do studia eksplorować możliwość „rozmazania” w kontekście ciała  i choreografii. W przygotowaniach do spektaklu wzięli udział artyści wielu różnych dziedzin. Wspólnie poszukiwali sposobów przetłumaczenia idei „rozmaz(yw)ania” na wszystkie poziomy spektaklu. „Rozmazanie” rozumieli na dwa sposoby – dosłownie: jako pozbawienie ostrości/kształtu/formy (lub niemożność utrzymania jednej formy), i metaforycznie – jako wizualną i fizyczną reprezentację mentalnej i emocjonalnej kondycji, w której pozbawieni zostajemy wcześniej rozpoznanych i powszechnie akceptowanych punktów odniesienia oraz bezustannie, zarówno w makro, jak i mikro skali, doświadczamy pofragmentowanej rzeczywistości pełnej skrawków obrazów i dźwięków, szczątków informacji, odprysków idei i ideologii… Praca nad blur stanowi kolejną odsłonę zainicjowanych w 2014 roku (przy okazji tworzenia trio …(rooms by the sea) ćwiczeń w patrzeniu – praktyki postrzegania i myślenia obrazami, która czerpiąc inspiracje i strategie  ze współczesnego malarstwa i (post)fotografii, egzaminuje możliwość restytucji spojrzenia w kontekście sztuk scenicznych. Pomysł i kompozycja: Joanna Leśnierowska wykonanie: Aleksandra Borys scenografia i kostium: Michiel Keuper światło: Joanna Leśnierowska (przy współpracy koncepcyjnej Jana Maertensa) dźwięk i realizacja techniczna: Łukasz Kędzierski trening głosu: Katarzyna Sitarz oprawa graficzna: Michał Łuczak produkcja: Joanna Leśnierowska koprodukcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk / przy wsparciu wpZimmer Antwerp oraz  Visegrad Artist Residency Program for Performing Arts  (VARP-PA)

Aleksandra Borys

Aleksandra Borys

Stary Browar Nowy Taniec w Poznaniu zaprasza na prezentację nowego spektaklu Joanny Leśnierowskiej, zatytułowanego blur. O spektaklu: Gest celowego rozmazywania obrazu (ang. blur) jest obecny w tradycji europejskiego malarstwa  już od czasów Leonarada da Vinci i jego techniki zmiękczania konturów (sfumato). Jednak to dopiero wraz z praktyką Gerharda Richtera (który od końca lat 60. XX wieku pozbawiał swoje fotorealistyczne obrazy ostrości) rozmyte powierzchnie i kształty stały się jednym z centralnych motywów zarówno figuratywnego, jak i abstrakcyjnego  malarstwa oraz fotografii (i postfotografii) współczesnej. Artyści rozmazują obrazy intencjonalnie i na wiele różnych sposobów, aplikując różnorodne koncepty i strategie. Niewyraźne płaszczyzny, zamazane kontury, mgliste wizerunki, bezkształtne motywy,  nieokreślone stany między w(yob)rażeniem a rozpadem, chaotyczne akumulacje,  nieustanny nadmiar jednocześnie ważnych i nie-ważnych detali, rozproszone wizje i znaczenia oraz zagadnienia koloru i kompozycji wysunięte na plan pierwszy – z  wszystkim tym w pamięci wchodzimy do studia eksplorować możliwość „rozmazania” w kontekście ciała  i choreografii. W przygotowaniach do spektaklu wzięli udział artyści wielu różnych dziedzin. Wspólnie poszukiwali sposobów przetłumaczenia idei „rozmaz(yw)ania” na wszystkie poziomy spektaklu. „Rozmazanie” rozumieli na dwa sposoby – dosłownie: jako pozbawienie ostrości/kształtu/formy (lub niemożność utrzymania jednej formy), i metaforycznie – jako wizualną i fizyczną reprezentację mentalnej i emocjonalnej kondycji, w której pozbawieni zostajemy wcześniej rozpoznanych i powszechnie akceptowanych punktów odniesienia oraz bezustannie, zarówno w makro, jak i mikro skali, doświadczamy pofragmentowanej rzeczywistości pełnej skrawków obrazów i dźwięków, szczątków informacji, odprysków idei i ideologii… Praca nad blur stanowi kolejną odsłonę zainicjowanych w 2014 roku (przy okazji tworzenia trio …(rooms by the sea) ćwiczeń w patrzeniu – praktyki postrzegania i myślenia obrazami, która czerpiąc inspiracje i strategie  ze współczesnego malarstwa i (post)fotografii, egzaminuje możliwość restytucji spojrzenia w kontekście sztuk scenicznych. Pomysł i kompozycja: Joanna Leśnierowska wykonanie: Aleksandra Borys scenografia i kostium: Michiel Keuper światło: Joanna Leśnierowska (przy współpracy koncepcyjnej Jana Maertensa) dźwięk i realizacja techniczna: Łukasz Kędzierski trening głosu: Katarzyna Sitarz oprawa graficzna: Michał Łuczak produkcja: Joanna Leśnierowska koprodukcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk / przy wsparciu wpZimmer Antwerp oraz  Visegrad Artist Residency Program for Performing Arts  (VARP-PA)

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close