Spektakle

Poznań/Malta Festival 2018: Needcompany „Wojna i terpentyna” – reż. Jan Lauwers

Zdjęcie: Poznań/Malta Festival 2018: Needcompany „Wojna i terpentyna” – reż. Jan Lauwers

Fot. Gwen Laroche

Wersja do druku

Udostępnij

Podczas Malta Festival Poznań 2018 zostanie pokazany spektakl Wojna i terpentyna.

Spektakl w wykonaniu Needcompany i w reżyserii Jana Lauwersa jest adaptacją głośnej powieści Stefana Hertmansa Wojna i terpentyna. Na krótko przed śmiercią w latach 80. XX w. dziadek pisarza przekazał mu swoje pamiętniki. Okazało się, że jego życie zostało naznaczone ubogim dzieciństwem spędzonym w Gandawie, przerażającymi doświadczeniami na froncie I wojny światowej i wielką miłością do kobiety, która przedwcześnie zmarła. Przez resztę swojego życia mężczyzna przepracowywał swój smutek w postaci pełnego spokoju malarstwa. Wieloletnia fascynacja Stefana Hertmansa rodzinnymi losami skłoniła go do napisania poruszającej powieści. Książka została przetłumaczona na kilkanaście języków, w samej Holandii miała 20 wydań, otrzymała najważniejsze nagrody literackie w Belgii i była nominowana do The Man Booker International Prize (2014).

Jan Lauwers przedstawia osobistą wizję historii opowiedzianej przez Stefana Hertmansa. Czyniąc książkę punktem wyjścia, tworzy intensywne przedstawienie o rozwoju industrializacji i przemocy I wojny światowej – która dla Belgów była najboleśniejszym wydarzeniem historycznym XX w., o miłości, szczęściu, smutku i sekretach ludzkiego życia.

Produkcja Wojny i terpentyny była możliwa dzięki Toneelhuis i Festiwalowi w Marsylii. Projekt otrzymał także wsparcie regionu Flandrii Zachodniej, w ramach obchodów 100. rocznicy wybuchu I wojny światowej.

Inscenizacja, reżyseria, scenografia: Jan Lauwers
Muzyka: Rombout Willems

Wykonawcy: Viviane De Muynck oraz

Pierwszy Starszy Sierżant: Urbain Joseph Emile Martien – Benoît Gob
Anioł Historii: Grace Ellen Barkey
Robotnik, Żołnierz: Maria Emelia Ghys, Sarah Lutz
Robotnik, Żołnierz: Maria Emelia Martien, Romy Louise Lauwers (replaces Mélissa Guérin)
Robotnik, Żołnierz, Krewny:  Elik Niv
Robotnik, Żołnierz, Krewny: Maarten Seghers
Robotnik, Żołnierz, Krewny: Mohamed Toukabri
Generał, pianista: Alain Franco
Kapelan, wiolonczelista: Simon Lenski
Żołnierz, skrzypek: George van Dam

Wszystkie obrazy i rysunki: Benoît Gob

Kostiumy: Lot Lemm
Dramaturgia, napisy: Elke Janssens
Projekt świateł: Ken Hioco
Dźwięk: Ditten Lerooij, Dries D’Hondt
Zarządzanie produkcją: Marjolein Demey

P.U.L.S. Stage Bosse Provoost Współprojektant kostiumów Lieve Meeussen
Instruktor szermierki: Jacques Cappelle
Stażysta: Josephine Dapaah
Budowa scenografii: Toneelhuis
Dekoracje: Simon Callens
Wsparcie logistyczne: Irmgard Mertens

Scenografia, oświetlenie: Saul Mombaerts, Tijs Michiels
Wprowadzenie dramaturgiczne: Erwin Jans
Rzecznik prasowy: Liesbet Waegemans dla Panache
Fotografia: Maarten Vanden Abeele

Na podstawie powieści Wojna i terpentyna Stefana Hertmansa, wydanej przez Harvill Secker.

Finansowanie na podstawie amnestii podatkowej: Casa Kafka Pictures wspierane przez Belfius Isabelle Molhant, Valérie Daems, Christel Simons

Produkcja: Needcompany
Koprodukcja: Toneelhuis (Antwerpia), Festival de Marseille i Prowincja Flandrii Zachodniej
Przy wsparciu Belgijskiego Rządowego Programu Amnestii Podatkowej
Przy wsparciu władz Flandrii

JAN LAUWERS

Jan Lauwers jest reżyserem, dramaturgiem, artystą sztuk wizualnych. Międzynarodowe uznanie zyskał za swoją oryginalną działalność teatralną w ramach zespołu Needcompany, który założył wraz z Grace Ellen Barkey w 1986 r. w Brukseli. Jan Lauwers jest również aktywny jako artysta wizualny, jego prace były pokazywane m.in. w BOZAR (Bruksela) czy McaM (Szanghaj). W latach 2009-2014 był artystą rezydentem w Burgtheater w Wiedniu. W 2012 r. został nagrodzony honorowym odznaczeniem za zasługi dla Republiki Austrii. W 2014 r. jako pierwszy Belg w historii otrzymał na Biennale w Wenecji Złotego Lwa za całokształt twórczości.

Studiował malarstwo na Akademii Sztuki w Gandawie. W 1979 r. razem z grupą znajomych założył Epigonenensemble (dwa lata później przekształcone w kolektyw Epigonentheater) i zyskał uznanie publiczności i krytyków, produkując sześć przedstawień. Odegrały one ważną rolę w ruchu radykalnych przemian we flamandzkim i europejskim teatrze na początku lat 80. XX w. Ruch ten nazwano nową flamandzką falą.

Jan Lauwers „potrzebuje towarzystwa” (needs company). Ta potrzeba skłoniła go do założenia z Grace Ellen Barkey zespołu Needcompany w 1986 r. Razem są odpowiedzialni za duże produkcje zespołu. Przez lata współpracowali z nieszablonowym zespołem tancerzy, muzyków i performerów, zyskując międzynarodowe uznanie i rozpoznawalność. Od początku każda produkcja była wielojęzyczna.

W pierwszych spektaklach Needcompany dominowała wizualność, w kolejnych na znaczeniu zyskiwały język opowieści i główny temat – oś narracji. Twórczość Jana Lauwersa określa się często jako postdramatyczną, ale w ostatnich latach artysta redefiniował ten termin. Jedną z najważniejszych cech jego teatru jest transparentne, „myślące” aktorstwo i paradoks „grania” i „performowania”.

Strona festiwalu: http://malta-festival.pl/

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close