Spotkania

Poznań/Metamorfozy/„Focus Festival”: Dyskusja „Pamięć w tańcu”

Zdjęcie: Poznań/Metamorfozy/„Focus Festival”: Dyskusja  „Pamięć w tańcu”

Wersja do druku

Udostępnij

Dyskusja Pamięć w tańcu z udziałem Olgi De Soto, Małgorzaty Jabłońskiej i Martina Nachbara  oraz artystów biorących udział w Metamorfozach i przedstawicieli trzech instytucji zaangażowanych w ten projekt: La Briqueterie – Choreographic Development Centre of Val de Marne (Francja) , Les Brigittines (Belgia) i Centrum Kultury ZAMEK(Polska).

Większość religii oraz liczne szkoły filozoficzne i psychologiczne przekonują nas o wartości życia w „tu i teraz”. Mimo to, wciąż popychani jesteśmy silnym impulsem i potrzebą zapisywania, utrwalania, zachowywania na później tego, co z jakiegoś powodu uznajemy za ważne: wytworów pracy, odkryć, zdobyczy wiedzy, szczególnie pięknych wytworów sztuki, także rzeczy, które paradoksalnie cenimy najbardziej właśnie za ich ulotność i jednostkowość – doświadczeń, przeżyć, działań. Utrwalamy, gdyż chcemy pamiętać, choć działanie to ufundowane jest na paradoksie. Powierzając bowiem przedmiot naszej troski dokumentom i ich nośnikom zewnętrznym wobec nas samych, zwalniamy niejako naszą pamięć z obowiązku przechowywania informacji na jego temat.

W tym kontekście taniec, ufundowany na fenomenalnej obecności wykonawcy, zdaje się być dziedziną ludzkiej działalności artystycznej, która wytwarza szczególnie duże napięcie pomiędzy momentalną teraźniejszością działania a zapisem dokumentacyjnym.

Jak zatem funkcjonuje pamięć w tańcu rozumianym po pierwsze jako działanie cielesne, a po drugie, jako posiadająca swoją historię dziedzina sztuki? Jakie są strategie i narzędzia jej przechowywania i przekazywania?

Olga de Soto hiszpańska choreografka, tancerka oraz badaczka tańca. Od lat 90. mieszka w Brukseli. Studiowała taniec klasyczny i współczesny oraz muzykologię w Hiszpanii, następnie w prestiżowym francuskim Narodowym Centrum Tańca Współczesnego (CDNC) w Angers. Znana jako autorka wielu spektakli dokumentalnych, podejmujących zagadnienie pamięci kolektywnej w obszarze tańca. W 1992 zaczęła tworzyć swoje pierwsze choreografie. W 1995 roku założyła Abaroa, zespół zrzeszający artystów z różnych obszarów sztuk. W latach 1999-2002 była rezydującym choreografem w La Raffinerie w Brukseli.

Jako tancerka pracowała z Meg Stuart przy Crash Landing. W latach 1999-2004 współpracowała z Jérôme Bel i pomagała mu przy tworzeniu The Show Must Go On, wystąpiła również w tym spektaklu. Przy spektaklu Con forts Fleuvespotkała się z choreografem Borisem Charmatzem. W swoim dorobku artystycznym wykonawczyni wielu partii tanecznych w spektaklach Michèle Anne De Mey, Claudio Bernardo, Eric Pauwels, Pierre Droulers i Félix Ruckert.

W czerwcu 2003 roku stworzyła histoire(s) (wersja pierwsza). W następnym roku, w Kunstenfestivaldesarts w Brukseli, zaprezentowała Incorporer, pierwszą z serii pięciu solówek, których punktem wyjścia były pokazy Eclats maty i histoire(s).
Od dłuższego czasu fascynował ją temat Zielonego Stołu, czemu dała wyraz w dyptyku, premiera pierwszej jego części – An Introduction odbyła się w 2010 roku, drugiej – w 2012 roku. An Introduction pokazane zostało w CK Zamek we wrześniu 2013. Była to pierwsza prezentacja pracy Olgi de Soto w naszym kraju.

Martin Nachbar – studiował w Amsterdamie, Nowym Jorku i Brukseli. Od 2000 roku, stworzył ponad 20 sztuk, wydał kilka publikacji na temat swojej pracy, wykładał na School for New Dance Development (SNDO), the Inter-University Centre for Dance Berlin (HZT), the Salzburg Experimental Academy of Dance (SEAD), P.A.R.T.S. and the LABAN Dance Centre. Marin Nachbar chętnie wspópracuje z innymi artystami w tym: Jeroenem Peetersem, muzykiem Borisem Haufem, projektantem kostiumów Marionem Montelem, Wassanem Alim and Bruno Pocheronem choreografem Ehudem Darashem, Noha Ramadanem i Jochen Rollerem.

Od kilkunastu lat Nachbar zajmuje się spuścizną Dore Hoyer, niemieckiej choreografki, zwanej ostatnią reprezentantką tańca ekspresjonistycznego. Nachbar próbuje nawet nie tyle zrekonstruować jej fenomenalną technikę, ile koncentruje się na samym procesie wydobywania wiedzy o choreografii, pojawiających się pytaniach i trudnościach z przeniesieniem choreografii na inne ciało. Nachbar od wielu lata porusza się w obszarze tańca konceptualnego, podkreślając jego nie tylko intelektualny, ale także wręcz komiczny potencjał.

W grudniu 2013, w ramach programu performatywnego Archiwum Ciała Martin Nachbar prezentował w CK Zamek spektakl Urheben/Aufheben będący próbą zrekonstruowania cyklu Affectos Humanos Dore Hoyer. Była to pierwsza prezentacja pracy Martina Nachbara w Polsce.

Harmonogram festiwalu

Bezpłatne wejściówki można odebrać w kasie Centrum Kultury ZAMEK.

http://metamorphoses2014.wordpress.com

Więcej

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close