Poznański PAWILON zaprasza na pokaz spektaklu HanaUmeda/SadaYakko przygotowany przez i w wykonaniu twórców: Grudziński / Jarzębska / Kozakiewicz / Ostrowska / Prowaliński / Soszyński / SHINS-K / Umeda.
Uwaga! W spektaklu wykorzystywane są dynamiczne światła oraz dym.
O spektaklu:
Sada Yakko (1871-1946) – gejsza i tancerka. Pierwsza propagatorka japońskiego teatru na Zachodzie i pierwsza zawodowa aktorka nowoczesnej Japonii. W kulturze polskiej znana przede wszystkim dzięki Janowi Augustowi Kisielewskiemu. Dla młodopolskich artystów była inspiracją i „sensacją egzotycznej natury”. Kiedy w marcu 1902 roku wystąpiła przed polską publicznością, miała już za sobą półroczne tourneé po Stanach Zjednoczonych, a w Europie nazywano ją japońską Sarą Bernhardt.
Yakko, rezygnując z nadmiaru teatralnych znaków, wzbogacała swoje występy o ekspresję i dramatyzm, nieobecne w tradycyjnym japońskim tańcu. Prawdziwie japońskiemu artyście nie chodzi jednak o to, żeby wyrazić siebie czy przekazać światu jakąś głęboką prawdę, ale żeby nawiązać z odbiorcą relację, która przez wzruszenie, śmiech czy patos przyniesie mu przyjemność. Sada Yakko nie uciekała więc od popularnego wyobrażenia o egzotycznym kraju wschodzącego słońca.
Szukając wspólnoty ze swoją o sto lat starszą koleżanką po fachu, Hana Umeda próbuje przywołać szczątki scenicznego ciała Sady Yakko.
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=bqAKdDUxKHw
obsada i realizacja: Grudziński / Jarzębska / Kozakiewicz / Ostrowska / Prowaliński / Soszyński / SHINS-K / Umeda
partnerzy: Komuna Warszawa, Młoda Polska
premiera: 13 lutego 2019, Komuna Warszawa, Warszawa
czas trwania: 50 min
W spektaklu wykorzystano cytaty z: L. Downer Madame Sadayakko. Gejsza, która uwiodła Zachód, przeł. Patryk Gołębiowski; J.A. Kisielewski O teatrze japońskim; M. Shelley Frankenstein, przeł. Henryk Goldmann; E. Jelinek Dzieci umarłych, przeł. Agnieszka Kowaluk.
Twórcy spektaklu dziękują: Magdzie Małczyńskiej-Umedzie, Gabiemu Krajewskiemu, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i Komunie Warszawa.
Spektakl powstał dzięki Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska.