Spektakle

Poznań: Polski Teatr Tańca „Desert” – chor. Paulina Wycichowska

Zdjęcie: Poznań: Polski Teatr Tańca „Desert” – chor. Paulina Wycichowska

Wersja do druku

Udostępnij

Spektakl Pauliny Wycichowskiej, inspirowany Małym Księciem Antoine’a de Saint-Exupéry’ego, podejmuje próbę spojrzenia na tę poetycką i baśniową opowieść z perspektywy osoby dorosłej; jest próbą dojrzałej, niekiedy ostrej, bo odartej ze stereotypów i jednoznaczności, lektury znanej wszystkim z dzieciństwa książki. Poszczególne wątki spotkań łączy symboliczna Pustynia, która stawia bohaterów i widza przed konfrontacją z samotnością.

W przedstawieniu wystąpią gościnnie osoby niepełnosprawne, współpracujące wcześniej z zespołem w trakcie projektu 5 zmysłów eMotion.

Z materiałów PTT – pisze Agata Siwiak:

Mały Książę Antoine’a de Saint-Exupery’ego nosi wszelkie znamiona gatunkowe baśni: realność miesza się tu z magią, zwierzęta i rośliny stają się pełnoprawnymi bohaterami z własną wizją świata i bliskości, a cała narracja jest osnuta wokół wędrówki głównego bohatera. Przestrzenią podroży jest Pustynia – miejsce silnie nacechowane symbolicznie, historycznie, budujące ciągi skojarzeń i metafor. Pustynia jako stan ducha, szansa na konfrontację z samotnością i głęboko ukrywanymi pragnieniami, lękami i marzeniami. To także miejsce spotkań Ja–Inny i potencjał oswojenia Innego/Obcego, spojrzenia na jego ułomności z czułością i akceptacją. Jak w każdej baśni, nasz bohater spotka w podroży Mędrca (w Małym Księciu symbolizuje go Żmija), tajemniczą postać, która posiadła wielką wiedzę, doświadczenie i niezwykły dar zmieniania ludzkiego życia.

Spektakl Pauliny Wycichowskiej jest próbą dojrzałej, niekiedy ostrej, bo odartej ze stereotypów i jednoznaczności, lektury książki Antoine’a de Saint-Exupery’ego. Artystka wskazuje na pułapki, w które wpada Mały Książę, odrzucając kolejne szanse budowania przyjaźni z napotykanymi postaciami. To pochopna ocena, brak współczucia i cierpliwości oraz pogarda dla ludzkich słabości uniemożliwiają mu budowanie związkow i duchowo-emocjonalną harmonię. Zastosowany przez Paulinę Wycichowską psychologiczny mechanizm interpretacyjny buduje nową perspektywę dla odczytania postaci Narratora-Pilota: Mały Książę jest w istocie niedojrzałą częścią, „wewnętrznym dzieckiem” Pilota. Samotność na Pustyni okazuje się dla Narratora szansą na odbycie symbolicznej podroży w głąb siebie: porzucenia idealnej (a więc nierealnej) wizji miłości symbolizowanej przez Rożę na rzecz dojrzałości. Dojrzałości, osiągnąwszy którą rozumiemy, że nic nie jest jednoznaczne: ludzie są zarazem piękni i brzydcy, niewinni i okrutni, pragnący miłości i jednocześnie przed nią uciekający. Wizualną metaforą tych sprzeczności jest w spektaklu „figura niemożliwa” – operujący złudzeniem optycznym płaski rysunek, który sprawia wrażenie trojwymiarowości, jednak konstrukcjajego trójwymiarowego odpowiednika jest niemożliwa…”

Realizacja projektu odbywa się w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska dla Pauliny Wycichowskiej.


choreografia:
Paulina Wycichowska
muzyka: Szymon Brzóska
współpraca dramaturgiczna: Agata Siwiak
scenografia: Piotr Tetlak
kostiumy: Adriana Cygankiewicz
video: Daniel Stryjecki

W spektaklu wykorzystano: wiersz Walta Whitmana w przekładzie Andrzeja Szuby To ty jesteś tą nową istotą, która ma się ku mnie?,fragmenty Małego Księcia Antoine’a de Saint-Exupery’ego w przekładzie Jana Szwykowskiego oraz fragmenty Innego świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego.

Utwor Vesperi Szymona Brzoski pojawia się w spektaklu w wykonaniu Mosaic String Quartet (Nowy Jork).

Realizacja artystyczna i techniczna: Polski Teatr Tańca.

Premiera spektaklu powstała w ramach cyklu D’Arte – Dalkia Artystycznie.

Realizacja artystyczna i techniczna: Polski Teatr Tańca

Premiera: 25.11.2011
Premiera prasowa: 26.11.2011
II Premiera: 27.11.2011
Miejsce premiery: Międzynarodowe Targi Poznańskie, hala MP2, ul. Głogowska 14, Poznań

Obsada z 29.05.2014, Wejherowskie Centrum Kultury, Wejherowo w ramach projektu 5 zmysłów eMOTION: Andrzej Adamczak, Karina Adamczak–Kasprzak, Agata Ambrozińska–Rachuta, Artur Bieńkowski, Adriana Cygankiewicz, Agnieszka Fertała, Paulina Jaksim, Zbyszek Kocięba, Kornelia Lech, Paweł Malicki, Marcin Motyl, Josefine Patzelt, Adrian Radwański, Bartłomiej Raźnikiewicz, Katarzyna Rzetelska, Daniel Stryjecki, Krzysztof Raczkowski – gościnnie. Gościnnie z udziałem uczestników projektu 5 zmysłów eMOTION: Atena Adamidu, Piotr Bartoszewski, Katarzyna Błoch, Kamila Hensel, Agnieszka Łukaszczyk, Marta Szymańska, Tomasz Zielonka.

Od premiery spektakl prezentowany był w następujących krajach: Białoruś

Realizacja projektu odbywa się w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” dla Pauliny Wycichowskiej.

Młoda Polska (miniaturka)

powiązane

Ludzie

Paulina Wycichowska

Paulina Wycichowska

Spektakl Pauliny Wycichowskiej, inspirowany Małym Księciem Antoine’a de Saint-Exupéry’ego, podejmuje próbę spojrzenia na tę poetycką i baśniową opowieść z perspektywy osoby dorosłej; jest próbą dojrzałej, niekiedy ostrej, bo odartej ze stereotypów i jednoznaczności, lektury znanej wszystkim z dzieciństwa książki. Poszczególne wątki spotkań łączy symboliczna Pustynia, która stawia bohaterów i widza przed konfrontacją z samotnością. W przedstawieniu wystąpią gościnnie osoby niepełnosprawne, współpracujące wcześniej z zespołem w trakcie projektu 5 zmysłów eMotion. Z materiałów PTT – pisze Agata Siwiak: „Mały Książę Antoine’a de Saint-Exupery’ego nosi wszelkie znamiona gatunkowe baśni: realność miesza się tu z magią, zwierzęta i rośliny stają się pełnoprawnymi bohaterami z własną wizją świata i bliskości, a cała narracja jest osnuta wokół wędrówki głównego bohatera. Przestrzenią podroży jest Pustynia – miejsce silnie nacechowane symbolicznie, historycznie, budujące ciągi skojarzeń i metafor. Pustynia jako stan ducha, szansa na konfrontację z samotnością i głęboko ukrywanymi pragnieniami, lękami i marzeniami. To także miejsce spotkań Ja–Inny i potencjał oswojenia Innego/Obcego, spojrzenia na jego ułomności z czułością i akceptacją. Jak w każdej baśni, nasz bohater spotka w podroży Mędrca (w Małym Księciu symbolizuje go Żmija), tajemniczą postać, która posiadła wielką wiedzę, doświadczenie i niezwykły dar zmieniania ludzkiego życia. Spektakl Pauliny Wycichowskiej jest próbą dojrzałej, niekiedy ostrej, bo odartej ze stereotypów i jednoznaczności, lektury książki Antoine’a de Saint-Exupery’ego. Artystka wskazuje na pułapki, w które wpada Mały Książę, odrzucając kolejne szanse budowania przyjaźni z napotykanymi postaciami. To pochopna ocena, brak współczucia i cierpliwości oraz pogarda dla ludzkich słabości uniemożliwiają mu budowanie związkow i duchowo-emocjonalną harmonię. Zastosowany przez Paulinę Wycichowską psychologiczny mechanizm interpretacyjny buduje nową perspektywę dla odczytania postaci Narratora-Pilota: Mały Książę jest w istocie niedojrzałą częścią, „wewnętrznym dzieckiem” Pilota. Samotność na Pustyni okazuje się dla Narratora szansą na odbycie symbolicznej podroży w głąb siebie: porzucenia idealnej (a więc nierealnej) wizji miłości symbolizowanej przez Rożę na rzecz dojrzałości. Dojrzałości, osiągnąwszy którą rozumiemy, że nic nie jest jednoznaczne: ludzie są zarazem piękni i brzydcy, niewinni i okrutni, pragnący miłości i jednocześnie przed nią uciekający. Wizualną metaforą tych sprzeczności jest w spektaklu „figura niemożliwa” – operujący złudzeniem optycznym płaski rysunek, który sprawia wrażenie trojwymiarowości, jednak konstrukcjajego trójwymiarowego odpowiednika jest niemożliwa…” Realizacja projektu odbywa się w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska dla Pauliny Wycichowskiej. choreografia: Paulina Wycichowska muzyka: Szymon Brzóska współpraca dramaturgiczna: Agata Siwiak scenografia: Piotr Tetlak kostiumy: Adriana Cygankiewicz video: Daniel Stryjecki W spektaklu wykorzystano: wiersz Walta Whitmana w przekładzie Andrzeja Szuby To ty jesteś tą nową istotą, która ma się ku mnie?,fragmenty Małego Księcia Antoine’a de Saint-Exupery’ego w przekładzie Jana Szwykowskiego oraz fragmenty Innego świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. Utwor Vesperi Szymona Brzoski pojawia się w spektaklu w wykonaniu Mosaic String Quartet (Nowy Jork). Realizacja artystyczna i techniczna: Polski Teatr Tańca. Premiera spektaklu powstała w ramach cyklu D’Arte – Dalkia Artystycznie. Realizacja artystyczna i techniczna: Polski Teatr Tańca Premiera: 25.11.2011 Premiera prasowa: 26.11.2011 II Premiera: 27.11.2011 Miejsce premiery: Międzynarodowe Targi Poznańskie, hala MP2, ul. Głogowska 14, Poznań Obsada z 29.05.2014, Wejherowskie Centrum Kultury, Wejherowo w ramach projektu 5 zmysłów eMOTION: Andrzej Adamczak, Karina Adamczak–Kasprzak, Agata Ambrozińska–Rachuta, Artur Bieńkowski, Adriana Cygankiewicz, Agnieszka Fertała, Paulina Jaksim, Zbyszek Kocięba, Kornelia Lech, Paweł Malicki, Marcin Motyl, Josefine Patzelt, Adrian Radwański, Bartłomiej Raźnikiewicz, Katarzyna Rzetelska, Daniel Stryjecki, Krzysztof Raczkowski – gościnnie. Gościnnie z udziałem uczestników projektu 5 zmysłów eMOTION: Atena Adamidu, Piotr Bartoszewski, Katarzyna Błoch, Kamila Hensel, Agnieszka Łukaszczyk, Marta Szymańska, Tomasz Zielonka. Od premiery spektakl prezentowany był w następujących krajach: Białoruś Realizacja projektu odbywa się w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” dla Pauliny Wycichowskiej.

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close