Spotkania

Poznań: Polski Teatr Tańca, rozmównica „Metafizyka tańca”

Zdjęcie: Poznań: Polski Teatr Tańca, rozmównica „Metafizyka tańca”

Polski Teatr Tańca, rozmównica "Metafizyka tańca"

Rozmównica pt. Metafizyka tańca poświęcona będzie duchowemu wymiarowi tańca, sposobom, w jaki uwalnia „człowieka tańczącego” od ciężaru doczesności  oraz jego związkom z kultem, rytuałem i obrzędowością w różnych religiach świata. Spotkanie poprowadzą Anna Koczorowska i Robert Chodyła.

Wersja do druku

Udostępnij

Od czasów prehistorycznych taniec jako sztuka silnie oddziałująca na wykonawcę i odbiorcę bywa drogą do intensywnych przeżyć mistycznych. Trans, autohipnoza, ekstaza – stany psychofizyczne uzyskiwane przez wyczerpujący taniec, wirowanie, zataczanie kręgów – traktowane są jako wyzwolenie z codziennych doświadczeń ciała i umysłu, a jednocześnie sposób na spotkanie ze światem bóstw i przodków. Szamani na całym świecie stosują taniec w tym kontekście, na Syberii, w Tybecie, w Mongolii, w Chinach, na  Malajach, w obu Amerykach i Australii. Transy opętańcze, połączone z uosabianiem duchów, rozsławił powszechny na Haiti kult voodoo i brazylijskie candomblé.

We wczesnym chrześcijaństwie młody Kościół przejawiał tendencje do wykluczania reliktów pogańskich. Od IV wieku próbował usunąć wszystkie przejawy tańca ze swej liturgii. Jak to się dzieje, że niektóre religie włączają ekstazę taneczną jako element nabożeństw, a inne wyklinają taniec jako grzeszny i nieczysty? Jaki jest stosunek tych religii do ciała? Jakie taneczne elementy najchętniej przenikają do rytuału? Jak pomagają w oddawaniu religijnej czci? Kiedy są częścią kosmogonii, instrumentem samodoskonalenia, wyrazem wiary, formą modlitwy? Jak taniec oddaje duchowe przeżycie poza religią?

Goście:

Prof. Zbigniew Mikołejko – filozof religii, historyk religii, eseista i pedagog, kierownik Zakładu Badań nad Religią i profesor zwyczajny w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN w Warszawie. Pan Profesor jest autorem licznych publikacji naukowych i popularnonaukowych, członkiem Amerykańskiej Akademii w Rzymie (1996) oraz Towarzystwa Naukowego Warszawskiego (2020). W 2014 roku odznaczony został srebrnym medalem Zasłużony kulturze „Gloria Artis”.

Zuzanna Kann-Skorupska – kulturoznawczyni w Zakładzie Teatru i Widowisk Instytutu Kultury Polskiej eksplorująca język ciała w tańcu i teatrze indyjskim. Badaczka zajmuje się, w teorii i praktyce, klasycznymi indyjskimi tańcami świątynnymi odissi i bharatanatjam, których naukę pobierała od nauczycieli w Indiach. Z pewnością będziemy ją pytać o indyjską duchowość, wyrażającą się poprzez stwarzanie ciała, „kosmiczny taniec” i panteon hinduskich bóstw, mających konkretną, piękną fizyczność.

Wstęp wolny.

Patronem medialnym cyklu rozmównic jest kwartalnik „TANIEC”.

inne wydarzenia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close