Polski Teatr Tańca w Poznaniu zaprasza na spektakl pt. Walka o ogień i wzrost gospodarczy. Zaglądając w prehistoryczną przeszłość i patrząc w postapokaliptyczną przyszłość, twórcy zadają sobie pytanie, jak wiele ludzkość zapłaciła za pęd ku rozwojowi, który rozpoczął się w momencie odkrycia ognia, i ile kosztować nas będzie jeszcze wyścig ewolucyjny, gospodarczy i technologiczny.
Spektakl powstał we współpracy artystów tancerzy Polskiego Teatru Tańca z grupą twórców wyłonionych w konkursie na realizację premiery w Polskim Teatrze Tańca w Roku Szyderców 2020.
Reżyser Szymon Kaczmarek, choreograf Mikołaj Karczewski, dramaturg Żelisław Żelisławski, scenografka Kaja Migdałek i kompozytor Kamil Tuszyński budują sceniczną wizję procesu ewolucyjnego, obejmującą nie tylko gatunek homo sapiens, ale też międzygatunkową perspektywę walki o przetrwanie i lepsze życie.
Spektakl jest próbą wyobrażenia sobie innych niż ludzka świadomości, wrażliwości i motoryk. Zarazem jest podróżą przez właściwe różnym ziemskim gatunkom sposoby istnienia w świecie, odbywającą się poprzez medium, jakim są ciała tancerzy. Podróż ta obejmuje miliardy lat i nieskończoną różnorodność kształtów, jakie może przyjąć życie – od organizmów jednokomórkowych, poprzez ssaki naczelne po fantastyczne materializacje „istnień możliwych”, wywiedzione z koncepcji ewolucji spekulatywnej, poświęconej refleksji nad rozwojem i wyglądem gatunku ludzkiego w odległej przyszłości.
Inspiracjami do stworzenia spektaklu były film Walka o ogień Jeana-Jacques’a Annauda oraz publikacje prymatologa Fransa de Waala i ewolucjonisty Dougala Dixona. Jednym z kontekstów pracy autorów Walki o ogień i wzrost gospodarczy jest nowy idiom na 2021 rok w Polskim Teatrze Tańca – „Człowiek – roślina”. Zrodzony z dostrzegania „spektakli tańca” w zjawiskach przyrody, jest w Polskim Teatrze Tańca czasem intensywnego obcowania z bioróżnorodnością form natury i wszechobecnością ich piękna. Innymi punktami odniesienia są zmiany klimatyczne, realnie się dziejąca apokalipsa, z mniej antropocentrycznego punktu widzenia okazująca się jedną z wielu katastrof, które przetrwał ziemski ekosystem. Apokalipsa, która – rozumiana jeszcze inaczej, na poziomie komórkowym – wydarza się codziennie i jest elementem procesu ewolucji.
Walka o ogień i wzrost gospodarczy albo Obóz Ewolucji i Ciekawości Międzygatunkowej to spektakl, podczas którego można doświadczyć wszystkich stadiów ewolucji, nabierając innej perspektywy w myśleniu o własnym ciele i człowieczeństwie. To czas odnajdywania w sobie ciekawości spojrzenia na świat z perspektywy żywego organizmu, innego niż ludzki.
Twórcy:
Koncepcja: Szymon Kaczmarek, Żelisław Żelisławski
Reżyseria: Szymon Kaczmarek
Choreografia: Mikołaj Karczewski
Dramaturgia: Żelisław Żelisławski
Scenografia: Kaja Migdałek
Muzyka: Kamil Tuszyński
Współpraca kostiumograficzna i charakteryzacja: Adriana Cygankiewicz
Obsada: artyści – tancerze Polskiego Teatru Tańca
Produkcja: Polski Teatr Tańca, Instytut Muzyki i Tańca
Premiera online: 26 lutego 2021 roku, VOD PTT
Czas trwania: 59 minut
Twórcy spektaklu Walka o ogień i wzrost gospodarczy:
Spektakl reżyseruje Szymon Kaczmarek – absolwent Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie. Do tej pory realizował spektakle m.in. w: Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, Narodowym Teatrze Starym w Krakowie, Teatrze Dramatycznym w Warszawie, Teatrze Polskim w Poznaniu, Teatrze im. Bogusławskiego w Kaliszu i Teatrze im. Siemaszkowej w Rzeszowie. Współtworzony przez niego spektakl taneczny Keret kolektywu Harakiri Farmers zwyciężył w konkursie Nowe Sytuacje na festiwalu Malta 2008. @linka na podstawie bloga Mydziecisieci w Starym Teatrze w Krakowie (2008) otrzymała I nagrodę Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego BlogTXT w Schauspielhaus w Grazu. Monodram Macieja Litkowskiego kalifornia nieśmiertelni w reżyserii Kaczmarka zdobył nagrodę publiczności na XV Wałbrzyskich Fanaberiach Teatralnych, zaś Kupiec wenecki (Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku) został uznany za najlepsze przedstawienie sezonu 2018/2019 na Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku i otrzymał nagrodę główną – Złotego Yoricka.
Artystyczne drogi Szymona Kaczmarka i Żelisława Żelisławskiego – dramaturga, autora sztuk i adaptacji teatralnych oraz opracowań muzycznych – przecięły się już wielokrotnie. Współpracują oni ze sobą od 2010 roku. Debiutancka sztuka Żelisławskiego Srebrne tsunami miała prapremierę w 2016 roku w Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu. Na podstawie kolejnej sztuki pt. Kokaina i sprawiedliwość dla wszystkich powstało przedstawienie-koprodukcja teatrów w Kaliszu i Wałbrzychu. Oba spektakle wyreżyserował Szymon Kaczmarek.
Kaja Migdałek ukończyła studia scenograficzne na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Debiutowała, tworząc scenografię do spektaklu kolektywu Harakiri Farmers Keret. Od tego czasu na stałe współpracuje z Szymonem Kaczmarkiem (m.in. przy projektach Nasze miasto, Versus, Granica, Srebrne tsunami, Idiota, Kupiec wenecki), a także Maciejem Podstawnym (Ocalenie, Skowyt, Ku Klux Klan. W krainie miłości), Piotrem Ratajczakiem (Bez znieczulenia, Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku) i Łukaszem Zaleskim (Morze ciche, Atlas wysp odległych).
Choreografię do spektaklu tworzy Mikołaj Karczewski – absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie, zamiejscowego Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu. Artysta współpracuje z wieloma teatrami w Polsce i zagranicą, m.in. jako choreograf z TR w Warszawie czy Narodowym Starym Teatrem w Krakowie. Grał w spektaklach wielu uznanych reżyserów m. in. w Hamlecie w reż. Cezarego Tomaszewskiego, Położnicach szpitala Św. Zofii w reż. Moniki Strzępki, Stille Wojciecha Klimczyka i Dominiki Knapik oraz w choreografiach Colleen Thomas Young But the sun came up czy Joe Altera if/then w Lubelskim Teatrze Tańca. Od 2012 roku jest tancerzem duńskiego teatru tańca Granhøj Dans. Za rolę Szarlatana w spektaklu Petrushka-Extended (2016) otrzymał nominację do nagrody teatralnej w Danii w kategorii „Najlepszy tancerz sezonu”. W tym roku można zobaczyć go w choreografii An Eve and an Adam, która otrzymała prestiżową nagrodę Reumert 2019 jako najlepszy spektakl teatru tańca w Danii.
Muzykę przygotowuje Kamil Tuszyński – kompozytor, producent i wykonawca muzyki teatralnej i filmowej, multiinstrumentalista, performer, DJ, autor słuchowisk, piosenek i aranży. Dotychczas współtworzył spektakle, czytania, performance, instalacje audiowizualne i mappingi między innymi w Teatrze Rozmaitości w Warszawie, Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie, Teatrze 21, Narodowym Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie, Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, Teatrze Bagatela w Krakowie. Brał udział między innymi w festiwalach Patchlab, Boska Komedia, Genius Loci, Festiwalu Szekspirowskim, Festiwalu Ars Latrans, BaletOFF i Screen & Sound.
Spektakl był współorganizowany przez Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego Zamówienia choreograficzne 2021, finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Patroni medialni: TVP Kultura, kulturapoznan.pl /IKS, Kultura u podstaw, e-teatr.pl
Wsparcie medialne: taniecpolska.pl
Spektakl znalazł się w zestawieniu „Najlepszy, najlepsza, najlepsi” w sezonie 2020/2021, przygotowanym przez miesięcznik „Teatr”.
Więcej informacji: http://ptt-poznan.pl/