Spektakle

Poznań/Program „# nie jesteś mi obojętny” – „odsłona 04 #: PułapkaNormy”: Jérôme Bel / Theater HORA „Disabled Theater”

Zdjęcie: Poznań/Program „# nie jesteś mi obojętny” – „odsłona 04 #: PułapkaNormy”: Jérôme Bel / Theater HORA „Disabled Theater”

Fot. Michael Bause.

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach czwartej odsłony programu # nie jesteś mi obojętny, zatytułowanej #Pułapka Normy Centrum Kultury Zamek kontynuuje prezentacje autorskich form teatru angażującego. Tym razem zaprezentuje spektakl Jérôme Bela / Theater HORA Disabled Theater wraz z towarzyszącym mu zestawem wydarzeń kontekstowych i edukacyjnych. Disabled Theater, przygotowany przez francuskiego choreografa Jérôme Bela, jest efektem jego współpracy z aktorami z zuryskiego Theater HORA, profesjonalnego zespołu teatralnego, który współtworzą aktorzy niepełnosprawni intelektualnie. Disabled Theater jest konfrontacją z „innym” w teatrze eksperymentalnym – Bel otwiera tu przestrzeń, w której niepełnosprawność nie jest wykluczona z praktyk artystycznych czy dyskursywnych, ani też nie kryje się pod parasolem politycznej poprawności. Sytuuje niepełnosprawność w centrum dyskursu, który ma istotne znaczenie estetyczne i polityczne. Pokazuje tym samym jak norma, stając się punktem odniesienia, może pełnić rolę pułapki ograniczającej możliwość poznania zjawisk wykraczających poza przeciętność, stanowić formę wykluczenia „innego”.

 

Jérôme Bel, zwany filozofem tańca, już od wczesnych realizacji interesował się granicami teatralnego przedstawienia. W tworzonych przez niego choreografiach reguły tańca i teatru traktowane są jak składnia języka, który poddawany jest analizie a następnie wprowadzany do gry. Jego spektakle, wykonywane z użyciem tańca i słowa przez profesjonalistów i amatorów można postrzegać także jako głos za demokratyzacją tańca, odejściem od wirtuzoerii wykonania jako celu sztuki.

 

Przygotowując Disabled Theater (2012), Bel współpracował z niepełnosprawnymi intelektualnie profesjonalnymi aktorami z Theater HORA z Zurychu. Dla społeczeństwa, które definiuje się jako fundamentalnie normalne, niepełnosprawność stanowi barierę, z którą kategoria normalności boleśnie się zderza. Intelektualne oblicze niepełnosprawności jest też postrzegane jako przeciwieństwo przenikliwości i obycia publiczności teatru eksperymentalnego. Bel decyduje się umieścić niepełnosprawność w centrum uwagi tej właśnie publiczności, uczynić z niej klucz, który otworzy horyzont myśli, w którym powstanie wspólnego wymiaru będzie możliwe. We współpracy z aktorami z Theater HORA, Belowi chodzi o stworzenie takiej przestrzeni, gdzie niepełnosprawność nie będzie wykluczona z działań artystycznych czy dyskursywnych, ani też nie będzie się kryć pod parasolem politycznej poprawności, a stanowić będzie element składowy dyskursu, który ma istotną wymowę estetyczną i polityczną.

 

Dzięki Disabled Theater, Bel rzuca światło na dynamikę wykluczenia, która prowadzi do marginalizacji osób uznanych za niezdolne do stworzenia czegoś wartościowego. Jednocześnie uwypukla fakt, że wbrew powszechnemu mniemaniu, są oni w stanie zakwestionować mechanizmy takiej reprezentacji i potrafią wskazać, że egzystencja jest niepodzielną formą obecności. [Chiara Vecchiarelli]

 

koncepcja: Jérôme Bel

stworzony i wykonywany przez: Remo Beuggert, Gianni Blumer, Damian Bright, Matthias Brücker, Matthias Grandjean, Julia Häusermann, Sara Hess, Miranda Hossle, Peter Keller, Lorraine Meier, Tiziana Pagliaro

asystentura i tłumaczenie: Simone Truong / Chris Weinheimer

dramaturgia: Marcel Bugiel

asystent Jérôme Bela: Maxime Kurvers

produkcja: Theater HORA – Stiftung Züriwerk (Zurich)

przy wsparciu: Stadt Zürich Kultur, Kanton Zürich Fachstelle Kultur, Pro Helvetia,

Stiftung Denk an Mich, Ernst Göhner Stiftung

kierownik produkcji: Ketty Ghanassia

dyrektor artystyczny Theater HORA: Michael Elber

trening aktorski Theater HORA: Urs Beeler

dyrektor naczelny Theater HORA: Giancarlo Marinucci

podziękowania dla: Sasa Asentic, Tom Stromberg, Andreas Meder (Internationales Theaterfestival OKKUPATION!), Stiftung Züriwerk, Fabriktheater Rote Fabrik Zürich oraz publiczności otwartych pokazów przedpremierowych

kooprodukcja: Theater HORA, R.B. Jérôme Bel, Festival AUAWIRLEBEN (Berno), Kunstenfestivaldesarts (Bruksela), dOCUMENTA (13) (Kassel), Festival d’Avignon, Ruhrtriennale, Festival d’Automne à Paris, Les Spectacles vivants – Centre Pompidou (Paryż), La Bâtie – Festival de Genève, Hebbel am Ufer (Berlin)

premiera: 10 maja 2012 roku w ramach Kunstenfestivaldesarts (Bruksela)

bilety w cenie: 30 zł (normalny), 20 zł (ulgowy) / kasa CK Zamek i www.bilety24.pl

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close