Spektakle

Poznań/SBNT na Malcie 2017/Yanka Rudzka. Gesty i tropy: Hadar Ahuvia „Everything you have is yours?”

Zdjęcie: Poznań/SBNT na Malcie 2017/Yanka Rudzka. Gesty i tropy: Hadar Ahuvia „Everything you have is yours?”

Wersja do druku

Udostępnij

Yanka Rudzka. Gesty i tropy to polska odsłona i kontynuacja zainicjowanego w 2016 roku  w Salwadorze de Bahia projektu poświęconego Yance Rudzkiej – wybitnej, a dotąd u nas nieznanej choreografce, która w latach 50. XX wieku poprowadziła pionierską w Brazylii edukację taneczną i  zrewolucjonizowała tamtejszą sztukę tańca współczesnego. W ramach festiwalowego finału projektu po raz pierwszy w Polsce zostanie zaprezentowany spektakl ZACZYN – efekt rezydencji twórczej, która w 2016 roku połączyła polskich i brazylijskich tancerzy. Jednocześnie,  biorąc za punkt wyjścia pracę nad Zaczynem, podejmiemy także problematyczne kwestie kulturowych zapożyczeń i zawłaszczeń, dla których bardzo ciekawą ilustracją będzie wieńczący projekt spektakl Everything you have is yours amerykańskiej artystki Hadar Ahuvia, przyglądającej się krytycznie izraelskim tańcom ludowym.

Spektakl w języku angielskim.

Spektakl zgłębia konstrukcję izraelskiej tożsamości zbudowanej na gestach zapożyczonych z kultury palestyńskiej i jemeńskiej. Tancerki odtwarzają i objaśniają instruktażowe filmy izraelskich tańców ludowych tworzone zarówno przez Izraelczyków, jak i amerykańsko-chrześcijańskich Syjonistów. Jednocześnie ucieleśniają dystans i bliskość, które odczuwają wobec samego Izraela i własnej „izraelskości”. Powstające w ten sposób swego rodzaju sprzężenie zwrotne pozwala na upowszechnianie się i utrwalanie narodowej tożsamości. Sceniczny gest odtwarzania tańców uwiecznionych na nagraniach odsłania zawarte w ludowych tańcach podteksty i ukazuje konsekwencje jakie niosą ze sobą procesy intencjonalnych kulturowych zawłaszczeń.

Everything you have is yours? bada strukturę izraelskiej tożsamości za pomocą gestów przywłaszczonych z kultury palestyńskiej i jemeńskiej. Hadar Ahuvia i Mor Mendel naśladują i objaśniają  instruktażowe filmy izraelskich tańców ludowych tworzone zarówno przez Izraelczyków, jak i amerykańsko-chrześcijańskich Syjonistów.  Jednocześnie ucieleśniają dystans i bliskość, które odczuwają wobec samego Izraela i własnej „izraelskości”. Powstające w ten sposób swego rodzaju sprzężenie zwrotne pozwala na upowszechnianie się i utrwalanie narodowej ideologii. Sceniczny gest odtwarzania tańców uwiecznionych na nagraniach odsłania zawarte w ludowych tańcach podteksty i ujawnia  odmienność (otherness) jako  jądro izraelskiej tożsamości.

Moja praca bada historię i pamięć za pośrednictwem praktyk  ucieleśniających, wokalnych i tekstowych. Przekształcam skodyfikowane formy, aby podjąć dyskusję z tożsamością płciową, klasową i narodową. Wymyślam techniki stawiające wyzwanie neutralnemu ciału i wirtuozerii techniki klasycznej. Stworzyłam spektakl przedstawiający sprzątanie, aby ujawnić izolację i wyzysk pracowników domowych. Przekształcając izraelskie piosenki i tańce ludowe, stawiam czoła syjonistycznej spuściźnie. Pracuję poprzez ciało i jego nieodłączny wymiar społeczny, polityczny i emocjonalny, aby od nowa napisać osobiste i zbiorowe mitologie.
Hadar Ahuvia

koncept, choreografia: Hadar Ahuvia

wykonanie: Hadar Ahuvia i Mor Mendel

dramaturgia: Rowan Magee

multimedia: Gil Sperling

spektakl możliwy dzięki wsparciu Movement Research, NYC w ramach programu wymiany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca

Hadar Ahuvia, belka (miniaturka)

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close