Spektakle

Poznań/Scena dla tańca 2016/Kantor_Tropy 2016 – Scena dla Tańca: Amareya Theatre & Guests „Kantor_Tropy: COLLAGE”

Zdjęcie: Poznań/Scena dla tańca 2016/Kantor_Tropy 2016 – Scena dla Tańca: Amareya Theatre & Guests „Kantor_Tropy: COLLAGE”

Wersja do druku

Udostępnij

Teatr Ósmego Dnia w Poznaniu zaprasza na prezentacje spektaklu Kantor_Tropy: COLLAGE w choreografii Katarzyny Pastuszak i Yuko Kawamoto, w ramach projektu Kantor_Tropy 2016 – Scena dla Tańca realizowanego we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca.. Spektakl łączy taniec współczesny, taniec butoh, sztuki wizualne i muzykę nowoczesną. Przedstawienie miało premierę w październiku 2015 w Gdańsku roku w ramach polsko-japońskiego projektu Kantor_Tropy realizowanego przez Amareya Theatre & Guests w ramach „Roku Tadeusza Kantora” przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Urzędu Miasta Gdańsk.

Spektakl został bezpośrednio zainspirowany głęboką i nieopisaną dotąd relacją między tańcem ankoku butoh Tatsumiego Hijikaty – kluczowej postaci japońskiej awangardy a koncepcjami estetycznymi i praktyką artystyczną Tadeusza Kantora. W spektaklu udział biorą artystki Teatru Amareya, Daniela Komędera, Jan Grządziela oraz japońscy tancerze butoh – Yuko Kawamoto, Kae Ishimoto, Ichi Go, Rui Ishihara. Muzykę skomponowali i wykonują na żywo Joanna Duda i Jan Młynarski (J=J). Autorem kostiumów jest japoński projektant – Rebelis (Daisuke Tsukuda), zaś obiekty zaprojektowały rzeźbiarki – Adriana Majdzińska i Grażyna Tomaszewska-Sobko. Spektakl jest niewątpliwie jedną z ciekawszych propozycji w aktualnym krajobrazie polskiego tańca, nieustannie dialogującego z własną historią i duchem czasów. W 2016 spektakl Kantor_Tropy: COLLAGE zwyciężył w kategorii „Najlepszy spektakl OFF-OFF” w rankingu „Gazety Świętojańskiej”.

„Działając w oddaleniu geograficznym, Hijikata i Kantor podejmowali tematy pamięci, śmierci i rozkładu. Kantor za pośrednictwem śmierci wydobywał życie, Hijikata w swoim ankoku butoh ukazywał piękno brzydoty. W nader precyzyjnie skomponowanym obrazie scenicznym obaj próbowali jednocześnie wskrzesić coś co przeminęło i ukazać kruchość człowieka stojącego wobec nas – tu i teraz. Idąc śladami Kantora i Hijikaty, szukamy punktów stycznych dla nas – osób urodzonych na przełomie 1970/80. Wybieramy trzy ważne daty – 1945, 1986, 2011 – i stawiamy pytanie kim jest człowiek pokryty pyłem przeszłości, człowiek ery psychologicznego, cyfrowego i ekologicznego zanieczyszczenia.” Katarzyna Pastuszak

koncept i reżyseria: Katarzyna Pastuszak

choreografia: Katarzyna Pastuszak, Yuko Kawamoto

kompozycja muzyczna i wykonanie muzyki na żywo: Joanna Duda i Jan Młynarski (J=J)

wykonanie: Ishimoto Kae, Kawamoto Yuko, Rui Ishihara, Katarzyna Pastuszak, Agnieszka Kamińska, Aleksandra Śliwińska, Daniela Komędera, ICHI-GO, Jan Grządziela/Przemysław Jurewicz

obiekty: Adriana Majdzińska, Grażyna Tomaszewska-Sobko

kostiumy: Daisuke Tsukuda

reżyseria świateł: Bartosz Cybowski

premiera: 14.10.2015, Nowa Synagoga – Gmina Żydowska Wyznaniowa w Gdańsku

Z recenzji:

„Przedstawienie Pastuszak zaczyna się od tańca drewnianych skrzyń, którymi operują, umieszczeni w ich wnętrzach, tancerze. Materia nieożywiona zdaje się przygniatać działające podmioty – to, dość oczywiste, nawiązanie do działalności Kantora, który pozwalał maszynom niweczyć trudy aktorów, dopominając się niejako o przywrócenie lub raczej nadanie rzeczom prawa do sprawczości. Skrzynki ostatecznie zostają złożone w scenę, która jawi się reminiscencją z Wielopola, Wielopola… Trupa aktorek zastyga na niej w kształcie symulującym instalację znaną z Umarłej klasy. Mamy tutaj do czynienie z erotyzacją relacji między postaciami i jednoczesną karykaturyzacją języka. Co ciekawe, Pastuszak niejako uwspółcześnia wydźwięk płynącego ze sceny bełkotu – w pewnym momencie jedna z tancerek mówi: „jest sztuka dobra i jest sztuka zła”, co wydaje się cytatem żywcem wyjętym z przemówienia Jarosława Kaczyńskiego, w którym prezes wyłuszczał swoje pojmowanie wolności słowa. Tancerze operują ruchem kalekującym. Perwersja miesza się tutaj ze wzniosłością. Mamy do czynienia z eksplozją rubaszności i niestosowności. Dominuje estetyka profanacji – w tej stylistyce zostaje przedstawiona uroczysta wieczerza, która prędko przeradza się w wulgarną stypę. Ukatrupiony mężczyzna okazuje się fetyszem, trupim obiektem pożądania, z którym obcowanie prowadzi do eksplozji seksualno-groteskowego szaleństwa. Choreografka wyciągnęła bowiem z twórczości Kantora to wszystko, co niestosowne, dwuznaczne, podniecające, a więc charakteryzujące się wątpliwą, by tak rzec, moralnością. Spotęgowane zatarcie granicy między sacrum a profanum, zdaje się zaczepną odpowiedzą Pastuszak na pęczniejącą hipokryzję „panów od kultury”, dzięki którym coraz więcej artystów, powtarza za Kantorem, chociaż – oczywiście – w innym kontekście „w ojczyźnie własnej odnalazłem piekło”.

(Alicja Müller, Kantor po Japońsku (KANTOR_TROPY), Teatralia Kraków – Internetowy Magazyn „Teatralia”, nr 150/2015)

***

Kantor_Tropy 2016 – Scena dla Tańca

Projekt obejmuje kilkanaście prezentacji spektaklu Kantor_Tropy: COLLAGE. Prezentacje przedstawienia w ośrodkach na terenie całej Polski pozwolą na zaistnienie tego spektaklu w szerszym kontekście kultury polskiej, a także przyczynią się do podniesienia świadomości odbiorców na temat relacji między sztuką Tadeusza Kantora i wybranymi zjawiskami obecnymi w tańcu i sztukach widowiskowych.

Prezentacje spektaklu zaplanowane są w dużych ośrodkach kulturalnych, jak i w małych miejscowościach, gdzie brakuje regularnych prezentacji spektakli tanecznych. Grupa docelowa projektu jest zróżnicowana pod względem wieku, statusu społecznego, dostępu do ambitnych poza mainstreamowych produkcji tanecznych i teatralnych.

Kuratorka/koordynatorka projektu: Katarzyna Pastuszak

Prezentacje spektakli w ramach projektu Kantor_Tropy 2016 – Scena dla Tańca realizowane są  we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla tańca 2016.

IMIT (miniaturka) Logo Scena dla tańca (miniaturka)

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close