Podczas dwóch dni pokazów konkursowych Dances with Camera 2016 zaprezentowane zostaną dwa zestawy wyselekcjonowanych filmów, których wspólnym językiem jest taniec, ruch, szeroko pojęta ekspresja fizyczna. Film tańca, screendance, videodance – to nie tylko taniec tworzony dla kamery; to artystyczna forma, w której splatają się różne gatunki filmu, sztuk wizualnych i mediów; formy tradycyjne i eksperymentalne; fabularne opowieści i całkowicie abstrakcyjne obrazy.
Konkurs powraca w tym roku po raz trzeci w ramach Short Waves Festival. O przyznaniu nagród o łącznej wysokości 9.000 euro zadecyduje jury złożone ze specjalistów w dziedzinie tańca i filmu. Jurorkami tegorocznej edycji konkursu będą: Angela Mayer-Deutsch, Jadwiga Majewska i Ewa Krasucka. Dodatkowo przyznana zostanie nagroda publiczności, o której zadecydują widzowie podczas pokazów konkursowych. Selekcjonerką konkursu Dances with Camera jest Regina Lissowska-Postaremczak.
Oprócz prezentacji konkursowych w ramach Dances with Camera odbędzie się spotkanie networkingowe dla artystów filmu tańca 16 marca 2016 roku o godzinie 18.00 (informacje i zgłoszenia mailowo: dwc@shortwaves.pl). Po projekcjach przewidziane są krótkie rozmowy (Q&A) z autorami filmów obecnymi na festiwalu.
Program dzień 1:
Heaven is a Place, reż Kayla Parker, Wielka Brytania, 2014, 16’30”
Film stworzony we współpracy z członkami społeczności LGBT w Plymouth, których osobiste opowieści o tęsknocie i stracie zostały oddane poprzez serię spotkań w opuszczonych obszarach granicy miasta z morzem. Są to: likwidowane umocnienia wojskowe Devil’s Point, rozpadające się zabudowania rekreacyjne Plymouth Hoe, słynny Lion’s Den, który był niegdyś (nie)sławnym męskim kąpieliskiem dla nudystów oraz pełny surowego piękna dworzec autobusowy Bretonside z 1950 roku, który wkrótce zostanie zburzony, by na tym miejscu powstał kolejny obiekt rozrywkowy. Inspirowany twórczością Jeana Geneta, Heaven is a place eksploruje temat melancholii i erotyzmu miejsc poprzez ludzką geografię przystani i przejść. Film umieszcza współczesne, queerowe ciała w przestrzeniach przeszłości Plymouth, kontrastując ich przemijającą materialność ludzkiego ciała w ruchu z nieuchwytnym charakterem elementarnych sił, wiatru i morza, w kontekście historii tych miejsc.
Lay Me Low, reż. Marlene Millar, Kanada, 2015, 8’00”
Lay me Low otwiera wspólną przestrzeń doświadczenia w żałobie poprzez zjednoczenie ludzi w ruchu. Pojedyncze głosy splatają się w jedną pieśń, rytm kroków łączy się we wspólnym marszu. Lay me Low to tradycyjna pieśń wykonywana przez 10 tancerzy, muzyków i śpiewaków. Trafia prosto w serce, komunikując uniwersalne uczucia związane ze stratą, a jednocześnie, paradoksalnie, wyzwala poczucie intymności.
Imago Ep.I: Orientation, reż. Dani Joss, Grecja 2015, 12’16”
Taśma, porwanie i historia, którą trzeba dokończyć. Imago jest w założeniu wieloczęściowym filmem krótkometrażowym, hybrydą tańca i wideo. Pierwsza część Orientacja jest wstępem do uprowadzenia bezimiennej bohaterki, która znajduje się dosłownie wewnątrz opowieści, konstruowanej przez głównego antagonistę – niewidzialnego Inżyniera. By historia została dokończona, bohaterka musi współdziałać z pokojem, w którym ożywają znaczenia i metafory. Wątki transformacji, samopostrzegania i wyobraźni są wyrażane przez działanie, ruch i jego interpretację, oryginalną muzykę i niepokojący głos Inżyniera.
Su misura (Tailored), reż. Augenblick, Włochy, 2014, 1’20”
Rytmiczne ruchy krawieckiego rzemiosła zmieniają się w krótki taniec, wiedziony pożądaniem i wspomnieniem. Krawiec, jego żona, dzień jak każdy inny. Przychodzi ona. Nagle błąd, spojrzenie… jeszcze jedno słowo i dotknięcie łokcia. Rytmiczne gesty krawieckiego rzemiosła zmieniają się teraz w taniec. Miara na strój przybiera formę ruchu skrojonego z krawiecką dokładnością. Przebłysk pożądania, wyłaniający się zza linii gór i znikający już po minucie, jest jak szpilka. To efekt krótkiej choreografii, tańca pamięci.
Honeymoon, reż. Marta Renzi, USA, 2015, 6’8”
Przewrotny poradnik na miesiąc miodowy. Egzotyczny i erotyczny, zabawny i prowokujący, inspirowany Kamasutrą duet odsłania wiele, ale nigdy nie bierze siebie zbyt poważnie.
Every-one, reż. Willi Dorner, Austria, 2015, 9’53”
Film inspirowany jest książką Wynaleźć codzienność. Sztuki działania Michela de Certeau. Film poświęcony jest zwykłemu człowiekowi, zwyczajnemu bohaterowi, wszechobecnej postaci, w niezliczonych tysiącach chodzących po ulicach. Ten anonimowy bohater jest pradawny. Powoli znikają reprezentanci, którzy dawniej symbolizowali rodziny, grupy i zakony. Widzimy nadejście liczb. Nadchodzą wraz z demokracją, dużym miastem, administracją, cybernetyką. To elastyczna i ciągła masa, tkana ciasno jak tkanina bez rozdarć i łat, mnóstwo policzalnych bohaterów, którzy tracą imiona i twarze, stając się zaszyfrowaną rzeką ulic, zmiennym językiem obliczeń i racjonalizacji, które nie należą do nikogo”.
Kontakt (Contact), reż. Jana Magdalena Keuchel, Niemcy, 2015, 8’50”
Pozornie proste doświadczenia, dzielone z obcymi, rozbudza głęboko skrywaną potrzebę.
Family Honour (Secrets), reż. Omari Carter, Wielka Brytania, 2015, 7’42”
Spoken Movement Dance Company przedstawia Family Honour (Secrets). Dzieło przeniesione zostało z teatru do filmu we współpracy z The Motion Dance Collective. Film stanowi refleksję na temat tabu, popełnionego przeciw tradycji.
The Birch Grove, reż. Gabrielle Lansner, USA, 2015, 20’11”
The Birch Grove to poetycki film o sile więzi rodzinnych, inspirowany opowiadaniem Jarosława Iwaszkiewicza Brzezina. Uchwyceni pomiędzy miłością a śmiercią, dwaj bracia walczą z przeszłością w tańcu, prowadzącym do pojednania.
5 minut (5 minutes), reż. Aleksandra Wysocka, Polska, 2015, 7’40”
Baletnica pracuje dniami i nocami, by zabłysnąć jako pierwsza solistka w Dziadku do orzechów. Czy sprosta temu wyzwaniu? „Nie siła, lecz wytrwałość czyni wielkie dzieła”, te słowa Samuela Johnsona mogą opisać przygotowanie baletnicy do występu w Dziadku do orzechów. Jest solistką. Chwila na scenie to jej moment, by zabłysnąć. Czy podoła temu? Pomimo pięknych kostiumów i scenicznej chwały, czy to spełnienie jej snu?
Bilety: 8 zł.
Short Waves Festival 2016
Poznań 15-20 marca2016
Więcej informacji:
https://www.facebook.com/festiwalshortwaves/
Organizatorem Short Waves Festival jest Fundacja Edukacji Artystycznej AdArte www.adarte.pl
W materiałach promocyjnych wykorzystano fotografię autorstwa Karola Wysmyka (https://www.facebook.com/nie.zaslaniaj).