Dances with Camera to międzynarodowy konkurs krótkometrażowych filmów, których wspólnym mianownikiem jest taniec i fizyczna ekspresja. Dances with Camera jest jednym z dwóch konkursów tematycznych w ramach Short Waves Festival, który od siedmiu lat niezmiennie cieszy się zainteresowaniem widzów.
W tegorocznym programie znalazło się aż 18 produkcji z 9 krajów, które będą konkurowały o nagrody Jury i publiczności. Wśród nich znalazły się zarówno formy fabularne, jak i eksperymentalne, przemawiające różnorodnymi językami filmu i choreografii.
Ekspresja ciała nierzadko zdolna jest przekazać to, co wymyka się słowom. Dlatego program Dances with Camera to znacznie
więcej, niż tylko bogactwo estetycznych doznań. Poprowadzi nas przez szerokie spektrum nastrojów – od humoru po nostalgię, od ironii po patos – prezentując obrazy abstrakcyjne i surrealistyczne, jak również głęboko zaangażowane i refleksyjne, eksplorujące społeczne doświadczenia.
Obie sekcje konkursowe będą wyświetlane zarówno stacjonarnie, w poznańskim Kinie Muza, jak i w trybie online, na platformie Filmchief Hub w czasie rzeczywistym. Wydarzenie na Facebooku: https://www.facebook.com/events/180460709680647/
Program Dances with Camera II
Sirens Tango
USA 2018, 12 min
Reżyseria: Lisa Le Lievre
Produkcja: Lisa Le Lievre
Poprzez bogatą ścieżkę dźwiękową, kostiumy z epoki jazzu oraz efektowną wizualnie kinematografię, ten ekspresyjny krótki film wykorzystuje tango jako metaforę życia.
Mudlove
Finlandia 2019, 7 min
Reżyseria: Tero Peltoniemi
Produkcja: Cinema Bijou
Chłopak spotyka dziewczynę w kawiarni. Para zostaje wrzucona na ring, by za pomocą zapasów w błocie znaleźć wspólną drogę, podczas gdy ich przyjaciele pełnią rolę sędziów.
Under the Skin
Hiszpania 2019, 15 min
Reżyseria: Carmen Porras
Produkcja: Nido Producciones
Film łączy doznania, które przenoszą Evę do głębi wnętrzności, jak świetlne stworzonka żyjące pod głęboką wodą. Każdy dzień jest tańcem, przerwanie rutyny oraz gesty zamieniają go w rytuał.
Alchemia
Polska 2019, 19 min
Reżyseria: Krzysztof Stasiak
Produkcja: MDK Batory, BMC FILM
Wykorzystując taniec i muzykę Alchemia obrazuje transformację miejsca, które z siedemnastowiecznej wioski przerodziło się w największą aglomerację industrialną w powojennej Polsce.
Alta
Finlandia 2019, 4 min
Reżyseria: Antti Ahokoivu
Produkcja: Antti Ahokoivu
Organiczne elementy w betonowym świecie.
HENK
Holandia 2018, 7 min
Reżyseria: Sergio Gridelli
Produkcja: plan d-
W świecie, w którym druga osoba szybko staje się obca, HENK zaprasza Was do wzajemnej, bezwarunkowej akceptacji. „Człowiek może być prawdziwy tylko w zestawieniu z drugą osobą”.
Internal Medicine
USA 2019, 9 min
Reżyseria: Mitchell Rose
Produkcja: Mitchell Rose
Czarna komedia w formie studium wewnętrznej walki lekarza mającego problem z niezbędną umiejętnością, której nie uczą w szkole medycznej: bycia ludzkim.
L I M B O
Wielka Brytania 2018, 10 min
Reżyseria: Natalie-Anne Downs
Produkcja: Veni Vidi Film, Edward Dede
Dwóch żołnierzy nieustannie na nowo przeżywa wspomnienia z pola walki. Bez końca odgrywają historię przyjaźni i straty, dręczeni tragicznym widmem wojny oraz obietnicą tego, co mogło się wydarzyć.
Where Love Leads
USA 2019, 10 min
Reżyseria: Marta Renzi
Produkcja: Slippery Rock Dance Department
Świętowanie urodzin to jedna wielka próba zaufania, gdy gość honorowy jest prowadzony z zawiązanymi oczyma przez szereg przystanków: second hand, imprezę nad jeziorem oraz deser o zmierzchu.
Czas trwania: 90 min + Q&A
Więcej na shortwaves.pl
Biogramy Jury:
Marc Wagenbach studiował teatrologię, filmoznawstwo w Sydney, Berlinie i Bayreuth. Uzyskał doktorat w zakresie medioznawstwa na Uniwersytecie w Kolonii. W 2007 roku został asystentem Piny Bausch. W latach 2009-2013 pełnił funkcję kierownika rozwoju Fundacji Piny Bausch. Od 2016 pracuje przy festiwalu TANZRAUSCHEN w Wuppertalu, w 2019 był dyrektorem targów kina tańca dancescreen 2019 w ramach tego festiwalu. Na co dzień pracuje na całym świecie jako dramaturg, menedżer kulturalny i producent kreatywny.
Marlene Millar otrzymała tytuł licencjata sztuk pięknych na Uniwersytecie Concordia. Następnie ukończyła studia magisterskie w School of the Art Instute of Chicago. W 1999 roku otrzymała Pew Fellowship z mediów tanecznych na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles. Ostatnio świętowała trzydziestolecie pracy w branży filmowej wystawą solową, w skład której weszły jej najbardziej ambitne prace, w tym instalacja Witness w Threshold Artspace. Seria The Migration Dance Film Project, wyreżyserowana przez Marlene, z choreografią Sandy Silvy, zdobyła ponad 20 nagród na takich festiwalach jak Short Waves, Aesthetica, San Francisco Dance Film Festival, Cinematica i Cinedans. Razem z Philipem Szporerem, Marlene stworzyła od 2000 roku wiele prac w ramach Mouvement Perpétuel, ich tanecznego domu produkcyjnego. Marlene prowadzi warsztaty na całym świecie. Stara się wspierać w ten sposób rzemiosło procesu kreatywnego w zakresie tworzenia niezależnych filmów.
Paulina Święcańska – absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia na wydziale rytmiki, Uniwersytetu Zielonogórskiego studiów I stopnia na kierunku Animacja Kultury i Sportu. Pedagożka i instruktorka tańca współczesnego, uznana przez Narodowe Centrum Kultury. Absolwentka Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej w Warszawie na kierunku kulturoznawstwo oraz kinetografii R. Labana w Instytucie Choreologii w Poznaniu. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku menedżer kultury oraz Uniwersytetu Łódzkiego – produkcja teatralna. Jako choreografka stworzyła do tej pory 18 choreografii autorskich m.in. ,,Wariacje na temat jedzenia” czy ,,Hybryda”, które pokazywane były na polskich i zagranicznych festiwalach. Mocno zaangażowana w animację miasta Warszawy żywą i bezpośrednią sztuką m.in. poprzez Festiwal Warszawskiej Sztuki Niezależnej Re:wizje 2008-2012, gdzie była kuratorką tańca. Współorganizatorka Warszawskiej Platformy Tańca 2014-2016, Organizatorka I w Polsce Festiwalu Kontakt Improwizacji Warsaw Flow w latach 2010-2016. Obecnie współtworzy Fundację Artystyczną PERFORM, dzięki której realizuje projekty artystyczne, społeczne i edukacyjne, pracując przy tym z artystami różnych kierunków i profesji.