Spektakle

Poznań/SPAZIO 2013: Teatr Chorea „Muzg”

Zdjęcie: Poznań/SPAZIO 2013: Teatr Chorea „Muzg”

Fot. Rami Shaya.

Wersja do druku

Udostępnij

Wychodząc od opisów funkcjonowania najbardziej złożonego ludzkiego organu – mózgu, spektakl stawia pytania o relacje między tym, co ludzkie i pozaludzkie oraz między nauką i duchowością. Czy wszystko da się już zredukować i zapisać w neuronalnych schematach impulsów elektro-chemicznych? W spektaklu grupa „badaczy”, finalizuje wieloetapowy projekt, w którym poddaje własne ciała i umysły ekstremalnym eksperymentom. W końcowym etapie swoich badań definiują osobiste punkty odniesienia i perspektywy, ukazując sprzeciw (i bezradność?) tego co człowiecze, wobec arogancji i bezwzględności nauki i technoideologii. Nową wyrocznią, nadzieją i największym fetyszem XXI wieku staje się mózg. Nie mówimy więc już o umyśle, o duszy, świadomości czy JA – tutaj definicje są płynne, wieloznaczne i łatwo podlegają zakwestionowaniu. Mózg jest obiektywnym, półtorakilogramowym, galaretowatym obiektem, który do niedawna stanowił największą tajemnicę ludzkości (nie tylko z perspektywy ewolucji, ale i funkcjonalności, kreatywności, a także nieprzewidywalności i szaleństwa). Nareszcie jesteśmy w stanie tą tajemnicę badać, odkrywać, manipulować nią i zamieniać w przedmiot kultu. Mózg jest przecież twórcą i odtwórcą wszystkiego we wszechświecie co nie jest czystym tworem natury.

Nową wyrocznią, nadzieją i największym fetyszem XXI wieku staje się mózg. Nie mówimy więc już o umyśle, o duszy, świadomości czy JA – tutaj definicje są płynne, wieloznaczne i łatwo podlegają zakwestionowaniu. Mózg jest obiektywnym, półtorakilogramowym, galaretowatym obiektem, który do niedawna stanowił największą tajemnicę ludzkości (nie tylko z perspektywy ewolucji, ale i funkcjonalności, kreatywności, a także nieprzewidywalności i szaleństwa). Nareszcie jesteśmy w stanie tą tajemnicę badać, odkrywać, manipulować nią i zamieniać w przedmiot kultu. Mózg jest przecież twórcą i odtwórcą wszystkiego we wszechświecie co nie jest czystym tworem natury.

Stowarzyszenie Teatralne CHOREA działa od 2004. Należą do niego muzycy, śpiewacy, kompozytorzy, tancerze, plastycy, aktorzy, praktycy i teoretycy skupiający swoją działalność wokół sztuki teatru. Do Łodzi CHOREA przyjechała w 2007 roku i od tej pory posiada swoją stałą siedzibę w budynkach dawnych fabryk Scheiblera przy ul. Tymienieckiego 3, gdzie wraz z Łódź Art Center powołała do życia Fabrykę Sztuki. W Fabryce Sztuki CHOREA koordynuje działalność teatralną, dydaktyczną i edukacyjną. CHOREA w początkach pracy twórczej, prowadząc badania nad źródłami tańca i muzyki, eksplorowała kulturę Antyku. Tym zajmowały się „Orkiestra Antyczna” prowadzona przez Tomasza Rodowicza i Macieja Rychłego oraz „Tańce Labiryntu” prowadzone przez Dorotę Porowską i Elżbietę Rojek. CHOREA powstała z połączenia tych dwóch formacji. Wyniki swych początkowych poszukiwań artyści CHOREI zaczęli stykać ze współczesnymi formami teatru, tworząc nowatorskie i dynamiczne spektakle, w których konfrontują się tradycja i nowoczesność. Obecnie zespół koncentruje się na problematyce i kondycji współczesnego człowieka – inspirując się wielkimi reformatorami teatru: Kantorem, Wyspiańskim, Grotowskim, czy wielkimi myślicielami i artystami np. Wittgensteinem, Herbertem, Artaud – tworząc własną metodę pracy i nowy sposób tworzenia współczesnego teatru. Twórcy CHOREI nie zajmują się już rekonstruowaniem antycznej formuły. Tworzą oryginalną metodę pracy, łączącą formy współczesnego teatru: nowatorskie techniki ruchu i tańca, nowoczesną muzykę oraz współczesny materiał literacki, według idei antycznej trójjedni. W teatralnym działaniu wyrażonym nowatorskimi środkami scenicznymi poszukują form  aktywności źródłowej i naturalnej. Teatr współpracuje z wieloma grupami i artystami z Polski i ze świata, m.in. z brytyjską grupą
Earthfall, amerykańskim choreografem Robertem Haydenem, mistrzem tańca Butoh Kanem Katsurą z Japonii, amerykańską choreograf Rosaną Gamson, izraelską reżyser Ruthie Osterman, grupą NeTTheatre z Lublina, Teatrem Kana ze Szczecina, warszawską Trupą Czango, Teatrem Brama z Goleniowa oraz z wieloma indywidualnymi, doświadczonymi i uznanymi artystami, jak również z amatorami, studentami, wolontariuszami, ludźmi pełnymi ciekawości świata, poszukującymi i aktywnymi.
Teatr regularnie prowadzi cykle warsztatów teatralnych, ruchowych i muzycznych, zarówno w Polsce jak i na całym świecie.
W sierpniu 2010 i 2012 roku odbyły się dwie edycje Festiwalu Teatralnego “RETRO/PER/SPEKTYWY” organizowanego przez zespół teatru. Na trzecią edycję Festiwalu zapraszamy w 2014 roku.

SPAZIO

SPAZIO to europejski program edukacyjno-artystyczny dla młodych choreografów; jego interdyscyplinarność odzwierciedla interdyscyplinarność samej sztuki tańca współczesnego. Ambicją SPAZIO jest stworzenie nowego pokolenia twórców tańca – ludzi bogatszych o interdyscyplinarną wiedzę, myślących w perspektywie współczesnej sztuki, gotowych wprowadzać nowe idee na swoje narodowe sceny. Projekt SPAZIO powstał z inicjatywy wybitnego choreografa Emio Greco i jego International Choreographic Arts Centre w Amsterdamie, we współpracy z takimi ośrodkami jak; CSC Dance House w Bassano del Grappa we Włoszech, Croatian Institute for Movement and Dance w Zagrzebiu oraz Art Stations Foundation w Poznaniu. Merytorycznym opiekunem programu SPAZIO w Polsce została Jadwiga Majewska – krytyczka i teoretyczka tańca, wykładowca UJ, kuratorka międzynarodowych projektów edukacyjnych i artystycznych.

Spazio EU (miniaturka)   Spazio IMIT (miniaturka)

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close