
Fot. ASF
Fot. ASF
Dobry projekt oświetlenia jest możliwy wyłącznie wtedy, gdy zachodzi istotna interakcja pomiędzy projektantem oświetlenia a realizatorem technicznym i reżyserem bądź choreografem. Aby interakcja ta była możliwa, ważnym jest, aby projektant i inni twórcy (scenograf, kostiumograf…) rozumieli języki, którymi się posługują. Uważam, że choreograf musi wiedzieć, co to znaczy tańczyć, ale nie musi sam być doskonałym tancerzem. Tak samo jest ze światłem – choreograf nie musi być projektantem oświetlenia, ale musi rozumieć sposób myślenia projektanta lub realizatora oraz wiedzieć, jakie są możliwości i ograniczenia techniczne, aby móc się z tymi osobami porozumiewać i owocnie współpracować.
Podczas warsztatów uczestnicy poznają możliwości i niemożliwości oświetlenia teatralnego, aby zrozumieć język światła. Po dwóch tygodniach powinni być w stanie samodzielnie stworzyć prosty projekt oświetlania i wiedzieć, jak wyjaśnić go realizatorowi.
Tiedo Wilschut (28 l.) jest projektantem i realizatorem technicznym z Holandii. Jako projektant tworzy oświetlenie i scenografię do spektakli teatralnych i tanecznych, koncertów oraz wystaw. Współpracuje ponadto jako realizator techniczny i projektant oświetlenia z międzynarodowym festiwalem sztuk performatywnych Holland Festival w Amsterdamie.
„W dobrym projekcie oświetlenia światło nie powinno jedynie >>oświetlać<< artystów, ale stanowić istotną część spektaklu. Można to osiągnąć wyłącznie dzięki intensywnej współpracy z reżyserem lub choreografem oraz projektantami na wczesnym etapie tworzenia, kiedy nadal istnieje miejsce na wprowadzanie zmian w taki sposób, aby ostateczne przedstawienie było fuzją wszystkich dyscyplin. Projektując oświetlenie lubię wychodzić poza utarte schematy. W mojej pracy nie zadawalam się najbardziej oczywistymi efektami, ale staram się odkrywać prawdziwą istotę danego momentu spektaklu i rozważać najlepsze możliwe sposoby jego podkreślenia, aby opowiedzieć daną historię za pomocą światła. Światło w najszerszym możliwym znaczeniu to możliwość wykorzystania w dowolny sposób każdego źródła światła”.
SPAZIO to europejski program edukacyjno-artystyczny dla młodych choreografów; jego interdyscyplinarność odzwierciedla interdyscyplinarność samej sztuki tańca współczesnego. Ambicją SPAZIO jest stworzenie nowego pokolenia twórców tańca – ludzi bogatszych o interdyscyplinarną wiedzę, myślących w perspektywie współczesnej sztuki, gotowych wprowadzać nowe idee na swoje narodowe sceny. Projekt SPAZIO powstał z inicjatywy wybitnego choreografa Emio Greco i jego International Choreographic Arts Centre w Amsterdamie, we współpracy z takimi ośrodkami jak; CSC Dance House w Bassano del Grappa we Włoszech, Croatian Institute for Movement and Dance w Zagrzebiu oraz Art Stations Foundation w Poznaniu. Merytorycznym opiekunem programu SPAZIO w Polsce została Jadwiga Majewska – krytyczka i teoretyczka tańca, wykładowca UJ, kuratorka międzynarodowych projektów edukacyjnych i artystycznych.