
fot. Jakub Wittchen dla Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk
fot. Jakub Wittchen dla Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk
Wydana w grudniu 2018 roku antologia Choreografia: polityczność składa się z kilkunastu tekstów wybitnych europejskich i amerykańskich artystek i artystów oraz badaczek i badaczy przyglądających się współczesnym praktykom choreograficznym jako praktykom politycznym. Książka pokazuje choreografię jako narzędzie formułowania i wyrażania myśli, przestrzeń działań krytycznych i praktyk oporu. Znalazły się tu zarówno artystyczne manifesty, jak i naukowe analizy oraz zapisy procesu pracy. Zebrane materiały, w większości dotąd nie tłumaczone na język polski, stanowią próbę nakreślenia możliwej mapy, ułatwiającej poruszanie się w przestrzeni współczesnej choreografii.
Polityczność to także decyzja o tym, jak ustanawiasz relację z widownią, jak podjąć temat albo jak go porzucić, na co zwrócić uwagę, co puścić mimo uszu. To układ krzeseł na widowni — albo ich brak. To wybór tematu i kontekstu. Sytuacja społeczna i ekonomiczna, w jakiej pracujesz. Wybór, czyją sprawę dopuszczasz do głosu. To kontekst, w jakim spektakl jest produkowany i pokazywany. To także decyzja o szerokim udostępnieniu partytury lub scenariusza albo ścisłego zastrzeżenia ich prawami autorskimi. Albo decyzja, by porzucić projekt.
fragment książki Choreografia: polityczność
Wspólnie z kuratorką i redaktorką książki Martą Keil, wybitnym dramaturgiem Guyem Coolsem, oraz kuratorką programu Stary Browar Nowy Taniec Joanną Leśnierowską porozmawiamy o tym, czym w choreografii jest i może być polityczność oraz jak wielki kryje się za nią potencjał.
Rozmowa odbędzie się w języku angielskim.
W trakcie spotkania będzie możliwość zakupu książki w cenie 39 zł.
Wstęp wolny.