Festiwal

Poznań: Stary Browar Nowy Taniec na Malcie 2017

Zdjęcie: Poznań: Stary Browar Nowy Taniec na Malcie 2017

Wersja do druku

Udostępnij

Tegoroczna edycja przeglądu Stary Browar Nowy Taniec na Malcie odbędzie się w dniach 16-24 czerwca 2017, a przygotowali ją wspólnie: Joanna Leśnierowska (kurator) i Mateusz Szymanówka (współautor). Oprócz pokazów spektakli (Hadar Ahuvia, Mădălina Dan & Agata Siniarska, Hanna Kanecka & Aleksandra Bożek-Muszyńska) przegląd obejmuje wydarzenia w ramach kilku modułów tematycznych. Będzie to projekt Yanka Rudzka. Gesty i tropy (sympozjum oraz poprzedzająca je polska premiera Projektu Yanka Rudzka: Zaczyn, zrealizowanego wspólnie przez polskich i brazylijskich artystów), otwarte dla obserwatorów sesje polskiej odsłony Nobody’s Business – inicjatywy poświęconej lokalnej i międzynarodowej wymianie praktyk i metod w sztukach performatywnych. Ponadto Think Tank Choreograficzny – projekt badawczy poświęcony praktykom, metodom i narzędziom rozwijanym na styku polskiej i międzynarodowej sceny tańca współczesnego – na pięć dni przeniesie się z sieci do przestrzeni Starego Browaru i stanie się tymczasowym instytutem badawczym. W centrum uwagi znajdą się nie spektakle, ale projekty nastawione na wytwarzanie i wymianę wiedzy poprzez taniec, a także dyskusja o sytuacji tej sztuki w Polsce.  Na zakończenie przeglądu odbędą się dwa spotkania z cyklu „walk+talk”, prowadzone w duetach (Maria Stokłosa/Frédéric Gies oraz  Alice Chauchat/Anna Nowicka). „walk + walk”t o seria wykładów performatywnych zainicjowana w 2008 roku przez austriackiego choreografa i tancerza Philippa Gehmachera. W ich ramach choreografowie zaproszeni są do stworzenia prac solowych, w których mówią i ruszają się jednocześnie. Tematem są koncepty, którymi się posługują we własnej twórczości, ich indywidualne rozumienie ciał-w-ruchu, jak również historia ich praktyki.

Tekst kuratorski:

Matsutake jest najcenniejszym grzybem świata oraz chwastem, który rośnie w zdewastowanych przez człowieka sosnowych lasach Ameryki Północnej i Azji. Poprzez swoją zdolność odżywiania drzew, matsutake pozwala lasom trwać mimo ekstremalnych warunków. W Japonii jest jadalnym przysmakiem osiągającym astronomiczne ceny, zbieranym przez prekariuszy – wieśniaków, imigrantów, społecznych wyrzutków i uciekinierów. We wszystkich swoich sprzecznościach przypadek matsutake – grzyba z talentem do zadomawiana się w zrujnowanych miejscach – staje się przypowieścią o przetrwaniu opisaną w The Mushroom at the End of the World. Pierwsze zdanie tej fascynującej książki autorstwa profesorki antropologii Anny Lowenhaupt Tsing to zasadnicze pytanie: „Co robić, gdy świat wokół nas rozpada się na kawałki?”. Jak żyć w (kapitalistycznych, i nie tylko) ruinach, które sami stworzyliśmy? Myśliciele i naukowcy są zgodni – tym, co gwarantuje przeżycie, jest symbioza – współpraca w obrębie (eko)systemu – nie tyle wybór i przyjemne ćwiczenie, co skomplikowana konieczność – collaborative survival.

Tak szczególnie ujętą sztukę przetrwania uprawiają od lat artyści współczesnej choreografii.

Trudno znaleźć drugą dziedzinę, która, dosłownie i w przenośni, zamieszkiwałaby tak wiele trudnych, zaniedbanych i, doświadczających tak wielu braków, przestrzeni; nieufna wobec wszelkich nadużyć, celebrowałaby horyzontalność własnych struktur opartych na hojnej wymianie doświadczeń, zbiorowym generowaniu wiedzy, na dialogu, refleksji i autorefleksji, wypracowując wiele modeli współdziałania pełnych zrozumienia dla różnorodności i poszanowania odmienności.

Choreografia, mająca wspólnotowość u swych źródeł – sztuka „zbieraczy grzybów” – sztuka do zadań specjalnych – jest w stanie dostarczyć nam dziś alternatywnych scenariuszy „bycia razem” w świecie, który zwariował.

Podczas tegorocznego Starego Browaru Nowego Tańca na Malcie spotykamy się w praktyce i praktykujemy spotkanie – kuratorów, artystów i publiczności – wierząc, że wielorakie, współ-działające, współ-odpowiedzialne, myślące kolektywnie
My, naród
czy raczej
My.
wciąż jest możliwe.
Nie tylko na polu współczesnej choreografii”.

kurator programu: Joanna Leśnierowska

współautor tegorocznej edycji: Mateusz Szymanówka

PROGRAM:

16 i 17 czerwca godz. 19.00: Projekt Yanka Rudzka: Zaczyn

17 i 18 czerwca godz. 12.00-16.00: Sympozjum Yanka Rudzka. Gesty i tropy.

18 czerwca  godz. 19.00: Everything you have is yours?

19 czerwca godz. 19.00: Mădălina Dan & Agata Siniarska Matki ze stali

20 czerwca godz. 14.00 i 17.00: Hanna Kanecka & Aleksandra Bożek-Muszyńska DOoKOŁA

Think Tank Choreograficzny

20-24 czerwca / Galeria Art Stations

20-23 czerwca

godz. 10.00-15.00: Nobody’s Bussiness doing Nobody’s Dance

16.00-19.00: Think Tank Choreograficzny myśli kolektywnie

23 czerwca  godz. 19.00: „walk+talk Poznań” Maria Stokłosa/Frédéric Gies

24 czerwca:  godz. 19.00: „walk+talk Poznań” Alice Chauchat/Anna Nowicka

Bilety do nabycia na stronie: www.malta-festival.pl oraz w punktach informacyjnych Starego Browaru.

SBNT na Malcie 2017, belka logo (miniaturka)

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close