Spektakle

Poznań/Stary Browar Nowy Taniec na Malcie: Dalija Aćin Thelander „Exercise for choreography of attention – Point of no return”

Zdjęcie: Poznań/Stary Browar Nowy Taniec na Malcie: Dalija Aćin Thelander „Exercise for choreography of attention – Point of no return”

Fot. Senja Vild.

Wersja do druku

Udostępnij

Spektakl Daliji Aćin Thelander Exercise for Choreography of Attention – Point of no Return jest spotkaniem choreografki i artysty wizualnego Sinišy Ilićia. Jest on szczególnym eksperymentem stanowiącym głos w dyskusji nad ciągle poszerzającą się definicją praktyki choreograficznej. Podczas pracy nad Exercise for Choreography of Attention Point of No Return tradycyjne role tancerza i choreografa zostały rozpisane w nowym kontekście: Dalija proponowała struktury dla pracy i generowała konkretne (choreograficzne) zadania, które Siniša (niczym improwizujący na zadany temat tancerz) wykorzystywał do tworzenia wizualnego materiału. Wspólnie go redagując, skomponowali choreografię.

Kluczowym etapem projektu był poddany tej samej zasadzie proces edycji i wykonania odpowiadającego naturze przedsięwzięcia projektu graficznego: teksty i rysunki stworzone podczas wspólnej pracy zebrano w formie książki. Właściwy spektakl wykonywany jest wyłącznie przez widzów i opiera się na prostym koncepcie: część widowni czyta książkę, pozostali obserwują czytających. W pewnym momencie role się odwracają. Przedstawienie rozgrywa się zatem w dwóch przestrzeniach: przestrzeni indywidualnej pomiędzy czytelnikiem i książką (w ich bezpośrednim kontakcie) oraz w zbiorowym działaniu czytelników w przestrzeni teatralnej. Projekt, umożliwiający jednocześnie indywidualny, jak i kolektywny akt „wykonywania” lektury, proponuje nowe ujęcie choreografii jako próby (i ćwiczenia) sterowania tytułową uwagą odbiorców poprzez arbitralne decyzje twórców spektaklu, których reprezentacją są teksty i obrazy zawarte w książce. Jednocześnie jednak oferuje wykonawcom możliwość tworzenia indywidualnych performensów i zaprasza do swobodnego „łączenia kropek” w całość i odczytywania zawartych w książce treści w oparciu o własne skojarzenia i wyobraźnię.

Dalija Aćin Thelander zajmuje się sztuką performatywną jako choreografka, twórczyni teatralna i animatorka kultury. Jej prace prezentowane są podczas międzynarodowych festiwali, takich jak ImPulsTanz, Tanz im August, Les Particules, Perforations czy BITEF. W 2008 r. otrzymała Prix Jardin d’Europe za spektakl „Handle with great care” pokazany podczas 8:tension, ImPulsTanz Festival w Wiedniu. Obecnie dąży do wzbogacenia koncepcji choreografii jako rozszerzonego ćwiczenia i skupia się na partycypacyjnej roli widzów. Pięć lat temu zaangażowała się w intensywne badania w dziedzinie tańca współczesnego dla dzieci i niemowląt. Jej spektakl dla dzieci, „The Book of Wandering” (2008) został nagrodzony podczas kilku międzynarodowych festiwali i odniósł sukces w Japonii oraz Korei. Stworzyła również spektakl taneczny dla niemowląt (2010) oraz choreografię do instalacji dla niemowląt pt. „Baby Space” (2011), która miała też swoją drugą realizację w Starym Browarze. Jest współzałożycielką i koordynatorką Station, Service for Contemporary Dance w Belgradzie oraz współzałożycielką Nomad Dance Academy, w której jest inicjatorką, kuratorką i producentką licznych programów i produkcji. Jest również współzałożycielką i jednym z kuratorów festiwalu sztuk performatywnych Kondenz w Belgradzie. Pracowała z wieloma reżyserami teatralnymi i zdobyła liczne nagrody za choreografie dla teatru dramatycznego. Od 2012 r. mieszka w Sztokholmie, gdzie pracuje jako artystka niezależna.

Siniša Ilić pracuje w obszarze sztuk wizualnych i performatywnych. W swoich działaniach dekonstruuje mechanizmy i zjawiska społeczne, takie jak formy pracy i przemocy w społeczeństwie, koncepcje edukacyjne itp. Jego prace są często zorientowane na zbiorowe i wspólne samodzielnie organizowane projekty z przedstawicielami innych dziedzin sztuki wizualnej, jak też z teoretykami teatru i performatyki. Jest współzałożycielem kolektywu redakcyjnego belgradzkiej platformy artystyczno-teoretycznej, TkH (Walking Theory). Uzyskał stopień magistra sztuk pięknych na Wydziale Sztuk Pięknych w Belgradzie. Jest artystą rezydentem w Kultur Kontakt w Wiedniu, ISCP w Nowym Jorku oraz Akademie Schloss Solitude w Stuttgarcie. Urodził się w 1977 r. w Belgradzie.

koncepcja, choreografia: Dalija Aćin Thelander
rysunki wykonywane jako zadanie choreograficzne: Siniša Ilić
projekt graficzny i layout wykonywane jako zadanie choreograficzne: Katarina Popović
produkcja: Station, Service for contemporary dance, Belgrad 2012
czas trwania: 40-50 min

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close