Spektakle

Poznań/Stary Browar Nowy Taniec na Malcie: Eszter Salamon „Lecture for nothing”

Zdjęcie: Poznań/Stary Browar Nowy Taniec na Malcie: Eszter Salamon „Lecture for nothing”

Fot. Alain Roux

Wersja do druku

Udostępnij

W Dance for Nothing Eszter Salamon wykonuje utwór Johna Cage’a Lecture on Nothing (1949) i jednocześnie tańczy dążąc do stworzenia choreografii z niezamierzonych ruchów przeciwstawionych recytacji tekstu. Koncepcja wykorzystania muzyki wykonywanej słowami z równoległym ruchem jako inną tymczasowością wynika z pragnienia interakcji z nieingerencją. Spektakl będzie pokazywany w Galerii Art Stations. 

Taniec w „Dance for Nothing” powinien być niezależny i nigdy nie powinien stawać się ilustracją czy komentarzem do teksu”. Eszter Salamon. Eszter Salamon wita się i oznajmia, iż „Dance for Nothing” trwać będzie około 43 minuty, że muzyka, której słucha tańcząc to „Lecture on Nothing” Johna Cage’a i że jeżeli ktoś będzie miał jakieś pytania, będzie mógł je zadać po „wykładzie”. […] Zestaw zadań lub zasad motywuje Salamon do improwizowania i utrzymywania ciała w stanie ustawicznej przemiany. Ponieważ taniec ten jest abstrakcyjny, unika powtórzeń i podąża swoją ścieżką dla samego podążania, trudno jest go opisać, chociaż w każdym jego momencie jasnym jest, iż Salamon przepracowuje serię zadań. Ma to kilka aspektów: ciało tancerki wydaje się być wpisane w scenariusz, z którego emanuje; taniec powoduje, iż Salamon ucieleśnia szczególny rodzaj dystansu do samej siebie, który pozbawiony jest jednak ironii; negocjuje ona konstrukcję, wysiłek, który w żadnym momencie nie jest przesadny, choć daje się zauważyć w jej skupieniu. I przez cały czas Salamon nieustannie wygłasza wykład Cage’a, podczas gdy fakt, że zwraca się do każdego z widzów umieszcza ją silnie w obrębie „tu i teraz” teatru oraz publiczności, która jest przywoływana z transu powodowanego przez słowa Cage’a. Ten skomplikowany „trans wielozadaniowości” w wykonaniu, które łączy ze sobą nieustanne podejmowanie decyzji z formalną precyzją czy pozornie zrelaksowaną obecność z otwartym spojrzeniem, jest co najmniej imponujący.

Jeroen Peeters

 

 

Eszter Salamon – węgierska tancerka i choreografka, odebrała klasyczne baletowe wykształcenie w Państwowej Akademii Tańca w Budapeszcie. W latach 1992-2000 pracowała we Francji, m.in. z Sidonie Rochon, Mathilde Monnier i Francois Verret. W 2001 roku zrealizowała solowy spektakl What A Body You Have, Honey oraz Giszell, we współpracy z Xavierem Le Roy. Rok później powstały Répétition d’Un Travail En Cours i Woman Inc.©. Brała udział w programie rezydencyjnym w Podewil Berlin, gdzie w 2004 prezentowała Reproduction na festiwalu Körperstimmen N°9. Była stypendystką Villa Medici Hors les Murs. Ma za sobą również przygodę z teatrem operowym, (Seven attemped escapes from Silence w Staatsoper Unter den Linden w Berlinie, 2005). W 2007 roku Eszter Salamon prezentowała na Malcie spektakl Magyar Tàncok, a rok później Dance #1 stworzony we współpracy z Christine de Smedt.

koncepcja i taniec Eszter Salamon
muzyka John Cage
organizacja Alexandra Wellensiek, Agnès Henry/extrapole
koprodukcja DANCE 2010, 12.Internationales Festival des zeitgenössischen Tanzes (Munich), Festival Next (Valenciennes), Faro Festival des arts vivants (Nyon), TanzWerkstatt Berlin/Tanz im August
przy wsparciu the National Performance Network ze wsparciem finansowym German Federal Cultural Foundation and Botschaft (Berlin)
we współpracy z Goethe-Institut
podziękowania dla Shaina Anand & Ashok Sukumaran/CAMP, Bojana Cvéjic, Paf-St. Erme, Jan Ritsema

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close