Poznań: Teatr Wielki im. S. Moniuszki „Stabat Mater” – chor. Daniela Cardim, Edward Clug

Zdjęcie: Poznań: Teatr Wielki im. S. Moniuszki „Stabat Mater” – chor. Daniela Cardim, Edward Clug

Teatr Wielki im. S. Moniuszki w Poznaniu: „Stabat Mater” – chor. Daniela Cardim, Edward Clug. Koncepcja fotograficzna i zdjęcie: Ośko/Bogunia, projekt graficzny: Katarzyna Augustyniak

Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu zaprasza na balet Stabat Mater K. Szymanowskiego i G.B. Pergolesiego w choreografii Danieli Cardim i Edwarda Cluga.

Wersja do druku

Udostępnij

Daniela Cardim i Edward Clug – ikony światowej współczesnej choreografii po raz pierwszy w Polsce, wraz z tancerzami Teatru Wielkiego w Poznaniu przedstawią Stabat Mater Karola Szymanowskiego i Giovanniego Battisty Pergolesiego. W interpretacjach choreograficznych widzowie znajdą bogate spectrum emocji – od cierpienia i żałoby, po afirmację życia, od wstrzymującego oddech poczucia straty, po akceptację tego, co przynosi los.

Badam tematy bezradności, straty i odnalezienia siły do dalszego działania – mówi Daniela Cardim, choreografka pierwszej części spektaklu.

Z kompozycją Szymanowskiego towarzyszy każdej kobiecie, która traci bliską osobę.

Dla Edwarda Cluga, odpowiedzialnego za drugą część przedstawienia, Stabat Mater w ujęciu Pergolesiego to hymn na cześć kobiet, gdzie czułość i delikatność łączy się z poświęceniem i oddaniem.

Stabat Mater Danieli Cardim i Edwarda Cluga to spektakl na dzisiejsze czasy, to synergia dźwięku i ruchu, wielowymiarowość przekazu, doskonała interpretacja tancerzy Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu.

O twórcach:

Daniela Cardim
Brazylijsko-brytyjska choreografka mieszkająca w Londynie. Jest asystentką reżysera i zastępcą choreografa w New English Ballet Theatre. Tańczyła z Theatro Municipal do Rio de Janeiro i z Holenderskim Baletem Narodowym.
Jako choreografka Cardim przywiązuje dużą wagę do muzykalności, a jej proces twórczy obejmuje ścisłą współpracę z tancerzami. Współpracuje z West Australian Ballet, Birmingham Royal Ballet, Dutch National Ballet, Theatro Municipal do Rio de Janeiro, São Paulo Companhia de Dança, New York Choreographic Institute, Royal Ballet School Summer Intensive, English National Ballet School i Elmhurst Ballet School.
Cardim cztery razy tworzyła dla New English Ballet Theatre. W 2015 roku została przez Critics’ Choice Awards magazynu Dance Europe za Tangents nazwana „New name to watch”, a jej Vertex krytycy Dance Europe’s Choice Awards uznali za jedną z najlepszych premier 2017 roku. Ma dyplom pierwszego stopnia z Arts Management.

Edward Clug
Słoweński choreograf, dyrektor artystyczny baletu Słoweńskiego Teatru Narodowego w Mariborze. Urodził się w Beius w Rumunii. Ukończył Państwową Szkołę Baletową w Klużu-Napoce w 1991 roku. W tym samym roku po raz pierwszy dostał angaż w Słoweńskim Teatrze Narodowym w Mariborze. W kraju rodzinnym rozwijał karierę przez ponad 30 lat. Stosunkowo wcześnie odkrył swoje powołanie do choreografii i po kilku udanych pracach, w 2003 roku, został mianowany na stanowisko dyrektora artystycznego baletu. W 2005 roku stworzył Radio & Juliet na podstawie muzyki Radiohead, które stało się międzynarodowym hitem i zwróciło na niego uwagę widzów i krytyków z całego świata. Jego unikatowa interpretacja Sacre du Printemps Strawińskiego z 2012 roku i balet Peer Gynt w 2015 roku przyczyniły się do nazwania go ważnym głosem choreograficznym swojego pokolenia.
Edward Clug współpracuje z zespołami baletowymi na całym świecie, m.in. ze Stuttgart Ballet, gdzie obecnie przygotowuje premierę nowej wersji Dziadka do orzechów. Z baletem w Zurychu przygotował w 2018 roku cieszący się uznaniem balet Faust. W ostatnich latach rozpoczął owocną współpracę z Holenderskim Teatrem Tańca, z którym stworzył kilka projektów dla NDT2 i NDT1. Został również zaproszony do stworzenia nowych dzieł dla Baletu Bolszoj w Moskwie, gdzie udało mu się zmierzyć z arcydziełem Bułhakowa Mistrz i Małgorzata.
Za swoją twórczość otrzymał kilka nagród krajowych i międzynarodowych, był nominowany do prestiżowej nagrody Benois de la Danse w 2017 roku oraz do Niemieckiej Nagrody Teatralnej Der Faust (2019). W 2022 roku został odznaczony w Słowenii Srebrnym Orderem Zasługi, a w Rumunii – Medalem „Zasłużony Kulturze”.

Premiera spektaklu: 11 listopada 2022, godz. 18.00

Realizatorzy:

Stabat Mater / Karol Szymanowski
Choreografia: Daniela Cardim
Scenografia: Diana Marszałek
Światła: Wiktor Kuźma
Asystenci choreografa: Evgeniia Meissner, Elvis Val

Stabat Mater / Giovanni Battista Pergolesi
Choreografia: Edward Clug
Scenografia: Jordi Roig
Światła: Tomaž Premzl
Asystenci choreografa: Gaj Žmavc, Tetiana Svetlična, Agnieszka Wolna-Bartosik, Elvis Val

Wykonawcy: soliści, koryfeje i zespół baletowy Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

Więcej informacji: link

Zdjęcie

Na zdjęciu: Edward Clug. Fot. materiały Teatru Wielkiego w Poznaniu

Zdjęcie

Na zdjęciu: Daniela Cardim. Fot. Na zdjęciu: Edward Clug. Fot. materiały Teatru Wielkiego w Poznaniu

KALENDARIUM

godz. 19:00

Poznań: Teatr Wielki, ul. Fredry 9

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

premiera •

godz. 18:00

Poznań: Aula Artis, ul. Kutrzeby 10

godz. 11:00

Poznań: Aula Artis, ul. Kutrzeby 10

godz. 19:00

Poznań: Aula Artis, ul. Kutrzeby 10

godz. 18:00

Poznań: Aula Artis, ul. Kutrzeby 10

godz. 19:00

Poznań: Aula Artis, ul. Kutrzeby 10

inne wydarzenia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close