Polski Teatr Tańca zaprasza na wieczór wręczenia nagród laureatom tegorocznej edycji konkursu literacko-fotograficzno-filmowego 1 strona – 1 spojrzenie – 180 sekund oraz prezentację nagrodzonych prac. W programie wieczoru także dyskusja o filmie tańca z udziałem zaproszonych ekspertów oraz premiera najnowszego projektu filmowego Polskiego Teatru Tańca pt. Brzemię w reżyserii Iwony Pasińskiej.
Organizatorzy przypomną też ubiegłoroczną produkcję Polskiego Teatru Tańca – krótkometrażowy film pt. Inicjacja, laureata dwóch nagród głównych podczas międzynarodowych festiwali filmów tańca – Best of Fest na Arts Triangle Dance Film Festival w Dallas oraz nagrody głównej w kategorii Najlepszy film międzynarodowy w 3. edycji Mexico City Videodance Festival.
Brzemię
Na podstawie obrazu Zofii Stryjeńskiej Pory roku. Listopad-Grudzień (Korowód I – z jeleniem)
Pierwszy i ostatni kadr krótkometrażowego filmu Brzemię wypełnia obraz Zofii Stryjeńskiej Pory roku. Listopad – grudzień (Korowód I – z jeleniem), wyrastający z inspiracji polską i huculską kulturą ludową. Dynamika kipiącego życiem płótna, będącego kwintesencją stylu dekoracyjnego w malarstwie polskiego dwudziestolecia, skłania do uruchomienia akcji, obudzenia płaskiej kompozycji, wprowadzenia żywego ruchu. Reżyserka filmu, Iwona Pasińska potraktowała malarskie ujęcie – mieniący się wszystkimi barwami korowód postaci – jako impuls do skomponowania choreografii i budowania kolejnych scen, składających się na metaforę życia w zbiorowości, przemieszczania się na linii życia, doświadczania dobra i zła, szczęścia i bólu, niezmienności rytmu natury i zmiennych kolei losu. Dwa światy – ten indywidualny i ten wspólnotowy – oddzielone są niewidzialną granicą. Bo wspólnota pod bajecznie kolorową i ludyczną maską zwyczajów, tradycji i obrzędów skrywa inną twarz. Wyrzuca na margines, „zagryza” i odrzuca.
Warstwę wizualną 9-minutowego filmu współtworzą zaczerpnięte z malarstwa Stryjeńskiej motywy ornamentacyjne. Fragmentaryczną narrację budują słowa pieśni tradycyjnych w aranżacji i wykonaniu Kapeli Maliszów, które nakładają się na język tańca współczesnego. Międzygatunkowe połączenie filmu tańca i malarstwa czyni drugą w historii produkcję filmową Polskiego Teatru Tańca interdyscyplinarnym eksperymentem z pogranicza sztuk.
Scenariusz i reżyseria: Iwona Pasińska
Zdjęcia: Marek Grabowski
Montaż: Edyta Pietrowska
Muzyka: Ballada o sierotce– utwór tradycyjny, aranżacja i wykonanie Kapela Maliszów w składzie: Zuzanna Malisz, Jan Malisz, Kacper Malisz; Huculska fantazja – kompozycja i wykonanie Jan Malisz
Scenografia: Andrzej Grabowski
Kostiumy: Zofia Grzybowska, Kuluza Studio, Andrzej Grabowski, Adriana Cygankiewicz
Ostrzyciele – Reclip Sp. z o. o.: Marcin Kołodziejczyk, Norbert Wojciechowski
Grip: Stern Pictures s.c. light&grip, Artur Schubert, Mateusz Rybczyński, Marcin Śmigielski
Korekcja barwna i postprodukcja: Mirosław Mamczur
Mastering ścieżki dźwiękowej: Michał Garstecki Free Flay Music
Artyści-tancerze Polskiego Teatru Tańca: Evelyn Blue, Kacper Bożek, Julia Hałka, Paulina Jaksim, Jerzy Kaźmierczak, Victoria Kennett, Katarzyna Kulmińska, Dominik Kupka, Volodymyr Makovskyi, Michał Przybyła, Adrian Radwański, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan, Dominik Więcek, Emily Wong
Gościnnie: Amy Basley, Nordang Brage, Wiktoria Ślęzak, Damian Zatoński
Zespół techniczny: Przemysław Gapczyński, Zuzanna Majewska, Grzegorz Potocki, Andrzej Przybyszewski, Daniel Wiśniewski
Kierownik produkcji: Małgorzata Andrzejewska
Produkcja: Polski Teatr Tańca 2018
Wydarzenie ma charakter otwarty. Bezpłatne wejściówki można pobrać w siedzibie Polskiego Teatru Tańca przy ul. Koziej 4 w Poznaniu.