Warsztaty

Poznań/Yanka Rudzka. Gesty i tropy: Fajfy u Yanki – warsztaty dla wszystkich

Zdjęcie: Poznań/Yanka Rudzka. Gesty i tropy: Fajfy u Yanki – warsztaty dla wszystkich

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach projektu Yanka Rudzka. Gesty i tropy we współpracy z ETHNOPORT Poznań Stary Browar Nowy Taniec zaprasza na Fajfy u Yanki – warsztaty (mazurki, samba, izraelskie tańce ludowe) dla wszystkich.

Terminy: czwartek-piątek (8-9 czerwca 2017), godz. 17.00 – Bogumiła i Piotr Zgorzelscy (Zakręcone mazurki); sobota (10 czerwca 2017): 10.00 – Marcelo Galvao (samba dla seniorów), 13.00 – Neemias Santana (samba tradycyjna – de roda), 16.00 – Hadar Ahuvia (izraelskie tańce ludowe – cz. 1); niedziela (11 czerwca 2017): 11.00 – Sinha Guimaraes (samba tradycyjna – z elementami tańców Orishas), 13.00 – Anderson Danttas (samba tradycyjna – de roda), 16.00 – Hadar Ahuvia (izraelskie tańce ludowe – cz. 2).

Koszt: fajf (5 zł).

Izraelskie tańce ludowe i Zakręcone mazurki trwają 2 godziny, pozostałe zajęcia – 1,5 godziny.

Zakręcone mazurki

Mazurki są rdzennymi tańcami na Mazowszu. To taniec szybki (metrum 3/8), ale nieco wolniejszym od młodszego odeń oberka i tańczonym bardziej „gładko”. Mazurka tańczy się, wirując w parach po obrębie koła, na całych stopach, czasem akcentując zmiany kierunku ruchu i obrotów przytupem. Cechą charakterystyczna mazurka jest wyraźny akcent „na dwa”, także w muzyce towarzszącej tańcowi. To jeden z symboli polskiej muzyki ludowej: „żaden inny taniec nie wzbudzał takiej euforii u tancerzy!” (za www.tance.edu.pl). Celem warsztatu będzie nauka i opanowanie w stopniu podstawowym najbardziej zakręconego polskiego tańca, jakim jest mazurek. Nauczymy się tańczenia w parze, tańczenia po kole, szybkiego wirowania w parze w układzie otwartym i zamkniętym (przynajmniej w dwóch kierunkach), improwizowania oraz używania różnego rodzaju ozdobników.

Piotr Zgorzelski – tancerz, muzykant, etnolog (UW), badacz i nauczyciel tańca tradycyjnego. Organizuje projekty edukacyjne i kulturalne. Jest współzałożycielem warszawskiego stowarzyszenia Dom Tańca. Gra w kapeli Janusz Prusinowski Kompania. Fascynuje go taniec w kontekście antropologicznym oraz język umożliwiający wyrażanie ludzkich emocji oraz czynnik, budujący wspólnotowość. Uczy od ponad 20 lat, a sam uczył się bezpośrednio od starszych wiejskich i miejskich tancerzy oraz ze źródeł archiwalnych. Współtworzył portal www.taniec.edu.pl oraz prowadzi portal Taniec Tradycyjny PL na YouTube.

Bogumiła Zgorzelska – tancerka, domowy pedagog i mama 4 dzieci. Polskim tańcem tradycyjnym interesuje się od blisko 15 lat, prowadząc wraz z mężem warsztaty tańca. Jest współtwórczynią Fundacji Czas Tradycji, dzięki której realizowane są projekty edukacyjne i kulturalne, związane z polskim tradycyjnym tańcem i muzyką. Współtworzy projekt Taniec Tradycyjny PL, którego efekty można oglądać na kanale You Tube.

Warsztaty samby

Samba de roda (samba w kręgu) to tradycyjny taniec afro-brazylijski. Pierwotnie praktykowano go po ceremonii Candomblé jako symboliczny powrót do codzienności. Samba pojawiła się w XVII wieku w stanie Bahia, a dokładniej w rejonie Recôncavo, w którym znajdowało się najwięcej niewolniczych plantacji. Taniec był dla przywożonych z Afryki niewolników sposobem demonstracji swojej tożsamości i odreagowywania trudów i smutków niewoli. Dziś samba kojarzy się głównie z karnawałem, który w Bahia jest wyjątkowo szalony. Samba de roda jest tu najbardziej rozpowszechnionym społecznym rytuałem, tańcem tańczonym przez wszystkim przy każdej okazji, na miejskich placach, weselach, podczas towarzyskich zgromadzeń. Choreografia samby de roda jest spontaniczna i oparta na podstawowych ruchach nóg  i bioder. Dzięki temu jednoczy ludzi we wspólnym tańcu niezależnie od wieku czy umiejętności.

Marcelo Silva Galvão ukończył studia taneczne na Federalnym Uniwersytecie Bahia (UFBA). Obecnie prowadzi prace artystyczne i akademickie na temat tańca towarzyskiego oraz jego badań i kompozycji w tańcu współczesnym. Należy do zespołu Viladanca w Salwadorze.

Neemias Santana jest choreografem i nauczycielem z Salvador da Bahia. Ukończył studia taneczne na Federalnym Uniwersytecie Bahia (UFBA). Od 2013 roku współpracuje z grupą tancerzy, choreografów i producentów tańca zwanych obecnie Nii / Colaboratório, z którymi rozwija badania tańca zainteresowane płynnością ruchu, jego filozofią i dramaturgią.

Sinha Guimarães  – tancerka i badaczka tańca z Bahia, mieszka w Camaçari. Ukończyła studia taneczne na Federalnym Uniwersytecie Bahia (UFBA); prowadzi Studium Współczesnego Tańca Sinhi Guimarães, w którym rozwija włąsną metodę dramaturgii ruchu. Przez kilka lat tańczyła zawodowo tradycyjną sambę, a jej pasją jest brazylijska capoeira.

Anderson Danttas jest tancerzem, absolwentem Fundacji Kultury Państwowej Bahia (FUNCEB). Pracuje jako aktor w ramach Grupy Innego Teatru (A Outra), a także – producent sztuki i wydarzeń kulturalnych. Od 2016 roku występuje także jako drag queen, kreując Dandarę ByOnce i podnosi problemy płci, rasizmu i reprezentatywności.

Izraelskie tańce ludowe unplugged

Spotkamy się by tańczyć i studiować wczesne izraelskie tańce ludowe. Zbadamy ich kontekst historyczny i polityczny, relacje choreografów z diasporą i folklorem europejskim, a także rolę obecnych w nich gestów zapożyczonych z tańców jemeńskich i palestyńskich. Organizatorzy zapraszają na warsztat wszystkich, niezależnie od stopnia tanecznego zaawansowania.

Hadar Ahuvia jest performerką, choreografką i postępową żydowską pedagożką mieszkającą na Brooklynie. Współpracuje z choreografami, zarówno uznanymi, jak i młodymi z Nowego Jorku i innych krajów. Jej prace prezentowano w NYLA i Movement Research at the Judson Church oraz w wielu innych miejscach w Nowym Jorku i północno-wschodnich Stanach. Jest beneficjentką DTW/NYLA Fresh Tracks Artists 2012, Movement Research Artists in Residence 2015, Laba Fellow at the 14h St. Y 2016 i CUNY Dance Initiative 2017. Obecnie można ją oglądać z Kathy Westwater i Reggie Wilson / Fist & Heel Performance Group.

***

Yanka Rudzka. Gesty i tropy to rozwinięcie i twórcza kontynuacja zainicjowanego w 2016 roku projektu poświęconego Yance Rudzkiej – wybitnej, a dotąd u nas nieznanej choreografce, która w latach 50. XX w. poprowadziła pionierską w Brazylii taneczną  edukację i zrewolucjonizowała tamtejszą sztukę tańca współczesnego. Projekt przybliża życie i twórczość artystki i podążając śladami jej fascynacji kulturą tradycyjną stawia istotne pytania o znaczenie tej kultury dla współczesnej sztuki. W ramach polskiej odsłony projektu Stary Browar Nowy Taniec zaprosi publiczność na spotkania poświęcone Yance Rudzkiej oraz pokazy spektaklu jaki powstał w zeszłym roku w Salwadorze (16/17 czerwca), ale przede wszystkim – na taneczne warsztaty dla wszystkich.

Organizatorzy pragną tłumnie praktykować tańce tradycyjne różnych kultur, pamiętając o tym, że są to praktyki z natury swojej  WSPÓLNE – mające niezwykle istotną (zwłaszcza dla naszych czasów) moc kreowania WSPÓLNOTY. Tańce tradycyjne jednoczą ludzi niezależnie od przekonań, narodowości czy umiejętności. Organizatorzy pragną celebrować także obecną we wszystkich tańcach tradycyjnych (niezależnie od szerokości geograficznej) RADOŚĆ, przywołując także ekstatyczny i transformacyjny wymiar tańca, wpisany w tę sztukę u samych jej korzeni. Wierzymy, że choć z różnych obszarów kulturowych tańce tradycyjne, praktykowane obok siebie, odkryją przed nami intrygujące podobieństwa i pozwolą na pogłębioną refleksję nad źródłami i narracjami obecnymi w tradycyjnych tańcach oraz ich znaczeniem dla szerokiej (także współczesnej ) kultury.

 

Mistrzowie oberków i mazurków Bogumiła i Piotr Zgorzelscy zarazi uczestników energią polskich tańców. Artyści z Brazylii odsłonią przed nimi kroki i gesty tradycyjnej samby i zaproszą do tanecznego kręgu (samba de roda praktykowana w Brazylii przez wszystkich i przy wszystkich okazjach i świętach). Hadar Ahuvia wprowadzi uczestników w tajniki ludowych izraelskich tańców w parach. W ramach FAJFOWYCH spotkań pedagodzy podzielą się z publicznością także elementami samby afro-brazylijskich bóstw Candomblé – Orishas. W ramach tej religii każde bóstwo ma swój charakterystyczny sambowy krok i gest, a także kolor, strój oraz atrybuty.

Szczegółowe informacje o projekcie Yanka Rudzka. Gesty i tropyna: www.artstationsfoundation5050.com

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close