PWST/Wydział Teatru Tańca w Bytomiu: „Nawiedzenie/Heimsuchung”

Zdjęcie: PWST/Wydział Teatru Tańca w Bytomiu: „Nawiedzenie/Heimsuchung”

Richard Schusterman. Fot. z materiałów organizatorów.

Wersja do druku

Udostępnij

Nawiedzenie/Heimsuchung, który premierę miało 21 lipca w Monachium, powstało w wyniku współpracy Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu (PWST Kraków) z Bayerische TheaterakademieAugust Everding w ramach inicjatyw TransFormAkcja i EigenArten International pod patronatemE:UTSA. Pokazy odbędą się 9 września w Bytomiu i 11 września w Krakowie.


„Piękno jest bowiem chorobą, uczył mój ojciec, jest pewnego rodzaju dreszczemtajemniczej infekcji, ciemną zapowiedzią rozkładu, wstającą z głębi doskonałości iwitaną przez doskonałość westchnieniem najgłębszego szczęścia.”

Sanatorium pod klepsydrąDruga jesień

Wszystko ożywa, rozkwita i rośnie, gdy polsko-żydowski pisarz i grafik Bruno Schulz (1892-1942)mityzuje utracony świat swego dzieciństwa: prowincjonalne miasteczko rodzinne na skrajuzachodniej cywilizacji, jego mieszkańców, ale przede wszystkim własną rodzinę.W zbiorze opowiadań „Sklepy cynamonowe” Schulz napełnia swoje wspomnienia życiem w takisposób, że każda zmarszczka na skórze, każda szpara w podłodze i każdy promień słońca stajesię odczuwalny. Z motywów autobiograficznych wyłaniają się fantastyczne postacie i mrocznelabirynty. Powstaje świat pełen magii.W jego centrum znajduje się sędziwy ojciec. Raz dziecięco-naiwny, raz dorośle-rozważającynarrator zagłębia się w fantasmagoriach swojego ojca, ale wciąż dościga go gorzka rzeczywistość:ojciej jest chory.

To jest zalążek eksperymentu NAWIEDZENIE / HEIMSUCHUNG, w którym zespół młodych artystów,składający się z polskich i niemieckich studentów, zbliża się do schulzowskiego kosmosu. Spektaklpowstaje jako work in progress poprzez eksperymentowanie z kolektywnymi formami tworzenia.Po skoncentrowanej pracy nad koncepją i choreografią w podgrupach następuje bezpośredniawymiana na wspólnych warsztatach. Dzięki aktorom teatru tańca siła obrazów polskiej prozyznajduje wyraz cielesny który – wzbogacony o język polski i niemiecki – staje się niewerbalnymjęzykiem ojczystym spektaklu.Aktorzy zanurzają się w materii choroby i badają jej istotę w najokrutniejszych i najpiękniejszychobliczach. Razem opowiadają o utracie kontroli. O wrodzonym strachu i wolności. Jest to historiametamorfozy. Historia czegoś nieuchronnego.

Koncepcja i dramaturgia: Anna Schweiger, Jutta Kriegsmann

Scenografia i kostiumy: Linda Sollacher

Muzyka: Anna Korsun

Aktorzy: Agnieszka Bednarz, Kim Bormann, Joanna Chułek, Kasia Gocał, Kasia Kania, DanielaKomędera, Krystian Łysoń, Marco Michel, Aneta Orlik, Karol Pruciak, Piotr Wach und JoannaWydra

Po spektaklach odbędą się rozmowy z wykonawcami. W Bytomiu wstęp jest wolny, a w Krakowie bilety kosztują 10zł.

13 i 14 września w Tykocinie odbędą się warsztaty i performance na bazie spektaklu.


Dwujęzyczny program do pobrania

Recenzja do pobrania


W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close