Tej jesieni trwa quasi-tournѐe wybitnego artysty, Raimunda Hoghe w Polsce – oprócz występów w Warszawie i Poznaniu, jak również coachingu dla profesjonalistów w Starym Browarze, w ramach Łódź Czterech Kultur pokazany zostanie spektakl Hoghe L’Après-midi − un solo pour Emmanuel Eleggermont (wcześniej prezentowany już w roku 2009 w ramach cyklu Stary Browar Nowy Taniec na Malcie w Poznaniu). Przedstawienie inspirowane jest wierszem Stéphane’a Mallarmégo L’Après-midi d’un faune (Popołudnie fauna), a także preludium Claude’a Debussy’ego i choreografią Wacława Niżyńskiego pod tym samym tytułem. Dzień wcześniej będzie także unikalna okazja do uczestnictwa w wykładzie Raimunda Hoghe.
Hoghe, opierając się dodatkowo na poemacie Mallarmégo, który skądinąd zainspirował Debussy’ego, i posiłkując pieśniami Mahlera, stworzył własną wersję mitu o faunie – młodym mężczyźnie szukającym zaspokojenia. Układając solo dla Eggermonta, młodego tancerza niezależnego, artysta kontynuuje jeden z największych skandali w historii teatru tańca. Balet do poematu symfonicznego Prélude à l’après-midi d’un faune Debussy’ego stworzył w 1912 roku rosyjski tancerz polskiego pochodzenia – Wacław Niżyński. Jego koncepcja przedstawienia baletowego była jak na owe czasy bardzo śmiała. Powstał ożywiony fresk antyczny. Frontalne ustawienie korpusu tancerzy, a profilowe kończyn i głów, „dwuwymiarowy”, uproszczony ruch, upozowanie postaci na wzór ornamentów zdobiących starożytne wazy greckie, ale przede wszystkim drastyczność ostatniej sceny – akt seksualny, choć przedstawiony symbolicznie – wywołały na premierze protesty paryskiej publiczności.Dziś jednak jego choreografia zaliczana jest do kanonu.
koncepcja i choreografia, światło : Raimund Hoghe
współpraca artystyczna: Luca Giacomo Schulte
dźwięk: Bente Lambrecht
muzyka: Claude Debussy, Gustav Mahler
tańczy: Emmanuel Eggermont
Prapremiera:
4 lipca 2008 roku, na Festival Montpellier Danse (Théâtre du Hangar)