Spektakle

Rzeszów/ Międzynarodowy Festiwal Sztuk TRANS/MISJE: Teatr Tańca O.de.la „Koniec, początek SOMA”

Zdjęcie: Rzeszów/ Międzynarodowy Festiwal Sztuk TRANS/MISJE: Teatr Tańca O.de.la  „Koniec, początek SOMA”

Fot. materiały organizatorów

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Trans/Misje w Rzeszowie Teatr O.de.la zagra premierowy spektakl Koniec, początek SOMAKoniec, początek – soma poszukuje w obrębie naszej cielesności odpowiedzi na pytanie, czym jest ciało niepodległe. Soma to ciało, będące nie tylko powłoką skórną, układem kostnym, mięsem, mięśniami, ale przede wszystkim drogą do duchowości i doznania istoty bytu.

Bilety: 10 zł

Więcej informacjihttps://teatr-rzeszow.pl/

Opis spektaklu:

Koniec, początek – soma to teatr fizyczny, szukający w dekonstrukcji zdarzenia ruchowego, chwil autentyzmu.

Tancerze będą dzielić się z widzem swoimi myślami na temat wolności, szukać niepodległości swojego ciała względem siebie oraz widza…

Gdyby można było usłyszeć coś, co najchętniej nazwałabym głosem mięsa ciała, które do nas mówi, być może znalazłyby się tam jakieś wskazówki. Jak znajdujemy je w snach, gdzie z bezsłownych głębin przemawiamy do siebie naocznie i bezpośrednio, gdzie pytanie nie czeka na czyjąś odpowiedź, bo to my sami jesteśmy i pytaniem i odpowiedzią. Gdybyśmy mogli zrozumieć bezpośrednią mowę naszego ciała, wówczas poszlibyśmy za tym głosem ostatecznym, mówiącym do nas z samej głębi bytu, bo byłby to nasz własny głos.

Jolanta Brach – Czaina, Metafizyka mięsa

Choreografia: Marta BuRY

Muzyka: Maciej Maciaszek ,

Scenografia,kostiumy: Tomasz Przeszłowski

Wideo: Olga Bury,Tomasz Przeszłowski

Teksty,taniec: Magdalena Widłak, Katarzyna Paluch, Anna Puzio, Joanna Jaworska-Maciaszek, Anna Dako, Olga Bury, Adrian Szydełko, Tomasz Hołubowicz, Paweł Grala

Koordynacja: Tomasz Kuliberda

Marta Bury – aktorka, tancerka, choreografka, socjolog. Autorka ponad czterdziestu choreografii teatralnych m.in.: Salome O. Wilde’a w reż. O. Żiugżdy w Teatrze Maska w Rzeszowie, Trzy siostry A. Czechowa w reż. M. Miklasz w Teatrze im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie, Iwona, księżniczka Burgunda W. Gombrowicza w reż. M. Miklasz w Teatrze Nowym w Poznaniu, Odys, wracaj do domu M. Bartnikowskiego w reż. Marcina Bikowskiego w AT w Białymstoku, a także EdypOkamgnienieKołysankaWyprawa na żmirłaczaOgrody przyjemności – wszystkie dla Teatru O.de.la.

Kilkakrotnie nagradzana za choreografie m.in. do spektakli: Kołysanka (2004), Duszno (2007), Łagodna (2016) oraz za role teatralne na festiwalach teatralnych w Polsce i za granicą. Laureatka nagrody Marszałka Województwa Podkarpackiego za wybitne osiągnięcia artystyczne, Prezydenta Miasta Rzeszowa, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Członkini Rzeszowskiego Stowarzyszenia Inicjatyw Artystycznych „Pełna kultura”, w którym zrealizowała spektakle: Bobok (2012), Macondo (2010), Siostry (2011).

Teatr O.de.la istnieje od 2014 r. W repertuarze ma takie spektakle jak: HareyEdypOkamgnienieŁagodnaWyprawa na żmirłaczaOgrody przyjemności. Z Teatrem O.de.la współpracuje dziewięć osób, tancerek i tancerzy. Spektakle zespołu można oglądać w siedzibie Teatru Maska, w Rzeszowie oraz na polskich festiwalach.

***

O Festiwalu TRANS/MISJE

TRANS/MISJE czyli Międzynarodowy Festiwal Sztuk Rzeszów–Koszyce–Ostrawa–Debreczyn–Lwów–Troki to unikatowe wydarzenie artystyczne w skali Europy Środkowej, którego fundamentem jest międzynarodowa współpraca krajów Grupy Wyszehradzkiej oraz Ukrainy i Litwy. Festiwal to największy dotychczas projekt kulturowy organizowany przez te kraje.

Nazwa festiwalu przyjęła formę współczesną i pojemną znaczeniowo. Pierwsza nazwa członu to TRANS – jest odpowiednikiem przyimków: poza, za, poprzez, i nawiązuje do przekraczania granic, poszukiwań nowych środków wyrazu jak i zniesienia przeróżnych ograniczeń. Druga część nazwy – MISJE to rzeczownik w liczbie mnogiej, i odnosi się do roli sztuki w życiu codziennych społeczności lokalnych oraz globalnych.

Festiwal co roku będzie odbywał się w innym mieście partnerskim. Każdy gospodarz kolejnej edycji będzie nadawał jej swój podtytuł. Tytuł pierwszej odsłony, którą przygotowuje Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie to 1918. Koniec i początek. Jako datę rozpoczęcia pierwszego festiwalu przyjęto przełom sierpnia i września 2018 roku.  Rok 2018 jest bowiem rokiem bardzo znaczącym dla Europy Środkowej i Wschodniej. Przypada w nim setna rocznica ustanowienia nowego porządku. Poszczególne państwa odzyskały swoją niepodległość, suwerenność. Od tego momentu rozpoczął się ich znaczący rozwój – nie tylko gospodarczy, ale także kulturowy – mówi dyrektor rzeszowskiego teatru, Jan Nowara w wywiadzie z Jackiem Cieślikiem.

Program pierwszej edycji festiwalu w sposób bezpośredni i pośredni odnosi się do tego przełomu historycznego. Wszyscy partnerzy spojrzą na datę 1918 z perspektywy własnych doświadczeń historycznych i kulturowych.

Dofinansowano z budżetu Gminy Miasta Rzeszów.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close