Warsztaty

Rzeszów: Powrót do korzeni – warsztaty polskich tańców ludowych w formach niestylizowanych

Zdjęcie: Rzeszów: Powrót do korzeni – warsztaty polskich tańców ludowych w formach niestylizowanych

Fot. Patrycja Płanik

Wersja do druku

Udostępnij

Stowarzyszenie Akademickie „Creator” oraz „Etno.wirownia” zapraszają do udziału w kolejnej edycji warsztatów polskich tańców tradycyjnych prowadzonych przez Piotra Zgorzelskiego w dniach 17-18 stycznia 2015 w Rzeszowie.

Organizatorzy do udziału w warsztatach zapraszają nauczycieli i uczniów szkół muzycznych, nauczycieli i uczniów szkół baletowych, instruktorów tańca, tancerzy, muzyków, animatorów kultury, wodzirejów, muzykoterapeutów, choreoterapeutów, a także wszystkich pasjonatów polskiego folkloru na warsztaty poświęcone metodyce nauczania polskich tańców ludowych w formach autentycznych, niestylizowanych. Z praktyki wiemy, że uczestnicy warsztatów chętnie korzystają w późniejszej pracy z piosenek, zabaw, tańców, których nauczyli się podczas naszych spotkań warsztatowych. Można także potraktować to wydarzenie jako źródło inspiracji do swoich działań artystycznych i innych.

Z doświadczeń uczestników różnego rodzaju kursów czy studiów obejmujących naukę tańców ludowych wynika, że brakuje czasu na solidną pracę nad sylwetką, pracą całego ciała w tańcu tradycyjnym. Często samo skupianie się na wykonaniu poszczególnych kroków i figur, na rozliczeniu kroków w taktach muzyki powoduje, iż umyka istota tańca tradycyjnego. Ginie naturalność, zanika kontakt w parze tańczącej. Organizatorzy wierzą, że można to zmienić i niejako nadrobić poprzez zastosowanie techniki pracy z ciałem, z grupą proponowaną przez Piotra Zgorzelskiego.

Założeniem warsztatów jest podążanie za naturalną drogą zdobywania kompetencji tanecznych na wsi przez dzieci i młodzież, począwszy od prostych zabaw przez formy bardziej złożone choreotechnicznie, a kończąc na tańcach, w których istotną rolę odgrywa improwizacja.

Podczas intensywnych warsztatów pojawią się zarówno zabawy taneczne oraz tańce bazujące na rytmach mazurkowych oraz polkowych.  Warsztaty przeplatane będą ćwiczeniami rytmicznymi i głosowymi. Spotkania wzbogacone będą także analizą unikalnych materiałów audio/wideo.

Podstawowa część warsztatów bazować będzie na tańcach tradycyjnych, z takich regionów jak: Rzeszowszczyzna, Mazowsze, Kurpie, Łęczyckie, Łowickie, Opoczyńskie, Radomskie, Sieradzkie, Suwalskie i Wielkopolska.

Celem warsztatów jest:

– przekazanie najskuteczniejszych rozwiązań metodologicznych służących nauce tańca ludowego w formach autentycznych, niestylizowanych zarówno podczas zajęć szkolnych, w pracach zespołów pieśni i tańca, na kursach tanecznych;
– nauka płynności i harmonii tańczenia, wariantowości, manier wykonawczych poszczególnych tancerzy-mistrzów, oraz umiejętności improwizacji i używania ozdobników;
– nauka sposobów komunikacji w grupie, tańczenia w grupie oraz dzielenia się radością ze wspólnego bycia razem;
– pozyskanie materiału tanecznego do wykorzystania podczas własnych zajęć.

Łącznie planowanych jest 12 godzin warsztatowych. W planach jest także potańcówka powarsztatowa (w sobotę 17 stycznia) przy muzyce tradycyjnej na żywo.


Odpłatność:

nauczyciele oraz osoby dorosłe 80 zł od osoby
uczniowie oraz studenci: 65 zł

Uczestnicy oprócz wiedzy i umiejętności otrzymają zaświadczenie o uczestnictwie w warsztatach.

Liczba miejsc jest ograniczona. Zapisy trwają do 10 stycznia 2015.

Zgłoszenia przyjmowane są mailowo lub telefonicznie. W zgłoszeniu należy podać swoje imię i nazwisko, adres mailowy, adres do korespondencji oraz numer telefonu.

Koordynator warsztatów:
Marta Berdel-Dudzińska
mardudzi@wp.pl

795 48 71 75
www.etnowirownia.pl

Termin wpłaty: do  11 stycznia 2015.

W tytule przelewu prosimy podać: „Warsztaty styczeń 2015 raz imię i nazwisko uczestnika”

Dane do przelewu:
40203000451110000002787650
Towarzystwo Akademickie „Creator”
ul. Mieczysławy Ćwiklińskiej 2/D1/119B, 35-601 Rzeszów

O prowadzącym:

Piotr Zgorzelski – basista i tancerz w kapeli Janusz Prusinowski Trio. Od blisko 20 lat prowadzi warsztaty polskich tańców tradycyjnych w Polsce i na Świecie pochodzących m.in z takich regionów jak Mazowsze, Radomskie, Wielkopolska oraz Rzeszowskie. Stale współpracuje przy projektach realizowanych m.in. przez IMiT, NIFC, IAM.

Uczył się bezpośrednio od wiejskich tancerzy jak również ze źródeł archiwalnych, wypracowując autorski program zajęć uwzględniający współczesne predyspozycje i umiejętności, pokolenia pozbawionego żywego kontaktu z muzyka ludową. Współzałożyciel warszawskiego stowarzyszenia „Dom Tańca” (1994) i jego kilkuletni prezes. Jest autorem, inicjatorem oraz organizatorem cyklicznych projektów edukacyjno-kulturalnych związanych z muzyką i tańcem tradycyjnym, o zasięgu lokalnym oraz międzynarodowym (m.in. takie projekty jak: Dechy, Rzuć blagę i chodź potańczyć na Pragę, Tabor Domu Tańca, Korzenie, TaniecTradycyjny.pl. Współpracował przez wiele lat jako aktor oraz choreograf z off-owym teatrem „Scena Lubelska 30/32” (przedstawienia Kalewala, Dawid, Gilgamesz, Czarna Mańka  –   królowa przedmieścia), a także z Teatrem Narodowym w Warszawie oraz Teatrem Polskim.

Wraz z kapelą Janusz Prusinowski Trio koncertował i prowadził warsztaty w większości krajów Europejskich, a także w Azji i Ameryce Północnej (m.in. Carnegie Hall NY, Chicago Symphony Center). Jest pięciokrotnym stypendystą MKiDN dziedzinie tańca i animacji kulturalnej (1993, 2003, 2006, 2008, 2013). W ramach obchodu roku Oskara Kolberga brał udział jako tancerz i muzyk m.in. w koncercie inaugurującym rok Oskara Kolberga w Filharmonii Narodowej oraz Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie, prowadził warsztaty Tradycyjne tańce polskiej wsi – warsztaty dla profesjonalnych tancerzy w Łucznicy (IMiT), prowadził warsztaty w Radziejowicach podczas Międzynarodowej Konferencji Muzykologicznej Muzyka źródeł. Polska – Norwegia(NIFC), prowadził warsztaty podczas Festiwalu Wszystkie Mazurki Świata oraz podczas kieleckiego Taboru Domu Tańca „Sędek 2014”, Międzynarodowym Festiwalu Mozartowskim Mozartiana w Gdańsku, prowadził warsztaty „Strefa dźwięku i ruchu” w Zduńskiej Woli i wiele wiele innych.

Parę słów osobistej zachęty od Piotra Zgorzelskiego:

Powszechne niegdyś w Polsce tańce zostały prawie całkowicie zapomniane. Dziś na nowo odżywają wyciągnięte z zakurzonej półki lub czyjejś pamięci. Pojawiają się coraz częściej w przedszkolach, szkołach, a zwłaszcza na potańcówkach, urządzanych przez młodych ludzi w dużych miastach. Jednak powrót do nich nie jest prosty.


Oprócz zaniku znajomości podstawowych kroków zmieniły się także nawyki ciała w tańcu, ekspresja tańczących i zubożały relacje pomiędzy nimi. A jest to sfera ogromnych możliwości. Poznanie prostych zasad tańca oraz kilku kroków tanecznych, zwłaszcza w metrum nieparzystym – na trzy (rytmy mazurkowe – chodzony, kujawiak, oberek) pozwala tancerzowi na spontaniczność i improwizację przy zachowaniu charakterystycznych cech stylu i manier wykonawczych, tak charakterystycznych dla tradycyjnej kultury tanecznej.


To, co chcę zaproponować moglibyśmy nazwać popularnym tańcem tradycyjnym, który wykonywany był dawniej przez dużą część społeczeństwa zarówno na wsi jak i w mieście. Daleko mu do stylizowanych i baletowych form scenicznych. Myślę, że między innymi z tego powodu tkwi w nim tak niespożyta energia, radość, spontaniczność i żywiołowość, która niekiedy idzie wręcz w kierunku transowości i ekstazy, zwłaszcza wtedy, gdy jeden taniec trwa kilkanaście minut i więcej.  Taniec i muzyka były i są nadal pretekstem do spotkania się z innym człowiekiem, z innymi ludźmi. Zatem zapraszam i do zobaczenia.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close