Sochaczew/Scena dla tańca 2019/„HOTELOKO dla młodzieży”: HOTELOKO „Insta Show”

Zdjęcie: Sochaczew/Scena dla tańca 2019/„HOTELOKO dla młodzieży”: HOTELOKO „Insta Show”

fot. Marta Ankiersztejn

Wersja do druku

Udostępnij

Kolektyw HOTELOKO movement makers zaprezentuje w Sochaczewskim Centrum Kultury spektakl Insta Show w koncepcji i choreografii Magdaleny Przybysz oraz w reżyserii i dramaturgii Agaty Życzkowskiej. To spektakl, w którym biorą udział młodzi, zdolni tancerze i performerzy w wieku 14-17, wybrani do projektu w drodze castingu. Twórczynie projektu zachęcają młodych performerów, by własnym głosem – poprzez ruch i słowa (story telling) – opowiedzieli o swoim pokoleniu.

O spektaklu:

Punktem wyjścia do rozmów i poszukiwań materiału ruchowego był temat treści zamieszczanych przez młodzież na jednym z internetowych narzędzi społecznościowych – Instagramie – niezwykle popularnym wśród młodego pokolenia medium. Esencją tego projektu jest to, że Magdalena Przybysz i Agata Życzkowska, realizując performans dla młodzieży i dorosłych, pragną oddać prawo wypowiedzi młodym performerom. W ten sposób chcą wydobyć autentyczność i artystyczną szczerość przekazu.

Fragment recenzji:

Jego największą siłą są nastoletni tancerze, którzy odważyli się opowiedzieć o sobie, co dla 13-, 14- czy 15-latka wcale nie jest łatwe. Jednak czuwające nad merytoryczną stroną spektaklu Agata Życzkowska (reżyseria i dramaturgia) i Magdalena Przybysz (koncepcja i choreografia) znalazły na to sposób – użyły języka, którym młodzież posługuje się na co dzień, czyli nieskomplikowanego, wyrazistego obrazu i choreograficznej migawki, co dopełniły powszechnymi na Instagramie hasztagami. (…). Pod względem artystycznym spektakl jest na dobrym poziomie: zgrabnie skonstruowany, zabawny, wciągający, świetnie wykonany, ale jego dodatkową wartość można odnaleźć w warstwie edukacyjnej – dostarcza on doskonałego materiału do zapoznawania nawet bardzo młodej publiczności ze sztuką tańca. (…) Dla tej widowni atrakcyjny jest na pewno fakt, że występujący są ich rówieśnikami, a tańczą niemal jak profesjonaliści. (…) Można śmiało założyć, że te, nieraz zabawne, wypowiedzi to prawdziwe historie z życia tych młodych ludzi. (…) Oglądając Insta Show, obserwujemy ich świat składający się ze zwykłych trosk, ale i z tańca, zabawy, muzyki, nudy, a także japońskiego anime, do którego, jak dowiadujemy się wcześniej, lubi wygłupiać się z przyjaciółką jedna z wykonawczyń. Ciekawe, że te problemy i fascynacje co do istoty nie różnią się zbyt od tego, czym, będąc w podobnym  wieku, żyli ich rodzice czy dziadkowie – to historie rodzinne, takie jak rozwód rodziców, ale także spotkania z przyjaciółką, niechęć do szkoły, świadomość (niedoskonałości) ciała, ale również  pasja do muzyki i do tańca – za to znacząco zmienił się sposób komunikowania się młodzieży między sobą. / Adela Prochyra, Opowieści ery „Insta” dla młodszych i starszych – o spektaklu HOTELOKO, taniecPOLSKA.pl, [5.10.2018]     

Koncepcja i choreografia: Magdalena Przybysz

Reżyseria i dramaturgia: Agata Życzkowska

Wykonanie: Zuzanna Gałka, Kseniia Gluskina, Jakub Hardecki, Oliwier Kasica, Malwina Polańska, Hanna Snochowska, Karina Szutko

Produkcja: Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

Koprodukcja: Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Partnerzy: Sochaczewskie Centrum Kultury, Centrum Kultury i Sztuki w Koninie, PROM Kultury Saska Kępa

Spektakl powstał dzięki współfinansowaniu m.st. Warszawa.

Projekt realizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla tańca 2019.

Wstęp wolny. Rezerwacja bezpłatnych zaproszeń: biuro@fundacjarozwojuteatru.pl

Trailer: tutaj

www.fundacjarozwojuteatru.pl

https://sck.sochaczew.pl

Facebook: https://www.facebook.com/events/2295074044042303/

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie 2017-2019 (miniaturka)  HOTELOKO_2019 (miniaturka)SCK_Sochaczewskie Centrum Kultury_logo (miniaturka)

Kolektyw HOTELOKO movement makers wyłonił się w 2016 roku z założonego pięć lat wcześniej Teatru HOTELOKO, którego założycielką jest aktorka, reżyserka i producentka Agata Życzkowska. Od tego momentu artystka tworzy go wraz z choreografami: Wojciechem Grudzińskim oraz Magdaleną Przybysz, poruszając się głównie w obszarze nowej choreografii i eksperymentu tanecznego. Wspólnie realizują oni projekty artystyczne, edukacyjne i społeczne.

Dlaczego HOTELOKO?

Ponieważ kolektyw z założenia nie ma swojej stałej siedziby i jest otwarty na ciągłe przemieszczanie się (HOTEL), stawia na szaleństwo (hiszp. LOCO-czytaj LOKO-szalony), zwraca uwagę na zapisane w oku doświadczenie (OKO).

Dlaczego movement makers?

Ponieważ głównym narzędziem opowiadania jest ruch (choć zespół śmiało wplata w swoje performansy również muzykę i słowa.)

Kolektyw zrealizował następujące spektakle: frau/mujer/femme, #moiprzyjacieletancza, Absolutely Fabulous Dancers, Darklena, Insta Show i frau blush. Wspólnie wypracowali oni swój własny język, nieco freakowy styl taneczny stawiający na różnorodność wynikającą z odmiennych korzeni performerów.

U aktorki Agaty Życzkowskiej królują cekiny, które pojawiają się w każdym jej spektaklu. Lśnienie jest zamierzonym obrazem, a definiuje je zdanie: „Mieszkam w cekinowej kuli”.

Wojciech Grudziński konsekwentnie operuje językiem tańca klasycznego, współczesnego, wplata stylistykę queerową, igra z widzem za pomocą pełnych absurdu i poczucia humoru obrazów.

Magdalena Przybysz fascynuje się metodami somatycznymi, zwłaszcza Body-Mind Centering®, ruchem autentycznym oraz wątkami feministycznymi.

Magdalena Przybysz – choreografka, performerka, tancerka. Jest jedną z bohaterek książek o tańcu Anny Królicy Pokolenie solo oraz Witolda Mrozka Nowy taniec. Stypendystka Ministra Kultury 2013 w dziedzinie taniec, stypendystka Solo Projekt 2009 Art Station Foundation by Grażyna Kulczyk, absolwentka Psychologii Stosowanej UJ w Krakowie. Rozpoczęła swoją taneczną drogę artystyczną w 2003 roku w Krakowie w Eksperymentalnym Studio Tańca (EST) Iwony Olszowskiej. Jej prace powstają często jako kooperacja z artystami innych dziedzin i pokazywane są podczas ważnych wydarzeń kulturalnych takich jak Festiwal Malta (Przesilenie letnie), CSW w Warszawie, Łodzi, Toruniu w ramach programu Scena dla Tańca z ramienia Instytutu Muzyki i Tańca (Strange Lóóp) w CSW w Warszawie, podczas Europejskiego Kongresu Kultury we Wrocławiu (Wytnij-wklej), Cricoteca w Krakowie (Dancing for the Birds, They watching Us), na Festiwalu UNITHEA we Frankfurcie czy Tanztage w Berlinie (Mój Poland Drive). Regularnie współpracuje z teatrem HOTELOKO movement makers przy projektach artystyczno-społecznych i performansach łączących wiele dziedzin sztuki. Obecnie pogłębia swój warsztat, biorąc udział w specjalistycznym kursie edukacji somatycznej Body-Mind Centering®, podczas którego eksploruje zagadnienia anatomii, biofizjologii, a także przekłada tę wiedzę na język współczesnej choreografii.

Agata Życzkowska – aktorka, performerka, reżyserka, dramaturżka, producentka. Absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (2001). Od początku związana z teatrem fizycznym, m.in. brała udział w projektach Eugenio Barby i Odin Teatret. Grała w wielu spektaklach, współpracując m.in. z takimi choreografami i reżyserami jak: Jérôme Bel, Anna de Manincor/ZimmerFrei, Thomas Harzem, Paweł Szkotak, Iwona Kempa, Paweł Paszta. Przez kilka lat współpracowała z Fundacją Ciało/Umysł jako koordynatorka i producentka Festiwalu Ciało/Umysł oraz Warszawskiej Sceny Tańca. Była także Redaktor Naczelną pisma społeczno-kulturalnego „RAZEM. Świat w naszych oczach. Dyrektorka Centrum Sztuki Tańca w Warszawie i prezeska Fundacji Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’. Jest założycielką teatru HOTELOKO movement makers (2011), gdzie zrealizowała jako producentka, aktorka i reżyserka kilkanaście spektakli, m.in. wyreżyserowała trzy spektakle we współpracy z choreografką i tancerką Magdaleną Przybysz: frau / mujer / femme, #moiprzyjacieletancza, Absolutely Fabulous Dancers oraz spektakl dla dzieci i młodzieży Darklena we współpracy z choreografem i tancerzem Wojciechem Grudzińskim.

***

W ramach programu Scena dla tańca, będącego programem własnym Instytutu Muzyki i Tańca, wsparcie otrzymują projekty, dzięki którym spektakle taneczne mogą być regularnie prezentowane na scenach teatralnych i w instytucjach (jak centra sztuki czy galerie) w całej Polsce. Program umożliwia także regularne gościnne prezentacje spektakli tańca na scenach tanecznych w całym kraju. W tym roku na mapie Sceny dla tańca znajdą się m.in. Bytom, Słupsk, Łódź, Wrocław i Zakopane.

IMIT (oryginał)   Scena dla tańca 2019 (miniaturka)

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 18:00

Sochaczew: Sochaczewskie Centrum Kultury, ul. 15 sierpnia 83

powiązane

Ludzie

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close