Spektakle

Szczecin/OKNO. Spotkanie III. Dekonstrukcja nowoczesności: Teatr OM2 „Border Line #0” – wyk. Mayuko Nynoya

Zdjęcie: Szczecin/OKNO. Spotkanie III. Dekonstrukcja nowoczesności: Teatr OM2 „Border Line #0” – wyk. Mayuko Nynoya

Fot. z materiałów organizatorów.

Wersja do druku

Udostępnij

Prezentacjom towarzyszyć będą spotkania, dyskusje, projekcje filmów

 

TEATR OM2. DEKONSTRUKCJA NOWOCZESNOŚCI.

 

 

OM2 to grupa teatralna, skupiona wokół Shigeo Makabe – reżysera i właściciela teatru offowego w Tokio (od 1987 roku). Swoimi eksperymentalnymi i kontrowersyjnymi spektaklami twórcy OM2 zyskali w Japonii miano jednego z najbardziej radykalnych teatrów poszukujących. Pracę poza granicami Japonii rozpoczęli zaproszeniem na Singapore Art Festival w 1994. Od tego czasu wielokrotnie brali udział w imprezach zagranicznych: Sigma Festival Bordeaux, Cairo Experimental Theater Festival, na którym zdobyli nagrodę za najlepszy spektakl. Grali również w krajach Afryki, Azji i Ameryce. W 2003 roku grupa OM2 brała udział w festiwalu Japan Now (spektakl pt.Opus No.), gdzie spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony polskiej, niemieckiej i szwajcarskiej widowni i entuzjastycznym przyjęciem ze strony polskiej, niemieckiej i szwajcarskiej widowni.

 

 

Naoko Shibasaki – członkini OM2. Wraz z grupą występuje w wielu krajach Europy, Azji i Ameryki Północnej, jako solistka uczestniczy w licznych festiwalach w Japonii i poza nią. Jej dawniejsze prace dotyczyły obiektów codziennego użytku, jak krzesła, słowa, telefony komórkowe. Nowe są bardziej wewnętrzne, związane z ciałem. „Czym jestem?”, „co to znaczy wchodzić w interakcję z innymi?- to jedno z podstawowych pytań, którymi zajmuje się w swoich performansach i eksperymentach. Poszukuje swojej „istoty” w kontakcie z atmosferą, czasem i ciałem na scenie.

Mayuko Nyunoya – członkini OM2, występuje zarówno z grupą, jak i solo. Uczestniczy w festiwalach w Japonii i poza nią, współpracuje także z artystami wizualnymi. Pozbawione znaczenia czynności, takie jak „oddychanie”, „mruganie” i „chodzenie” stają się dla niej punktem wyjścia do improwizacji i poszukiwań wewnątrz ciała. Nie dbając o wizualne piękno czy aspekt rozrywkowy, tworzy stoickie i delikatne spektakle, niemieszczące się w ramach gatunków tańca czy teatru. Poprzez własne ciało poszukuje ludzkiej wolności.

Imre Thormann – tancerz, choreograf, reżyser, bliski współpracownik Teatru OM2. Po młodzieńczym epizodzie lidera kapeli punkowej poświęcił się długoletniemu studiowaniu wschodnich sztuk walki: aikido, kung fu, tai chi, taekwon do (mistrzostwo Szwajcarii w 1984 roku). W 1990 roku zdobył kwalifikacje jako nauczyciel F.M. Alexander Technique. Mieszkał w Tokio od 1990 roku. Tam studiował taniec butoh pod kierunkiem Kazuo Ohno i sztukę Noguchitaiso pod kierunkiem Nogushi Michizo. Od 1993 roku wielokrotnie występował w Japonii i w Europie. Od 2002 roku prowadzi własną szkołę w Tokio i Europie. W latach 2001 i 2003 organizował festiwal Japan Now (Szwajcaria, Niemcy, Polska), podczas którego Teatr OM2 po raz pierwszy wystąpił w Szczecinie.

Projekt OKNO-ZBLIŻENIA. SPOTYKANIE TEATRU jest kontynuacją festiwalu Spotkań Teatralnych OKNO realizowanego przez Teatr Kana od 1997 roku, którego założeniem było prezentowanie i promowanie różnorodnych nurtów poszukiwań twórczych obecnych we współczesnym teatrze alternatywnym, a także wymiana doświadczeń i praktyk pomiędzy twórcami oraz nieformalna edukacja artystyczno-kulturalna. W ciągu 14 kolejnych edycji udało się sformułować szereg pytań o ważne dla współczesnej sztuki zjawiska, a także zaprezentować kilkadziesiąt zespołów z całego świata. 15. edycja zapoczątkowała nowy etap w realizacji festiwalu – przyjął on formułę realizowanych kilka razy w roku tematycznych spotkań z wybranymi artystami, których twórczość jest przedstawiana w możliwie szerokim spektrum (zrealizowane zostały prezentacje Odin Theatret, Studia Teatralnego Piotra Borowskiego, Teatru Krepsko, Teatru ZAR).

W roku 2013, wspólnym hasłem projektu jest pojęcie DEKONSTRUKCJI odnoszące się zarówno do poszukiwań formalnych, jak i sposobu konfrontowania się z rzeczywistością zewnętrzną oraz z własnymi, wewnętrznymi uwarunkowaniami. Spotkanie I dotyczyło „dekonstrukcji myśli” (Teatr Porywacze Ciał z Poznania), Spotkanie II „dekonstrukcji formy” (Teatr Akhe z Petersburga).

Projekt „OKNO-ZBLIŻENIA Spotykanie teatru” dofinansowano z programu MKiDN pn. „Edukacja kulturalna”.

 

Bilety: 15 zł ulg., 20 zł. norm.

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close