Szczecin/OKNO. Spotkanie III. Dekonstrukcja nowoczesności: Teatr OM2 „Enduring Freedom” – wyk. Imre Thormann

Zdjęcie: Szczecin/OKNO. Spotkanie III. Dekonstrukcja nowoczesności: Teatr OM2 „Enduring Freedom” – wyk. Imre Thormann

Fot. Otto Muehlethaler.

Wersja do druku

Udostępnij

Prezentacjom towarzyszyć będą spotkania, dyskusje, projekcje filmów. Po spektaklu 20 października odbędzie się spotkanie poświęcone metodom pracy, m.in. technice Noguchi Taiso.

 

TEATR OM2. DEKONSTRUKCJA NOWOCZESNOŚCI.

OM2 to grupa teatralna, skupiona wokół Shigeo Makabe – reżysera i właściciela teatru offowego w Tokio (od 1987 roku). Swoimi eksperymentalnymi i kontrowersyjnymi spektaklami twórcy OM2 zyskali w Japonii miano jednego z najbardziej radykalnych teatrów poszukujących. Pracę poza granicami Japonii rozpoczęli zaproszeniem na Singapore Art Festival w 1994. Od tego czasu wielokrotnie brali udział w imprezach zagranicznych: Sigma Festival Bordeaux, Cairo Experimental Theater Festival, na którym zdobyli nagrodę za najlepszy spektakl. Grali również w krajach Afryki, Azji i Ameryce. W 2003 roku grupa OM2 brała udział w festiwalu Japan Now (spektakl pt.Opus No.), gdzie spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony polskiej, niemieckiej i szwajcarskiej widowni i entuzjastycznym przyjęciem ze strony polskiej, niemieckiej i szwajcarskiej widowni.

Naoko Shibasaki – członkini OM2. Wraz z grupą występuje w wielu krajach Europy, Azji i Ameryki Północnej, jako solistka uczestniczy w licznych festiwalach w Japonii i poza nią. Jej dawniejsze prace dotyczyły obiektów codziennego użytku, jak krzesła, słowa, telefony komórkowe. Nowe są bardziej wewnętrzne, związane z ciałem. „Czym jestem?”, „co to znaczy wchodzić w interakcję z innymi?- to jedno z podstawowych pytań, którymi zajmuje się w swoich performansach i eksperymentach. Poszukuje swojej „istoty” w kontakcie z atmosferą, czasem i ciałem na scenie.

Mayuko Nyunoya – członkini OM2, występuje zarówno z grupą, jak i solo. Uczestniczy w festiwalach w Japonii i poza nią, współpracuje także z artystami wizualnymi. Pozbawione znaczenia czynności, takie jak „oddychanie”, „mruganie” i „chodzenie” stają się dla niej punktem wyjścia do improwizacji i poszukiwań wewnątrz ciała. Nie dbając o wizualne piękno czy aspekt rozrywkowy, tworzy stoickie i delikatne spektakle, niemieszczące się w ramach gatunków tańca czy teatru. Poprzez własne ciało poszukuje ludzkiej wolności.

Imre Thormann – tancerz, choreograf, reżyser, bliski współpracownik Teatru OM2. Po młodzieńczym epizodzie lidera kapeli punkowej poświęcił się długoletniemu studiowaniu wschodnich sztuk walki: aikido, kung fu, tai chi, taekwon do (mistrzostwo Szwajcarii w 1984 roku). W 1990 roku zdobył kwalifikacje jako nauczyciel F.M. Alexander Technique. Mieszkał w Tokio od 1990 roku. Tam studiował taniec butoh pod kierunkiem Kazuo Ohno i sztukę Noguchitaiso pod kierunkiem Nogushi Michizo. Od 1993 roku wielokrotnie występował w Japonii i w Europie. Od 2002 roku prowadzi własną szkołę w Tokio i Europie. W latach 2001 i 2003 organizował festiwal Japan Now (Szwajcaria, Niemcy, Polska), podczas którego Teatr OM2 po raz pierwszy wystąpił w Szczecinie.

Projekt OKNO-ZBLIŻENIA. SPOTYKANIE TEATRU jest kontynuacją festiwalu Spotkań Teatralnych OKNO realizowanego przez Teatr Kana od 1997 roku, którego założeniem było prezentowanie i promowanie różnorodnych nurtów poszukiwań twórczych obecnych we współczesnym teatrze alternatywnym, a także wymiana doświadczeń i praktyk pomiędzy twórcami oraz nieformalna edukacja artystyczno-kulturalna. W ciągu 14 kolejnych edycji udało się sformułować szereg pytań o ważne dla współczesnej sztuki zjawiska, a także zaprezentować kilkadziesiąt zespołów z całego świata. 15. edycja zapoczątkowała nowy etap w realizacji festiwalu – przyjął on formułę realizowanych kilka razy w roku tematycznych spotkań z wybranymi artystami, których twórczość jest przedstawiana w możliwie szerokim spektrum (zrealizowane zostały prezentacje Odin Theatret, Studia Teatralnego Piotra Borowskiego, Teatru Krepsko, Teatru ZAR).

W roku 2013, wspólnym hasłem projektu jest pojęcie DEKONSTRUKCJI odnoszące się zarówno do poszukiwań formalnych, jak i sposobu konfrontowania się z rzeczywistością zewnętrzną oraz z własnymi, wewnętrznymi uwarunkowaniami. Spotkanie I dotyczyło „dekonstrukcji myśli” (Teatr Porywacze Ciał z Poznania), Spotkanie II „dekonstrukcji formy” (Teatr Akhe z Petersburga).

Projekt „OKNO-ZBLIŻENIA Spotykanie teatru” dofinansowano z programu MKiDN pn. „Edukacja kulturalna”.

 

Bilety: 15 zł ulg., 20 zł. norm.

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

Szczecin: Teatr Kana, Pl. św. Piotra i Pawła 4/5

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close