Szczecin/„OKNO – Zbliżenia 2016”: „Ciało/Głos” – II sesja warsztatowa Ditte Berkley i Przemysława Błaszczaka (Teatr ZAR)

Zdjęcie: Szczecin/„OKNO – Zbliżenia 2016”: „Ciało/Głos” – II sesja warsztatowa Ditte Berkley i Przemysława Błaszczaka (Teatr ZAR)

Fot. materiały organizatorów.

Wersja do druku

Udostępnij

Teatr Kana zaprasza na drugie spotkanie w ramach tegorocznej edycji projektu „OKNO – Zbliżenia”, będącego kontynuacją realizowanego od 1998 roku Festiwalu „OKNO”. Projekt poświęcony jest przybliżaniu różnorodnych nurtów poszukiwań twórczych obecnych we współczesnym teatrze, a także wymianie doświadczeń i praktyk oraz nieformalnej edukacji artystyczno-kulturalnej. Jego założeniem jest zapoznanie uczestników z możliwie szerokim spektrum działalności zaproszonych artystów i przybliżenie ich doświadczeń. Wydarzenia „OKNA 2016” są połączone wspólnym tematem Ciało/Głos. Sierpniowe spotkanie w ramach projektu ma charakter praktyczny. Odbędą się dwie sesje warsztatowe Voice Tale – prowadzenie: Ditte Berkeley (Teatr ZAR) i Zapominanie ciała – prowadzenie: Przemysław Błaszczak (Teatr ZAR; współpraca z Theodorosem Terzopoulosem).

III sesja cyklu Ciało/Głos będzie realizowana w terminie 18-20 listopada 2016. W grudniu natomiast odbędą się dwa kompleksowe spotkania: z Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards z Pontedery (Włochy) oraz z Theodorem Terzopoulosem z Aten (Grecja). Wkrótce szczegółowe informacje.

Warsztaty Voice Tale (Speaking Song). Prowadzenie: Ditte Berkeley (Teatr ZAR)

Głos niesie w sobie historię do opowiedzenia, ma ich miliony. Doświadczenie tych opowieści przechodzi przez tego, kto ich słucha lub ich wykonawcę. Jako aktorka mogę wejść w dialog ze swoim głosem za każdym razem, kiedy wykonuję pieśń. Zadaję sobie pytania: Jak dźwięk zmienia się w zależności od momentu jego wykonywania? Co on przekazuje? Jaką niesie opowieść? Zadaniem wykonawcy dźwięku jest sprawić, by pieśń stała się narzędziem do bardzo głębokiej wymiany doświadczeń pomiędzy śpiewającym a słuchaczem. Odkrycie granic głosu i powiązań doświadczeń z obrazami, ze wspomnieniami, wzbogaca nasze narzędzia komunikacji. Podczas zajęć skupimy się na odkrywaniu siły i możliwości w obrębie własnych głosów – poprzez odbicie ich i połączenie się z innymi głosami. Siła odpowiedniej pozycji ciała połączona z dźwiękiem własnego głosu pozwala odkryć jego bogactwo. Celem spotkań jest rozpoznanie możliwości własnego głosu w towarzyszeniu innych głosów, a także rozpoznanie siły wspólnego brzmienia i polifonii. Będziemy poruszać kwestię dialogu pomiędzy dźwiękiem a ruchem oraz tego, jak współistnieć w tworzeniu harmonii wokalnej.

Ditte Berkeley – aktorka, ukończyła Rose Bruford College of Speech and Drama w Londynie, w Wielkiej Brytanii; członkini Teatru ZAR, badaczka w dziedzinie głosu w Instytucie im. J. Grotowskiego we Wrocławiu, inicjatorka i koordynatorka projektu VoicEncounters. W Teatrze ZAR jest współtwórcą i wykonawcą przedstawień wchodzących w skład tryptyku Ewangelie dzieciństwa (Uwertura. Fragmenty o przeczuciach nieśmiertelności ze wspomnień wczesnego dzieciństwa” – 2003; „

Cesarskie Cięcie. Próby o samobójstwie – 2007; Anhelli. Wołanie – 2010) oraz najnowszego spektaklu Teatru Armine, Sister, które miało swoją premierę jesienią 2013 roku. Występowała również w „Łazarzu” – spektaklu będącym efektem współpracy Teatru ZAR z japońskim artystą butoh,  Daisuke Yoshimoto (2003, 2004, 2005). W ramach działalności Teatru ZAR odbyła liczne wyprawy badawcze, m.in. do Gruzji, Bułgarii, Hiszpanii, Ukrainy, na Korsykę, do Maroka, Sardynii, Armenii i Turcji. Poza działalnością w Teatrze ZAR współpracuje również ze Studiem Matejka, zajmując się treningami wokalnymi i pracą muzyczną. Jest prowadzącą podczas licznych warsztatów wokalnych organizowanych przez Teatr ZAR. W 2009 roku zorganizowała wyjątkowe wydarzenie pt. „Giving Voice”, które miało miejsce we Wrocławiu w ramach obchodów Roku Jerzego Grotowskiego. W 2010 roku zorganizowała we Wrocławiu pierwszą sesję cyklicznych imprez o nazwie VoicEncounters – Odzyskiwanie Głosu, skupiającą się na badaniach i wymianie kultur wokalnych z całego świata.

 

Warsztat będzie miał charakter intensywnej pracy fizycznej i pracy z głosem.

Warsztaty będą odbywać się w godzinach:

piątek: 17.00-21.00

sobota: 10.00-14.00

niedziela: 10.00-14.00

Koszt sesji: 100 zł

Dla członków ZOT i ATA – warunki do ustalenia, Marta – tel. 663442102

Zgłoszenia: marta.darek@kana.art.pl, tel. 663442102

Warsztaty Zapominanie ciała. Prowadzenie: Przemysław Błaszczak

Normy, społeczne konwenanse, maniery, zasady tworzą środowisko, w którym kształtuje się nasza fizyczność, relacja do ciała – „ciałopogląd”. W dużym stopniu to, jak chodzimy, biegamy, tańczymy, dotykamy się i siebie nawzajem jest uwarunkowane kulturowo, choć zarazem tak głęboko zakorzenione w naszym wnętrzu, że łatwo przychodzi nam się z tym utożsamić, powiedzieć „taki jestem”. Nie pamiętamy lub może: zdajemy się nie pamiętać, że od urodzenia poddani jesteśmy intensywnej edukacji, która właściwie nigdy się nie kończy, a nasze zachowanie jest sposobem wypełnienia ogólnie przyjętej normy. Warsztaty mają na celu zapomnienie ciała, jakim go znamy, by wsłuchać się w to istniejące tu i teraz, w relacji z samym sobą, przestrzenią, partnerem czy wreszcie: grupą. Poprzez głęboką koncentrację w treningu indywidualnym oraz partnerskim będziemy odkrywać nowe sposoby percepcji i komunikacji, improwizacji polegającej na współ-działaniu, współ-tworzeniu, współ-istnieniu w procesie twórczym. Jest to druga część warsztatów z cyklu Ciało/Głos, kolejna edycja w listopadzie. Warsztat będzie miał charakter intensywnej pracy fizycznej.

Przemysław Błaszczak – aktor, od 1995 roku związany z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego. Studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. W latach 1996-1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala – udział w spektaklu Dytyramb. Jesienią 2002 roku rozpoczął pracę nad własnym przedsięwzięciem, którego zwieńczeniem był monodram Ecce Homo (premiera 21 marca 2003 roku w Ośrodku Grotowskiego). Od roku 2004 członek Teatru ZAR, bierze udział w tryptyku Ewangelie dzieciństwa oraz w przedstawieniu Armine, Sister. Od 2012 roku współpracuje z Theodorosem Terzopoulosem, występując w Mauzerze wg Heinera Müllera w reżyserii greckiego reżysera. Od ponad sześciu lat uprawia aikido, japońską sztukę walki pod okiem Piotra Masztalerza (5 Dan), w 2011 roku był również uchideshi u Juba Nour Shihan (6 Dan) w Baja California (Meksyk); w rodzimej sekcji bierze udział w zajęciach kenshusei, przygotowujących do bycia nauczycielem aikido. W 2005 roku spędził miesiąc w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, praktykując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate japońskim.

Warsztaty będą odbywać się w godzinach:

piątek: 17.00-22.00

sobota: 10.00-15.00

niedziela: 10.00-15.00

Koszt sesji: 100 zł

Dla członków ZOT i ATA – warunki do ustalenia, Marta – tel. 663442102

zgłoszenia: marta.darek@kana.art.pl, tel. 663442102

 

Projekt „OKNO – Zbliżenia 2016”:CIAŁO/GŁOS został dofinansowany ze środków MKiDN, program: „Edukacja kulturalna”.

MKiDN dofinansowanie (miniaturka)

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

Szczecin: Teatr Kana, pl. św. Piotra i Pawła 4/5.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close