Szczecin/Spoiwa Kultury 2017: Teatr ROZBARK „Witaj w moim domu. Medytacja o kobiecie z wydm”

Zdjęcie: Szczecin/Spoiwa Kultury 2017: Teatr ROZBARK „Witaj w moim domu. Medytacja o kobiecie z wydm”

Fot. Anna Duda

Wersja do druku

Udostępnij

Teatr Kana w Szczecinie zaprasza na osiemnastą edycję  festiwalu Spoiwa Kultury. W ciągu 24 godzin (od 9 rano do 9 rano dnia następnego) odbędzie się ponad trzydzieści wydarzeń: spektakle i warsztaty dla dzieci oraz dla dorosłych, zabawy, potańcówki, dansingi, nasiadówki, performansy, akcje, manifesty i prowokacje, teatralne śledztwa, biograficzne rekonstrukcje, lokalne hymny i globalne protest-songi, medytacyjne modlitwy zapisane w pieśni, taneczne korowody, poranne kołysanki.

W ramach festiwalu Fundacja ZARZEWIE zaprasza na pokaz spektaklu Witaj w moim domu w reżyserii Przemysława Błaszczaka. Spektakl powstał w oparciu o historię zapisaną w powieści Kobieta z wydm, autorstwa japońskiego pisarza Kōbō Abe. Inspiracją dla adaptacji stała się magiczna przestrzeń interakcji między bohaterami książki. Spektakl przedstawia opowieść pisaną na piasku, wyrażoną językiem ciała, ruchu i gestu; skupioną na historii więzi między kobietą i mężczyzną, lecz poza fabularnym i logicznym przebiegiem zdarzeń. Spektakl Witaj w moim domu. Medytacja o kobiecie z wydm jest próbą przeniesienia widza w moment poza czasem, w myśl, że dostępna jest ludziom przestrzeń tylko tu i teraz. Subtelne interakcje, osadzone w przestrzeni sceny inspirowanej fotografiami Shōjiego Uedy roztaczają pejzaż emocjonalny. W którym momencie rodzi się więź? Jaką naturę ma ludzka potrzeba bliskości?

„Piasek – luźna skała osadowa, składa się głównie z ziaren kwarcu; czasem zawiera magnetyt, kasyteryt, a rzadziej złoty pył. Przekrój od 1/16 mm do 2 mm. […] Piasek nie jest na pewno odpowiednim siedliskiem dla życia. Czy jednak nieruchomość jest absolutnie koniecznym warunkiem istnienia? Czy antagonizmy nie rodzą się właśnie dlatego, że staramy się trzymać jednego miejsca? Gdybyśmy zrezygnowali z przywiązania do jednego miejsca i poddali się ruchowi piasku, wtedy te antagonizmy stałyby się niemożliwe.”

Fragment książki Kobieta z wydm Kōbō Abe

Twórcy spektaklu rozpoczęli swoje działania w ramach Studia Dwóch Ścieżek, uruchomionego w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu przy projekcie Body Constitution (2013-2016), skupionym wokół problematyki treningu aktora-performera. Działania grupy, prowadzonej przez dwóch liderów (Przemysława Błaszczaka i Jakuba Gontarskiego), dały również w efekcie mocny impuls do pracy artystycznej. Spektakl Witaj w moim domu. Medytacja o kobiecie z wydm w reżyserii Przemysława Błaszczaka jest naturalną konsekwencją metod wykorzystywanych w pracy studia oraz etapem domknięcia okresu wspólnej pracy z Karoliną Brzęk oraz Tomášem Wortnerem – współtwórcami spektaklu. Do pracy przy realizacji projektu przyłączyli się również: Anna Duda (dramaturgia) oraz Damian Borowiec (opracowanie muzyczne).

Projekt nie mógłby odbyć się bez opieki i wsparcia Instytutu im. Jerzego Grotowskiego, wsparcia pozostałych członków Studia Dwóch Ścieżek (Agnieszki Rybak i Jakuba Gontarskiego) oraz uprzejmości Teatru Brama w Goleniowie, w którym zrealizowana została rezydencja twórcza na ostatnim etapie pracy. Spektakl był dotychczas prezentowany: w Teatrze Brama w Goleniowie w czasie Goleniowskich Spotkań Teatralnych BRAMAT we wrześniu 2016 roku (premiera), w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu (luty 2017) oraz w Bytomskim Teatrze Tańca i Ruchu Rozbark (czerwiec 2017).).

Przemysław Błaszczak studiował filozofię na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego. Jest aktorem, pedagogiem, od 1995 związany z Instytutem Grotowskiego. W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu Pieśń kozła – dytyramb). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram Ecce homo. Od 2004 jest aktorem Teatru ZAR, prowadzonego przez Jarosława Freta przy Instytucie Grotowskiego. Uczestniczył w projekcie Ewangelie dzieciństwa. Występuje w dwóch częściach tryptyku Ewangelie dzieciństwa (Uwerturze i Anhellim. Wołaniu) oraz spektaklu Armine, Sister. Gra też w Mauzerze Heinera Müllera (polska premiera w Instytucie Grotowskiego w 2012) w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa. Obecnie pod okiem Terzopoulosa studiuje jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w Teatrze Attis w Grecji. W Instytucie Grotowskiego zagrał z Alexandrą Kazazou w 2015 roku w spektaklu KassandER na podstawie tekstu Dymitrisa Dymitriadisa w reżyserii Io Voulgaraki, a w ramach projektu Flores en las Cunetas (Kwiaty przydrożne) wyreżyserował spektakl o tym samym tytule, w którym wystąpiła Maite Tarazona. Obecnie kontynuuje projekt Flores en las Cunetas, poświęcony zaginionym i ofiarom wojny domowej w Hiszpanii w pierwszej połowie XX wieku. We wrześniu 2016 roku w ramach Goleniowskich Spotkań Teatralnych Bramat odbyła się premiera spektaklu Witaj w moim domu. Medytacja o kobiecie z wydm w jego reżyserii. Z Nini Julią Bang założył platformę warsztatową Objęcia. Dialogi przez ciało i głos (Embraces. Dialogues through Voice and Body). Prowadził warsztaty w Polsce, m.in. we Wrocławiu, w Szczecinie, Bydgoszczy, Poznaniu, Opolu, i zagranicą, m.in. we Francji, w Hiszpanii, Anglii, Norwegii, USA i Indiach. Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido pod okiem senseia Piotra Masztalerza (6 dan), w 2011 roku pobierał nauki u Juby Noura Shihana (6 dan) w Baja California (Meksyk). W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym japońskim karate. W latach 2013–2016 był liderem Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution realizowanego w Instytucie Grotowskiego. Od jesieni 2016 roku prowadzi Studio Kokyu. Jest współzałożycielem Wrocławskiej Offensywy Teatralnej (WrOT).

Tomáš Wortner – aktor, tancerz, performer urodzony w Czechach. Ukończył Janáček Academy of Music and Performing Arts w Brnie. Od 2013 roku związany jest z Wrocławiem, gdzie pracował w Studiu Dwóch Ścieżek, działającym w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego i pogłębiającym poszukiwania w zakresie performatywności ludzkiego ciała w kontekście sztuk walki (capoeira, aikido). We współpracy z Instytutem współtworzył spektakl teatralny oparty na książce Kōbō Abe Kobieta z wydm (premiera we wrześniu 2016 roku). Z choreografem Milanem Kozánkiemi i tancerką Katarzyną Kamecką stworzyli taneczny spektakl PARAZITI (premiera w czerwcu 2016 roku). Praktykuje jogę, AcroYogę, akrobatykę i improwizację kontaktową. Jako pedagog prowadzi liczne warsztaty skupione na różnych obszarach pracy teatralnej: działaniach fizycznych, improwizacji, partnerowaniu, pracy z rytmem i muzykalnością. Od 2013 roku prowadzi warsztaty AcroYogi w Czechach i zagranicą.

Damian Borowiec – muzyk. Od dzieciństwa gra na fortepianie, uczył się także gry na perkusji orkiestrowej. Studiował edukację muzyczną (specjalności: dyrygentura chóralna i fortepian oraz jazz). Od 2006 roku bierze udział w wielu projektach teatralnych jako kompozytor, wykonawca i kierownik muzyczny, a także aktor i prowadzący warsztaty dla młodzieży, m.in. w Ośrodku Nowy Świat w Legnicy, Europejskim Ośrodku Praktyk „Gardzienice”. Jest miłośnikiem pracy z ciałem, zgłębia technikę pantomimy oraz muzykę tradycyjną, głównie indyjską.

Karolina Brzęk – tancerka i performerka. Pracuje jako aktorka w teatrze edukacyjnym dla dzieci (obecnie we Wrocławskim Centrum Twórczości Dziecka). Ukończyła specjalność performans na kierunku kulturoznawstwo w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych na Uniwersytecie Wrocławskim oraz specjalizację taniec współczesny w Państwowym Pomaturalnym Studium Kształcenia Animatorów Kultury w Kaliszu. Od 2005 roku prowadzi zajęcia z tańca współczesnego, nowoczesnych form tanecznych oraz improwizacji w tańcu i ruchu. W latach 2014–2015 była jedną z organizatorek interdyscyplinarnego festiwalu tańca Rusza Festiwal we Wrocławiu. Od 2013 roku związana jest z Instytutem Grotowskiego jako uczestniczka programu badawczego BodyConstitution. W swojej pracy, zarówno scenicznej, jak i pedagogicznej, korzysta z doświadczeń wyniesionych z treningu tańca współczesnego, aikido, capoeiry, improwizacji teatralnej i tanecznej oraz teorii i praktyki performansu.

Anna Duda – doktorantka w Zakładzie Teatru i Dramatu Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, zajmuje się badaniami współczesnych form tańca i ruchu, szczególnie metodami dokumentacji treningu fizycznego. Koordynatorka projektów edukacyjnych i artystycznych. Współpracuje z Fundacją PERFORMAT i Stowarzyszeniem Inicjatyw Twórczych MOMENTUM z Wrocławia, Stowarzyszeniem Górnośląski Klaster Kreatywny z Katowic oraz Fundacją eferte z Bytomia.

Kontakt z zespołem:
https://www.facebook.com/witajwmoimdomu/

witajwmoimdomu@gmail.com

Na wszystkie wydarzenia festiwalu wstęp jest wolny, ograniczony jedynie liczbą miejsc w poszczególnych przestrzeniach.

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 22:30

Szczecin: Malarnia, Teatr Współczesny, Wały Chrobrego 3

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close