Exit to tytuł badawczego projektu, który przeprowadzili wspólnie Kris Verdonck oraz tancerka i choreografka Alix Eynaudi we współpracy z Rutgerem Zuyderveltem (Machinefabriek). Podstawą projektu jest zagadnienie: jak możemy oddziaływać na postrzeganie sensoryczne widowni w tradycyjnym teatrze, wykorzystującym wszystkie media, które teatr ma do dyspozycji (oświetlenie, dźwięk, ruch, język, obrazy, scenografia etc.)? Do jakiego stopnia artyści są zdolni manipulować świadomością (i podświadomością) widza, używając teatralnych narzędzi?
Publiczność przychodzi do teatru, by coś „przeżyć” i czegoś „doświadczyć”. Jakie bodźce przyjmuje nasz mózg w trakcie codziennego życia i jak się one różnią od tych otrzymywanych podczas spektaklu? […] Na podstawie doświadczenia z kinem i telewizją wiemy, że dźwięk może tworzyć napięcie, ale czy pewne dźwięki prowadzą też do całkowitego zrelaksowania? Czy szczególne typy światła mogą osłabić lub wręcz wygasić naszą uwagę? Czy struktury narracyjne mają większy wpływ na naszą czujność niż formy abstrakcyjne […], w których powtórzenie odgrywa ważną rolę? Czy konkretne konflikty, sytuacje i postacie bardziej zatrzymują naszą uwagę? Czy za linią dramatczną wydarzeń podążamy świadomie, nieświadomie czy podświadomie? A co z językiem, który staramy się zrozumieć, lecz który może także wywoływać efekt zaczarowania albo prowadzić do zamroczenia lub zatrucia?
Oprócz tworzenia wszelkiego rodzaju eksperymentów z teatralnymi normami Kris Verdonck i Alix Eynaudi zaangażowali do swojego projektu także wiedzę naukowców i paranaukowców: skontaktowali się ze specjalistami zajmującymi się snem, badaczami mózgu, hipnotyzerami etc.
pomysł – Kris Verdonck i Alix Eynaudi
dramaturgia – Marianne Van Kerkhoven
kostiumy – An Breugelmans
muzyka – Rutger Zuydervelt / Machinefabriek
światło – Luc Schaltin
obsługa techniczna – Jan Van Gijsel
premiera – 18 sierpnia 2011
występuje: Tale Dolven
Produkcja: Hendrik De Smedt / A Two Dogs Company
Koprodukcja: ÜBER LEBENSKUNST, projekt inicjujący the Federal Cultural Foundation we współpracy z Haus der Kulturen der Welt, Berlin DE
Wsparcie: the Flemish Authorities, the Flemish Community Commission