Spektakle

Szczecin/XLVII Przegląd Teatrów Małych Form „Kontrapunkt”: Liquid Loft – „Talking head”

Zdjęcie: Szczecin/XLVII Przegląd Teatrów Małych Form „Kontrapunkt”:  Liquid Loft – „Talking head”

Fot. Michael Loizenbauer.

Wersja do druku

Udostępnij

Z serwisów społecznościowych słyszymy buczenie polifonicznego bełkotu symulowanej komunikacji, która ma gdzieś staroświeckie rozróżnienie pomiędzy oryginałem a kopią, modelem i obrazem, rzeczywistością i wyobraźnią, lecz raczej wije gniazdko w niebezpiecznej „przestrzeni pomiędzy”. Ludzie tweetują o stanie tożsamości, która jutro będzie już zupełnie inna. Być może będziemy musieli uwierzyć w „mówiących językami”, tak jak rozumie ich Biblia: jesteśmy wypowiadani przez Web 2.0 – to sieć mówi poprzez nas, gadające głowy, na podstawie aktualnego prawa sieciowego świata.

Termin Talking Head  przywołuje skojarzenie z nazwą jednego ze znanych zespołów nowofalowych z przełomu lat 70. i 80. oraz oznacza rodzaj kadru: zbliżenie kamery na mówiącą osobę. Wszyscy prezentują się w kadrze zgodnie z regułami Cinema Vérité: szpaner poprzez próżną gadkę, poważny reporter w newsroomie, artysta wśród swych prac. Ciało traci swoją spójność i występuje wyłącznie jako maskarada, nawałnica słów i form, nieustannie zmieniająca się tożsamość, która idzie w ślad za każdym ruchem losu poszczególnych jednostek.

Co jednak gada głowa, która jest przy zdrowych zmysłach (żadnej religii, żadnych narkotyków), której eksperymentalnym celem byłaby improwizacja w różnych żargonach mowy? Na przykład socjologiczny żargon badaczy prekariatu, tech-talk szamanów technologii informatycznej, uczony slang neoliberalnych czcicieli gospodarki lub – i krążymy wokół naszego tematu: gorączkowy poststrukturalny dyskurs teoretyków tańca. Czy gdy ekspert podnosi głos, cała wiedza cała wiedza z całym specyficznym słownictwem przemawia przez niego, czy raczej to on jest w dużej mierze mówiony przez swój żargon? Mówimy: właśnie tak jest. Musimy to założyć, nie tylko ze względów samozachowawczych, bo inaczej bylibyśmy głupi… […]

choreografia – Stephanie Cumming, Luke Baio
kierownictwo artystyczne, choreografia – Chris Haring
dźwięk, kompozycja – Andreas Berger
scenografia i światła – Thomas J. Jelinek
scenografia – Gerald Priewasser
produkcja, prace badawcze – Marlies Pucher
kierownictwo techniczne – Roman Harrer
technika video – Ella Esque, Niki Passath
teoria, tekst – Fritz Ostermayer
wideo – Michael Loizenbauer
produkcja: Liquid Loft we współpracy z Tanzquartier, Wiedeń

http://www.liquidloft.at

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close