Spektakle

Tarnów/II Festiwal Teatrów Tańca Scena Otwarta: JANT-BI (Senegal) „Waxtaan ”

Zdjęcie: Tarnów/II Festiwal Teatrów Tańca Scena Otwarta: JANT-BI (Senegal) „Waxtaan ”

Wersja do druku

Udostępnij

Waxtaan to „spór”, jaki toczą tancerze i muzycy z Senegalu zrzeszeni w Compagnie Jant-Bi z przywódcami współczesnej Afryki o godność i jakość życia wszystkich jej obywateli. Po wsparcie sięgają do korzeni swojej sztuki – jej tradycyjnych tanecznych form i rytmów pielęgnowanych w L’Ēcole des sables – Międzynarodowym Centrum Tradycyjnego i Współczesnego Tańca Afrykańskiego założonego przez wybitną tancerkę i choreograf Germaine Acogny. Przez swoje wykształcenie, dzierżą tym samym w rękach także argumenty współczesnej sztuki tanecznej i jej scenicznego zaplecza.

 

Założony w 1998 zespół od początku hołduje twórczej fuzji tradycji i nowoczesności, jak również artystycznej współpracy międzykulturowej. W repertuarze Jant-Bi znajdziemy choreografię, będącą efektem kooperacji z Susanne German (Niemcy) i Avim Kaiserem (Izrael) Le coq est mort czerpiącą z niemieckiej tradycji teatru ekspresji czy spektakl Fagaala, powstały we współpracy z japońskim artystą Butoh Kota Yamazaki, którego tematem są zbrodnie ludobójstwa w Ruandzie. Mimo znaczeniowego ciężaru Waxtaan pozostaje spektakularnym widowiskiem afrykańskiej muzyki i tańca, jakiego nie widzieliśmy jeszcze na deskach polskiej sceny. Jego autorzy – Germaine i Patrick Acogny – konsekwentnie poszukując w swojej pracy nowego dostępu do tradycyjnych symboli i technik, pozostają przy tym prawdziwymi emisariuszami współczesnej sztuki tanecznej.

 

Dyrektor artystyczny: Germaine Acogny
Choreografia: Germaine i Patrick Acogny we współpracy z tancerzami
Muzyka: Oumar Fandy Diop i perkusiści L’École des Sables
Projekt świateł: Horst Mühlberger
Technik świateł: Marco Wehrspann
Scenografia: Patrick Acogny
Kostiumy: Patrick i Germaine Acogny
Tancerz Abib Sow, André Drame, Abdou Diop, Babacar Ba, Bertrand Saki Tchebe, Ciré Beye, Daouda Ndao, Mouhamed Abdoulaye Kane, Ousmane N’Diaye zwany Bané, Pape Ibrahim N’Diaye zwany Kaolack
Muzycy: Oumar Fandy Diop, Abdoulaye Diop, Ndeye Seck, Ousmane Sene, Pape Badara Fall
Kooprodukcja i wsparcie: Théâtre de Château Rouge/Annemasse, Fundacja Prince Claus/Holandia, Het Muziek Teater/Amsterdam, Grand Théâtre de la Ville de Luxembourg, SEBT 3ème Monde/Tuluza.

 

  • Po spektaklu, we foyer CSM, odbędzie się spotkanie z artystami  JANT-BI z Senegalu. 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close