Warsztaty

Toruń: „ABC garniturów z Kujawiaka i nie tylko …” – warsztaty polskich tańców tradycyjnych w formach niestylizowanych. Prowadzenie: Piotr Zgorzelski

Zdjęcie: Toruń: „ABC garniturów z Kujawiaka i nie tylko …” – warsztaty polskich tańców tradycyjnych w formach niestylizowanych. Prowadzenie: Piotr Zgorzelski

Zdjęcie w tle: wg Józefa Chełmońskiego: OBEREK, PO 1878.

Wersja do druku

Udostępnij

Fundacja COTANGO zaprasza do uczestnictwa w intensywnych warsztatach ABC garniturów z Kujawiaka i nie tylko … – warsztaty polskich tańców tradycyjnych w formach niestylizowanych prowadzonych przez Piotra Zgorzelskiego.

Na dawnej wiejskiej zabawie cykl tańców granych po kolei, bez przystanku nazywany był często garniturem. Na Kujawach garniturem takim był m.in. Kujawiak składający się z następujących bezpośrednio po sobie, w coraz szybszym tempie, tańców w rytmie mazurkowym: chodzony – kujawiak właściwy – oberek. Tańce te przenikały niemal niepostrzeżenie jeden w drugi. Poza Kujawiakiem na terenach od Bydgoszczy po Włocławek tańczono chętnie w różnych okresach także m.in. dyny, czapniki i owczarki. W pewnym momencie pojawiły się tu także polki i szoty.

Na warsztatach będzie można nauczyć się tych wszystkich tańców i na pewno jeszcze paru innych w formach niestylizowanych. Dzięki warsztatom można będzie zatańczyć dużą część polskich tańców tradycyjnych, zabaw i gier tanecznych, które wykonuje się w korowodach, parach, trójkach oraz większych układach tanecznych, zwłaszcza po okręgu.

Uczestnicy opanują w stopniu podstawowym tańce o rytmach mazurkowych i polkowych oraz poszczególne ich elementy taneczne m.in. takie jak: tańczenie w parze, tańczenie po kole, wirowanie w parze w układzie otwartym i zamkniętym (przynajmniej w dwóch kierunkach, jeśli się uda to i w czterech), improwizowanie oraz używanie różnego rodzaju ozdobników.

Na warsztatach poznać bedzie można kroki oraz proste zasady obowiązujące w tych tańcach, które pozwalają tańczącym na spontaniczność i improwizację, dzięki którym możliwe jest wyrażanie swoich emocji poprzez różnego rodzaju maniery wykonawcze oraz ozdobniki tak charakterystyczne dla dawnych niestylizowanych form tańca.

To, co proponuja organizatorzymożna by nazwać popularnym tańcem tradycyjnym, który wykonywany był dawniej przez dużą część społeczeństwa zarówno na wsi, jak i w mieście. Daleko mu do stylizowanych form scenicznych. Dlatego tkwi w nim tak niespożyta energia, radość, spontaniczność i żywiołowość, która niekiedy idzie wręcz w kierunku transowości, zwłaszcza wtedy, gdy jeden taniec trwa kilkanaście minut i więcej.

Udana zabawa wymaga od tancerzy orientacji w przestrzeni i kontaktu z wszystkimi tańczącymi. Wieś w której kiedyś wszyscy się bardzo dobrze znali zastąpiła miejska aglomeracja oraz wirtualny świat, w których kontakt z drugim człowiekiem jest sporadyczny i powierzchowny. Będziemy starali się przywrócić te dawne relacje.

Będąc na tradycyjnej potańcówce, tańczymy zawsze wspólnie, zarówno z partnerem, jak i z całą grupą. Wzajemne relacje między tańczącymi są szalenie istotne gdyż bez nich jest niemożliwe uczestniczenie w tradycyjnym tańcu, bez względu na miejsce skąd dany taniec pochodzi. Tego również uczestnicy będą mogli doświadczyc i nauczyć się podczas warsztatów.

Warsztaty przewidziane są przede wszystkim dla osób początkujących i średniozaawansowanych,ale na pewno skorzystają z nich także nauczyciele i uczniowie szkół muzycznych, nauczyciele i uczniowie szkół baletowych, instruktorzy, tancerze, muzycy, animatorzy kultury, muzyko i choreoterapeuci, którzy będą mogli pogłębić swoją wiedzę i umiejętności dotyczące metodyki nauczania polskich tańców tradycyjnych w formach autentycznych, niestylizowanych oraz pozyskać materiał taneczny do wykorzystania we własnej pracy.

Na warsztaty trzeba wziąć wygodne obuwie na płaskiej podeszwie z tzw. lekkim poślizgiem (dziewczęta mogą mieć niewielki obcas). Trampki i adidasy z gumową podeszwą zostawiamy w szafie.

Wedłu organizatorów zdobyta wiedza przyda się wam nie tylko w tańcach tradycyjnych: Z większą łatwością i radością zatańczycie po nich zarówno tańce współczesne jak i dawne, zarówno z Polski jak i ze świata. Wiedza o ruchu, relacjach pomiędzy ludźmi w tańcu jest dość uniwersalna i podobne jej elementy znajdziecie w najodleglejszych krańcach naszej planety.

Zapraszamy zatem w podróż do tajemniczej, trochę zapomnianej krainy, w której rytmu i dźwięki na trzy i na dwa będą zdecydowanie dominować.

———————————————————————————————–

Prowadzenie Piotr Zgorzelski – basista i tancerz w kapeli Janusz Prusinowski Kompania (dawniej Trio) od blisko 20 lat prowadzi warsztaty polskich tańców tradycyjnych w Polsce i na Świecie pochodzących m.in z takich regionów jak Mazowsze, Kujawy, Kurpie, Radomskie, Wielkopolska oraz Rzeszowskie. Stale współpracuje przy projektach realizowanych m.in. przez IMiT, NIFC, IAM.

Uczył się bezpośrednio od wiejskich tancerzy jak również ze źródeł archiwalnych, wypracowując autorski program zajęć uwzględniający współczesne predyspozycje i umiejętności, pokolenia pozbawionego żywego kontaktu z muzyka ludową. Współzałożyciel warszawskiego stowarzyszenia „Dom Tańca” (1994) i jego kilkuletni prezes. Jest autorem, inicjatorem oraz organizatorem cyklicznych projektów edukacyjno-kulturalnych związanych z muzyką i tańcem tradycyjnym, o zasięgu lokalnym oraz międzynarodowym (m.in. takie projekty jak : Dechy, Rzuć blagę i chodź potańczyć na Pragę, Tabor Domu Tańca, Korzenie, TaniecTradycyjny.pl. Współpracował przez wiele lat jako aktor oraz choreograf z off-owym teatrem „Scena Lubelska 30/32” (przedstawienia „Kalewala”, „Dawid”, „Gilgamesz”, „Czarna Mańka – królowa przedmieścia”), a także z Teatrem Narodowym w Warszawie oraz Teatrem Polskim.

Wraz z kapelą Janusz Prusinowski Kompania koncertował i prowadził warsztaty w większości krajów Europejskich, a także w Azji i Ameryce Północnej (m.in. Carnegie Hall NY, Chicago Symphony Center). Jest pięciokrotnym stypendystą MKiDN dziedzinie tańca i animacji kulturalnej (1993, 2003, 2006, 2008, 2013).

W ramach obchodu roku Oskara Kolberga (2014) brał udział jako tancerz i muzyk m.in. w koncercie inaugurującym rok Oskara Kolberga w Filharmonii Narodowej oraz Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie, prowadził warsztaty „Tradycyjne tańce polskiej wsi” – warsztaty dla profesjonalnych tancerzy w Łucznicy (IMiT), prowadził warsztaty w Radziejowicach podczas Międzynarodowej Konferencji Muzykologicznej „Muzyka źródeł. Polska – Norwegia” (NIFC), prowadził warsztaty podczas Festiwalu Wszystkie Mazurki Świata oraz podczas kieleckiego Taboru Domu Tańca „Sędek 2014”, Miedzynarodowym Festiwalu Mozartowskim Mozartiana w Gdańsku, prowadził warsztaty „Strefa dźwięku i ruchu” w Zduńskiej Woli i wiele, wiele innych.

Łącznie planowanych jest 12 godzin warsztatowych.

ODPŁATNOŚĆ:
dorośli 85 zł od osoby
uczniowie oraz studenci: 70 zł

TERMIN I HARMONOGRAM:

21 marca 2015 (sobota) od 10.00 do 17.00 w trakcie 1 godzinna przerwa obiadowa.
22 marca 2015 (niedziela) od 10.00 do 17.00 w trakcie 1 godzinna przerwa obiadowa.
Ponieważ nie ma blisko sali baru lub innej małej gastronomii proponujemy zbiorowe zamówienie (pizza lub danie lunchowe).

Uczestnicy oprócz wiedzy i umiejętności otrzymają zaświadczenie o uczestnictwie w warsztatach.

Liczba miejsc jest ograniczona, organizatorzy proszą o dokonywanie zapisów do dnia 15 marca 2015 poprzez stronę www.cotango.pl na której jest formularz zgłoszeniowy (http://cotango.pl/index.php?page=52). W zgłoszeniu należy podać swoje imię i nazwisko, adres mailowy, adres do korespondencji oraz numer telefonu.

Koordynator warsztatów:
Fundacja COTANGO
Krzysztof Hofman; tel +48604219184

Termin wpłaty – do dnia 15 marca 2015.

W tytule przelewu należy podać: „ Kujawiaki- marzec 2015″ oraz imię i nazwisko uczestnika”

Dane do przelewu:
60 2030 0045 1110 0000 0256 2250 BGŻ Toruń

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close